شناسهٔ خبر: 63684 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا /تصاویر

نیویورک دیلی نیوز اعلام کرده است که اعتراضات به ۱۰۰ شهر آمریکا سرایت پیدا کرده است.اعتراضات روز شنبه با کشته شدن نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست به ضرب گلوله نیروهای پلیس در شهر فرگوسن آغاز شده است.

به گزارش نماینده به نقل از روزنامه جوان، حدود یک هفته است که شهر فرگوسن در ایالت میسوری شاهد اعتراضات خیابانی است و میزان تنش ها به حدی افزایش پیدا کرده است که فرماندار ایالت میسوری، ‌ آن را به «وضعیت جنگی» توصیف کرده است. بی بی سی اعلام کرد که اعتراضات به شهرهای نیویورک، شیکاگو، ‌ سان فرانسیسکو، ‌ دالاس و ... سرایت کرده است.

نیویورک دیلی نیوز اعلام کرده است که اعتراضات به ۱۰۰ شهر آمریکا سرایت پیدا کرده است...

اعتراضات روز شنبه با کشته شدن نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست به ضرب گلوله نیروهای پلیس در شهر فرگوسن آغاز شده است... 

پلیس ایالتی امریکا با توسل به آنچه که معترضان «تاکتیک‌های اسرائیلی» می‌نامند، اعتراضات ضد نژادی در میسوری امریکا را سرکوب می‌کند، اما از روز پنج‌شنبه، اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله نیویورک، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و شیکاگو کشیده شد. پلیس امریکا بعداز شش روز امتناع در‌حالی نام دارن ویلسون را به‌عنوان افسری که به نوجوان سیاه‌پوست شلیک کرده مطرح کرد که  برخی منابع امریکا دیروز از اعتراض در ۱۰۰شهر امریکا خبر دادند.

به گزارش جوان، پلیس ایالتی منطقه سنت لویس در ایالت میسوری، پنج‌شنبه شب توانست اعتراضاتی را که از روز یک شنبه هفته قبل در شهر فرگوسن شروع شده، تا حدی خاموش کند. اعتراضات به دنبال کشته شدن مایکل براون، یک نوجوان سیاهپوست ۱۸ ساله بالاگرفت تا جایی که سه شنبه شب پلیس فدرال امریکا مجبور شد در شهر ۲۱ هزار نفری فرگوسن، منطقه ممنوعه پروازی ایجاد کند. اعتراضات  طی دور روز گذشته به قدری تشدید شده که فرماندار ایالت میسوری امریکا اعلام کرد به جای اداره پلیس محلی، پلیس ایالتی (میسوری) مأمور تأمین امنیت در این شهر شده است.  

واگذار شدن تأمین امنیت شهر فرگوسن به پلیس ایالتی امریکا، تاحدی به خاطر ناتوانی پلیس محلی برای تأمین امنیت و کنترل بحران است ولی بخش مهمی از آن به خاطر تاکتیک‌های نظامی است که پلیس انتظامی فرگوسن به کار گرفت، تاکتیک هایی که گفته می‌شود با استفاده از تجارب اسرائیلی‌ها در سرکوب فلسطینیان به کار رفته است. بر اساس گزارش هایی که روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی تویت شد، تیموتی فیچ رئیس پیشین اداره پلیس سنت لویس که طی چند روز گذشته مسئولیت کنترل بحران در شهر فرگوسن را به عهده داشته، در سال ۲۰۱۱ در آموزش‌های سالانه برقراری امنیت در اسرائیل شرکت کرده و تحت آموزش مستقیم و دست اول کارشناسان سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل قرار گرفته است. بر اساس گزارش سایت «لیگ ضد افترا(ADl)» که از سازمان‌های غیر دولتی حامی مناسبات امنیتی تل آویو- واشنگتن است، از سال ۲۰۰۴ تا کنون بیش از ۱۷۵ مقام بلند پایه پلیس امریکا از ۱۰۰ آژانس انتظامی مختلف، در دوره‌های آموزشی در اسرائیل شرکت کرده‌اند. مکس بلومنتال روزنامه نگار منتقد امریکایی که پیش‌تر برای روزنامه دیلی بست گزارش می‌نوشته، آموزش هایی را که پلیس امریکا در اسرائیل دیده، با تعبیر «اسرائیلی‌سازی ماشین امنیتی» امریکا یاد کرده و به گفته او این روند تا جایی پیش رفته که اداره پلیس شهر نیویورک، شاخه‌ای در تل‌آویو گشوده است.
 
غزه! غزه!
طی روزهای گذشته، با تشدید اعتراضات ضد‌نژادی در شهر فرگوسن و کشیده شدن آن به برخی شهر‌های امریکا، در شبکه‌های اجتماعی ادبیات شبیه‌سازی سرکوب اعتراضات شهر فرگوسن به اعتراضات غزه رواج پیدا کرده است. مت پیرس خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز در صفحه توئیتری خود نوشت که برخی معترضان در شهر فرگوسن در برخورد با صفوف پلیس فرگوسن فریاد «غزه! غزه» سر می‌دادند. یکی از اهالی شهر فرگوسن هم در کامنت خود برای روزنامه دیلی بست نوشت: « ما اشغال زده‌ایم. آیا ما هم مثل مردم غزه به پا خواهیم خواست. » تویت‌های اهالی فرگوسن با جواب‌های مردم غزه هم روبه‌رو شده ااست. رعنا نزال از اهالی غزه نوشته: « مردم فلسطین می‌فهمند اینکه یک انسان غیر‌مسلح به خاطر نژاد خودش کشته می‌شود، یعنی چه. » راجیه عبد الخلیل از اهالی غزه در صفحه توئیتر خودش به اهالی فرگوسن توصیه کرده که هنگام در‌گیری از پلیس دور نشوند تا پلیس نتواند به سمت آنها گاز اشک‌آور شلیک کند. » یکی دیگر از اهالی غزه به نام ابوخلیل به اهالی فرگوسن توصیه کرده که وقتی پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد، چشم هایتان را با آب نشویید!

