شناسهٔ خبر: 63105 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایزدی‌ها؛

اقلیت کُرد عراقی که توسط داعش قتل عام می‌شوند

ایزدی های عراق ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کُرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند و زبان آنان کُردی است و دین آنان یک دین باستانی کردی است که با آئین ‌های باستانی از جمله مانوی و زرتشتی در هم آمیخته است.

به گزارش نماینده، اقلیت ایزدی  از روزی به نامی آشنا در خبرها تبدیل شد که  یکشنبه گذشته و در پی عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از غرب موصل، تروریست های داعش بدون درگیری بر بخش سنجار و ربیعه واقع در غرب موصل مسلط شدند و مقام حضرت زینب (س) و نیز همه مراقد ایزدی‌ها در این ناحیه را منهدم کردند.

سنجار در ۱۲۰ کیلومتری غرب موصل قرار داشته و کوهستان های آن در منطقه مرزی استان نینوا با استان حسکه سوریه قرار دارد و اکثر ساکنان آن را طایفه ایزیدیه تشکیل می‌دهند. ایزدیه به معنی پرستندگان خدا است.

سنجار از زمان عقب نشینی نیروهای ارتش عراق از این منطقه، تحت کنترل نیروهای پیشمرگه قرار داشت و تروریست های داعش با حمله به این منطقه حدود  ۲۰۰ هزار تن از ساکنان آن را هدف قرار داده و بیش از دهها جوان ایزدی را یکجا اعدام کرده  و دختران و زنان جوان آنان را به اسارت گرفت.

سقوط سنجار به دست داعش
خانواده های آواره ایزدی  پس از سقوط شهر سنجار به دست داعش به کوههای منطقه پناه برده و در محاصره به سر می برند به این معنی که در پی این حملات، چند هزار خانوار در کوههای اطراف سنجار در محاصره نیروهای داعش با مرگ دست و پنجه نرم می کنند تا جایی که ۳۰۰ کودک ایزدی بر اثر مصرف برگ‌های غیر بهداشتی درختان ارتفاعات محاصره شده سنجار در شمال عراق جان باختند.

این در حالی است که برخی اخبار دیگر حاکی از این است که بیش از۵۰ پیرزن و پیر مردی که نتوانستند در کوهها دوام بیاورند، به کام مرگ رفتند.

در این میان، سرنوشت بیش از ۲۰۰ خانواده ایزدی که توسط این گروه به اسارت گرفته شدند، همچنان نامعلوم است، البته برخی گزارش های تایید نشده حاکی از کشتار گروهی آنان است.

آزار و اذیت ایزدی ها به دست داعش برگرفته از درک اشتباه از نام آنها است زیرا داعش بر این باور است  که این نام از نام یزید بن معاویه  خلیفه اموی گرفته شده است.

پراکندگی جغرافیایی ایزدی‌ها

ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کُرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند. و زبان آنان کُردی است و دین آنان یک دین باستانی کردی است که با آئین ‌های باستانی از جمله مانوی و زرتشتی در هم آمیخته است.
هر چند آمار رسمی و دقیقی در مورد ایزدیان وجود ندارد اما  تعداد آنان در عراق، سوریه، ترکیه و قفقاز، تا ۵۰۰هزار نفر برآورد می‌شود که گفته می‌شود حدود دویست‌هزار نفر از آنان در عراق زندگی می‌کند.

حضور ایزدی ها در پارلمان عراق
پس از سرنگونی رژیم صدام و خروج اشغالگران آمریکایی از عراق، برای نخستین‌بار به ایزدی‌ها نیز در قانونگذاری و حکومت عراق سهمی داده شد به این معنی که این گروه در مجلس محلی کردستان عراق و همچنین پارلمان ملی این کشور نماینده دارند.

کشتار ایزدی ها به نام کافر و مرتد

گروه داعش از همان آغاز یورش به مناطق ایزدی نشین،   ایزدی ها را تهدید کردند که چنانچه به دین اسلام ایمان نیاورند، آنها را خواهند کشت.
از نظر داعش، ایزدی ها کافر هستند و بر خلاف مسیحی ها و یهودی ها که می توانند جان خود را در برابر پرداخت مالیات نجات دهند، ایزیدی ها نمی توانند نه مالیات بدهند و نه در منطقه تحت هدایت داعش باقی بمانند.

زنان ایزدی، برده‌های داعش

به گفته سخنگوی حقوق بشر در عراق، نزدیک به ۱۰۰ زن ایزدی در اسارت گروه تروریستی داعش هستند که همگی زیر ۳۵ سال سن دارند و داعش در نظر دارد یا آنان را به عنوان برده به فروش برساند یا اینکه آنان را به اجبار به ازدواج با اعضای خود راضی کند.

همچنین محمد الخزاعی سخنگوی هلال احمر عراق اعلام کرد که گروه تروریستی داعش پس از ربودن و به اسارت گرفتن زنان ایزدی،   بازاری را در استان نینوا برای فروش آنان به راه انداخته اند و اسیران خود را  به عنوان کنیز می فروشند.

تخریب زیارتگاه های ایزدی ها

بنابه گفته یک منبع آگاه در استان نینوا،   تروریست‌های داعش، تمام زیارتگاه‌های ایزدی‌ها در غرب موصل را منفجر کر‌دند.
گفته می‌شود در آلمان ۳۰هزار ایزدی زندگی می‌کنند که عمدتاً از پناهندگان کرد عراقی و ترکیه‌ای‌اند و بزرگ‌ترین جامعه ایزدی در خارج از قلمروی اجدادی‌شان را تشکیل می‌دهند.

سخنرانی تکان دهنده نماینده ایزیدی های عراق

"فیان دخیل" نماینده ایزیدی های عراق در پارلمان این کشور در سخنرانی تکان دهنده خود با اشاره به  جنایات داعش در شهر سنجار عراق، خطاب به رئیس پارلمان عراق گفت: داعش با شعار "لااله الا الله" جنایت و آدم کشی می کند.

وی در حالی که می گریست، جلوگیری از قتل عام گسترده تر ایزدی های عراق را خواستار شده و گفت که تاکنون دست کم ۵۰۰ مرد ایزدی قتل عام شده و  بسیاری از زنان به کنیز ی برده شده و کودکان زیادی نیز به کام مرگ رفته اند.

دخیل یادآور شد که که داعش در قتل عام های خود فرقی بین شیعه، سنی، مسیحی، ترکمان و ایزیدی قائل نیست.

تظاهرات هزاران ایزدی مقیم آلمان  در محکومیت قتل عام ایزدی‌ها

حدود پنج تا ده هزار ایزدی به منظور محکوم کردن قتل عام اقلیت ایزدی در عراق به دست داعش دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات که دومین تظاهرات از نوع خود است، بر خلاف تظاهرات قبلی که به درگیری بین ایزدی ها و تندروها منجر شد، با سکوت و آرامش برگزار شد.

تعداد زیادی از ایزدی ها در آلمان زندگی می کنند و بیشتر ساکن مناطق شمال غربی این کشور هستند.

 

 

منبع: تسنیم

نظر شما