شناسهٔ خبر: 63500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

هشدار آیت‌الله سیستانی درباره برگزاری تظاهرات و تشدید تنش‌های سیاسی در عراق

سیستانی/1 مرجعیت شیعیان عراق، عصر سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار عدم برگزاری تظاهرات در عراق با هدف جلوگیری از بروز تنش های سیاسی در این کشور شد.

به گزارش نماینده به نقل از «اسکای نیوز»، آیت‌الله علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی این کشور خواست به منظور جلوگیری از بروز تنش‌های بیشتر از برگزاری تظاهرات اجتناب کنند.

این در حالی است که در پی انتخاب «حیدر العبادی» به سمت نخست‌وزیری عراق و واکنش اعتراض برخی جریان‌ها و شخصیت‌های عراقی بویژه ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری مالکی» به این انتخاب، احتمال برگزاری تظاهرات اعتراضی در برخی شهرهای عراقی وجود دارد.

مرجعیت عالی شیعیان عراق پیوسته خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی احاد عراق و همگرایی بین جریان های سیاسی برای حل مشکلات مردم و مقابله با خطر گروههای تروریستی و تکفیری در این کشور شده است.

دخالت به موقع مرجعیت دینی عراق برای نجات این کشور از یک فاجعه بزرگ طی ۱۰ سالی که از سرنگونی رژیم بعثی صدام می گذرد، از نقش تعیین کننده و تاثیرگذار مرجعیت در حفظ وحدت و انسجام ملی و همبستگی مردم عراق در کنار ارتش و نیروهای مسلح برای سرکوب تروریستهای تکفیری و بعثی صدامی حکایت می کند، مرجعیتی که در برهه های مختلف و خطرناکی که پس از سرنگونی صدام، عراقیها شاهد بودند، نقش بسزایی در حفظ وحدت و همبستگی ملی عراقیها و جلوگیری از تحقق رویاهای دشمنان ملت عراق در شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی داشته است.

چند روز پس از آنکه تروریستهای تکفیری داعش با همکاری بازماندگان رژیم بعثی سابق به سرکردگی عزت الدوری مرد شماره دو این رژیم با تکیه بر حمایتهای بی حد و مرز برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و به سبب خیانت و همدستی برخی عناصر داخلی بر برخی مناطق عراق از جمله موصل مسلط شدند، مرجعیت عالی دینی عراق که در شخص آیت الله العظمی سیستانی متبلور است، به صراحت مبارزه با تروریستهای تکفیری را وظیفه شرعی و ملی دانست و به تبع مرجع عالی دینی، مراجع دینی دیگر از جمله مراجع اهل سنت در فراخوانی همه عراقیها را به حمایت از عملیات مبارزه با تروریسم دعوت کردند و آن را یک وظیفه شرعی و ملی خواندند.

مرجعیت عالی دینی عراق تاکید کرده است عراق با خطر بزرگی روبرو است و مسئولیت مبارزه با تروریسم یک وظیفه شرعی است که بر عهده همه قشرهای مختلف مردم است. مرجعیت البته از رهبران سیاسی خواست از دعواها و اختلافات و تنشهای سیاسی پرهیز کرده و به فکر امنیت کشور و حمایت از نیروهای امنیتی باشند.

مرجعیت عالی دینی با بیان اینکه نیروهای امنیتی عراق در مقابل مسئولیت تاریخی خود برای دفاع از نوامیس و مقدسات عراق قرار دارند بر حمایت خود از عملیات مبارزه با تروریسم تاکید کرد. اینکه هر کس در راه مبارزه با تروریستها کشته شود، شهید است نکته دیگری بود که مرجعیت عالی دینی به آن اشاره کرده است.

نقش مرجعیت عالی دینی به حدی تعیین کننده و مهم است که دعوت آن از عراقیها برای دفاع از کشور سبب افزایش روحیه نیروهای ارتش و پلیس عراق در مبارزه با تروریستها شده است.

نظر شما