شناسهٔ خبر: 63215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم

شکایت نوری مالکی از رییس جمهور عراق

نخست وزیر عراق، در سخنانی رئیس جمهور این کشور را به دلیل مامور نکردن نامزد بزرگترین فراکسیون برای تشکیل کابینه جدید، به نقض قانون اساسی متهم کرد.

به گزارش نماینده به نقل از العالم، "نوری مالکی" گفت که قصد دارد رسما از فواد معصوم شکایت کند.

وی با درخواست از پارلمان برای بازخواست فؤاد معصوم، گفت رفتار او کودتا علیه قانون اساسی است.

نوری مالکی رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی درباره پیامدهای خطرناک این رفتار هشدار داد و از عراقی ها خواست روند نادیده گرفتن قانون اساسی را خنثی کنند.

مالکی گفت: رئیس جمهور ۲ بار قانون اساسی را نقض کرد؛ دفعه اول زمانی بود که مهلت مأمورکردن نامزد بزرگترین فراکسیون پارلمانی را تمدید کرد، مهلتی که پنجشنبه گذشته هفتم آگوست پایان یافت؛ و دفعه دوم هم امروز است که رئیس جمهور همچنان بر نقض قانون اساسی و خودداری از مأمور کردن نامزد دولت قانون، پافشاری می کند؛ فراکسیونی که طبق نظر دادگاه فدرال در پارلمان بیشترین کرسی ها را دارد.
مالکی تأکید کرد: امروز در دادگاه فدرال از رئیس جمهور به دلیل نقض صریح قانون اساسی برای اهداف سیاسی و چیره کردن منافع گروهی بر منافع عالی ملت عراق، شکایت خواهم کرد.
وی ادامه داد: نقض عمدی قانون اساسی از سوی رئیس جمهور پیامدهای خطرناکی بر وحدت و حاکمیت و استقلال عراق دارد و فرایند سیاسی را وارد تونلی تاریک می کند. همچنین اقدام وی در نقض قانون اساسی به معنای آن است که از امروز دیگر هیچ احترام و الزامی برای اجرای قانون اساسی در کشور وجود ندارد.

این درحالی است که پس از سخنان نوری مالکی، "بریت مک گورک" جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا حمایت کامل این کشور را از فواد معصوم اعلام کرد.

نظر شما