شناسهٔ خبر: 63358 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

روحانی: مشکلات امروز، ارث تحمیلی به ماست

روحانی/1 رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، گفت: بسیاری از آنچه امروز به عنوان مشکلات اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی سال‌های قبل به ماست.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اظهار کرد: در میان ده‌ها مشکلی که با آنها مواجه هستیم، بسیاری از صاحب‌نظران مسائل سیاست خارجی و اقتصادی را بسیار تأثیرگذارتر از سایر بخش‌ها دانستند که به طور مستقیم در زندگی مردم تأثیرات آن را می‌دیدند و می‌بینیم.

وی با بیان‌ اینکه "هفته‌ای نبوده که مستقیماً جلسه یا جلساتی در این دو زمینه نداشته باشیم"، افزود: من مسائل کلان و مهم این دو بخش را مستقیماً نظارت کرده‌ام و اداره جلساتش را بر عهده داشته‌ام.

روحانی ادامه داد: ما در اقتصاد با رکود تورمی بی‌سابقه‌ای در کشور مواجه بوده و هستیم که طبق آمار از سال ۱۳۳۸، که آمار بانک مرکزی از این سال مطرح شده است، به استثنای سال‌های اولیه انقلاب یعنی ۵۷ تا ۶۰، هیچ زمانی شرایط سال‌های ۹۱ و ۹۲ را نداشتیم؛ یعنی رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "طبق آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱، منفی ۶.۸ درصد و در سال ۹۲، منفی ۱.۱ درصد بوده است"، افزود: دو سال رکود توأم با تورم بالای ۳۰ درصد داشته‌ایم که در تاریخ کشورمان سابقه نداشته یا کمتر سابقه دارد.

وی با بیان اینکه "از سال ۸۵ تا ۹۰ دلارهای نفتی فراوانی در اختیار دولت قرار گرفت"، گفت: این دلارها بی‌حساب و کتاب به بازار سرازیر شد اما چه وضعی پیش آمد؟ نفت گران می‌شود و همه خوشحال می‌شوند اما این بهار چقدر زودگذر بود که بلافاصله بعد از آن، نه تابستان بلکه پاییز و زمستان آمد. در ادامه واردات افزایش پیدا کرد و تولید کاهش یافت، دو هزار واحد تولیدی تعطیل و ۵۰۰ هزار نفر بیکار شدند.

روحانی با بیان اینکه "ممکن است برخی بگویند رکود سال‌های ۹۱ و ۹۲ در سایه تحریم بوده است"، تاکید کرد: حتی اگر تحریم نبود، در سال ۹۱ ما با این مشکلات مواجه می‌شدیم و بسیاری از آنچه امروز به عنوان مشکلات اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی سال‌های قبل به ماست.

وی اضافه کرد: دولت یازدهم با ارث‌هایی که از سال‌های گذشته به آن رسیده است، دولت مظلومی است و مظلوم‌تر از دولت، مردم نجیب و شریف ایران هستند که چه بار سنگینی را در زندگی خود بر دوش گرفته‌اند و تحمل کرده‌اند.

رئیس‌جمهور، برداشت‌های بی‌حساب دولت از بانک مرکزی طی سال‌های اخیر را از جمله معضلات اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: ۴۰ هزار میلیارد تومان از همین کیسه گرفتند و مسکن مهر ساختند و بیش از ۸۰ درصد پایه پولی کشور را افزایش دادند که آثار آن، تورم بالای ۳۰ و ۴۰ درصد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به عزم دولت در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم‌های بسیار مهمی برداشته است. امروز بیماران در شهرها ۷.۵ درصد و در روستاها ۵ درصد از هزینه‌های درمان در بیمارستان‌های دولتی را می‌پردازند و ما مصمم هستیم که این راه را ادامه دهیم.

روحانی همچنین، از وضعیت و عملکرد امروز بانک‌های کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه "بانک‌های ما امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند"، افزود: دولت به بانک‌ها بدهکار است و بانک‌ها هم به بانک مرکزی بدهکار هستند. بانک‌ها باید اموال مازاد خود را به فروش برسانند و باید از حالت بنگاه‌داری خارج شوند چراکه این برخلاف اصول بانکداری است.