نیروی نظامی به جای انتظامی
بخش مهمی از تشدید اعتراضات در شهر فرگوسن امریکا تحت تاثیر نحوه برخورد پلیس با شهروندان سیاه پوست است، موضوعی که برخی منابع امریکا آن را «نظامی شدن نیروی انتظامی» یا «تغییر پلیس به سرباز» نامیده‌اند. منابع امریکایی می‌گویند که بخش مهمی از ادواتی که ارتش امریکا بعد از خروج از عراق و افغانستان به این کشور برگردانده، در اختیار نیروهای پلیس ایالتی و به خصوص پلیس سنت لویس قرار گرفته است. پیش از این نیویورک تایمز در ماه ژوئن ۲۰۱۴ نوشته بود که با عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق و افغانستان، « ادوات جنگی مانند تفنگ ام- ۱۶، نارنجک انداز ها، صداخفه کن‌ها و...، سر از اداره‌های پلیس محلی در آورده‌اند که آگاهی بخشی کمی هم در مورد آنها وجود دارد. » بر اساس گزارش پنتاگون، طی دوره اوباما، اداره‌های پلیس محلی امریکا دهها هزار تفنگ خودکار، نزدیک به ۲۰۰ هزار خشاب، هزاران قطعه تسلیحات استتار و دید در شب، ماشین‌های زرهی و هواپیما دریافت کرده‌اند. »  در حالی که سه‌شنبه شب منابع امریکایی گزارش کردند که پلیس سنت لویس در شهر فرگوسن منطقه ممنوع پرواز اعلام کرده، طی دو روز گذشته با تشدید بحث‌ها در باره ادوات به کار گرفته شده در سرکوب فرگوسن، برخی منابع امریکایی گفتند که دولت امریکا قصد دارد درباره تاکتیک‌های سرکوب به کار رفته در شهر فرگوسن تحقیق و تفحص کند.
  اعتراضات در ۱۰۰ شهر
از شامگاه پنج‌شنبه در حالی که برخی منابع امریکایی از آرامش شکننده در فرگوسن در سایه سرکوب گسترده پلیس امریکا خبر دادند، اعتراضات ضد نژادی به شهر‌های دیگر امریکا نیز کشیده شد. برخی منابع امریکایی از جمله نیویورک دیلی نیوز از گسترش اعتراضات به بیش از ۱۰۰ شهر امریکا خبر داده‌اند. بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، صدها نفر در شهر لس آنجلس امریکا با برگزاری تظاهرات خشم خود را از قتل نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست به دست پلیس نشان دادند. یک زن تظاهرکننده گفت فرقی نمی‌کند او نیز جای برادر یا یکی از دوستان من بود. در هر حال ما باید متحد شویم و اعلام کنیم اجازه نخواهیم داد این اتفاقات دوباره تکرار شود. آنها هر روز جوانان سیاهپوست را می‌کشند انگار که جان ما سیاهان بی‌ارزش است. شاید من هم یک روز صاحب پسر شوم. سیاهپوستان و فعالان حقوق و آزادی‌های مدنی نیویورک نیز با تجمع در میدان تایمز، در اعتراض به تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان و خشونت پلیس علیه آنها و قتل یک نوجوان سیاهپوست به دست پلیس تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان در دست خود تابلونوشته هایی حمل می‌کردند که روی آنها شعارهایی علیه تبعیض نژادی و خشونت پلیس نوشته شده بود. آنها همچنین خواستار محاکمه و زندانی شدن مأموران پلیس هستند که مرتکب قتل شده‌اند. شهرهای شیکاگو، سانفرانسیسکو، دالاس و کانزاس، ورسستر، سیاتل و ده‌ها شهر دیگر نیز شاهد تظاهرات اعتراضی بود. در شبکه‌های اجتماعی نیز «جنبش ملی سکوت» برای مقابله با نژاد‌پرستی شکل گرفت.


آمار و ارقام نژادی در فرگوسن

- در ۱۹۷۰، ۹۹ درصد ساکنان شهر ۲۱ هزار نفری فرگوسن درایالات میسوری امریکا، سفید پوست بوده‌اند، ولی حالا ۲۹ درصد سفید پوست و ۶۷ درصد سیاه پوست هستند.
- تغییر ترکیب جمعیتی فرگوسن به پلیس کشیده نشده و اکنون فقط سه نفر از ۵۳ افسر پلیس این شهر سیاه پوستند. رئیس پلیس شهر فرگوسن نیز سفید‌پوست است.
- طی سال ۲۰۱۳، ۸۶ درصد ایست و بازرسی‌ها در این شهر متمرکز بر سیاهان بوده و تقریبا ۸۵ درصد دستگیری‌های ناشی از ایست و بازرسی‌ها هم از سیاهان انجام شده است.
- میزان جزم و جنایت از ۱۶۳ مورد در سال ۲۰۰۸ به ۸۰ مورد در ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده است.

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

«وضعیت جنگی» در ۱۰۰ شهر آمریکا

نظر شما