شناسهٔ خبر: 63661 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

آب تهران پاییز به مشکل می‌خورد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در تشریح جزئیات ۴ برنامه آبفا برای مدیریت بحران آبی در پاییز گفت: به گونه ای برای پاییز ۹۳ برنامه ریزی کردیم که اگر بارندگی هم کم داشتیم، اوضاع را مدیریت کنیم به شرطی که مردم الان ۲۰درصد صرفه جویی کنند.

به گزارش نماینده، محمد پرورش در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در جلسه شورای پدافند غیرعامل که با حضور استاندار تهران برگزار شد، من گزارشی از کمبود آب تهران و برنامه هایمان برای مدیریت بحران آبی این استان ارائه دادم اما در خبرهایی که از این نشست در رسانه ها منعکس شد، بخشی که در مورد کمبود آب سدهای تأمین آب استان همچون لار و لتیان بود ذکر شده اما بخشی که در مورد برنامه هایمان و لزوم مدیریت مصرف از سوی مردم گفتیم ذکر نشده است.

وی افزود: سال آبی، هر ساله تا پایان شهریور است و برنامه ریزی های ما برای هر سال آبی تا پایان شهریور ماه ادامه دارد تا با شروع سال آبی جدید، برنامه های جدید پیاده سازی شود، از اینرو اینکه ذکر کردیم تا پایان شهریور ماه منابع آبی سدهای تهران از جمله لار و لتیان با وجود تمامی کمبودها مدیریت شده، درست است و برای سال آبی آینده چشم انتظار بارش ها هستیم.

مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه مطمئنا تجدید منابع آبی سدهای تهران در پاییز مستلزم بروز بارندگی ها است، گفت: این امکان نیز وجود دارد که سال آبی آینده، خشکسالی ادامه پیدا کند و شاهد بارندگی های زیادی نباشیم، به همین منظور ما برنامه ریزی هایمان را به گونه ای برای شروع پاییز ۹۳ درنظر گرفته ایم که اگر بارندگی هم کم داشتیم، بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم البته در این برنامه یکی از نقاط اصلی جلوگیری از بحرانی شدن تخصیص آب در پاییز، صرفه جویی ۲۰ درصدی از سوی مردم است.

وی ادامه داد: برنامه ما برای مدیریت کم آبی تهران در پاییز به این گونه است که با بهره برداری از تأسیسات آبرسانی از سد ماملو و تصفیه خانه هفتم تهران، ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه به ظرفیت تولید آب تهران افزوده می شود.

پرورش با تأکید بر اینکه در شرق تهران نسبت به غرب با چالش بیشتری در تأمین آب مواجه ایم، گفت: همچنین با تکمیل بخشی از رینگ غرب به شرق پایتخت، ۵۰۰ لیتر بر ثانیه از غرب به شرق تهران آب انتقال داده می شود که این دو برنامه که ظرفیت ۳ مترمکعبی بر ثانیه به ظرفیت فعلی تأمین آب اضافه می کند تا اواسط مهرماه محقق می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین با بهره برداری از تعدادی از چاههای در حال حفاری تا نیمه مهر، ۵۰۰ لیتر بر ثانیه به تولید آب تهران افزوده می شود و مجموع این افزایش ظرفیت را به ۳.۵ مترمکعب بر ثانیه می رساند.

پرورش با اشاره به لزوم همکاری و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب برای گذر از بحران آبی تهران، گفت:‌ در کنار اجرای این سه برنامه، اگر مردم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند، حتی اگر بارندگی هم در پاییز کم باشد می توانیم فصل پاییز را هم بدون مشکل سپری کنیم که در این میان اهمیت صرفه جویی مردم از اجرای سه برنامه افزایش ظرفیت آبرسانی نیز بیشتر است و ما تلاش می کنیم با ادامه اطلاع رسانی ها و تشریح شرایط موجود، مردم را نسبت به لزوم مدیریت مصرف آگاه کنیم.

نظر شما