شناسهٔ خبر: 63609 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

صالحی امیری: لفظ اقلیت‌ها مناسب مردم ایران نیست

صالحی رئیس سازمان اسناد کتابخانه‌ی ملی تصریح کرد: لفظ اقلیت‌ها برای مردم ایران لفظ زیبایی نیست و باید تلاش کرد از واژه‌هایی که مناسب این عزیزان است استفاده کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، رضا صالحی امیری در نشست بررسی نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه گفت: کتابخانه ملی میراث معنوی کشورمان است. مجموعه‌ای بزرگ که ۲/۷۰۰ میلیون نسخه کتاب و ۵ میلیون نشریه را پاسداری می‌کند. اگر فرصتی بود از این گنجینه دیدن کنید. متاسفانه نسل امروز از این ظرفیت غافل است.

وی در ادامه با تاکید بر ارزش بالای وجود اقوام و اقلیت‌های مختلف در ایران گفت: در دوران انتخابات تلاش کردیم این حوزه را به عنوان یک وزارت‌خانه تعریف کنیم. پس از انتخابات رئیس جمهور عزیز با تمام مشکلاتی که وجود داشت دستیار ویژه‌ای در این زمینه تعیین کردند.

رئیس کتابخانه ملی افزود: یک مشکل بنیادی نگرش و ذهنیت برخی از صاحب نظران است. همه باید به یاد داشته باشند که جامعه بزرگ، یعنی اقوام و اقلیت ما و این خود یک فرصت بزرگی است که نصیب ما شده است.

صالحی امیری همچنین خاطر نشان کرد: صاحبان کشور اقوام هستند. بلوچ‌های ما ۵۰۰۰ سال قدمت دارند. کردهای ما ۳۵۰۰ سال قدمت دارند. رویش ایران زیبا با بلوچ و کرد آغاز شده است. در ادامه آذری‌ها بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. صاحبان اصلی ایران همین اقلیت‌ها هستند.

وی با بیان این که اقلیت ما فرصت ایران هستند تصریح کرد: آن چیزی که در ایران بزرگ به عنوان اقلیت‌ها می‌بینیم محصول یک نظام طبیعی است. اگر نگرش همه مسئولین در همه سطوح به این باور تبدیل شود که اقلیت‌ها فرصت ملی هستند دیگر مشکلی از این حیث وجود نخواهد بود.

رئیس کتابخانه ملی تصریح کرد: لفظ اقلیت‌ها برای مردم ایران لفظ زیبایی نیست و باید تلاش کرد از واژه‌هایی که مناسب این عزیزان است استفاده کنیم.