شناسهٔ خبر: 63088 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

القدس العربی: آمریکا برای تامین منافع حیاتی خود در عراق وارد عمل شد نه برای تضعیف داعش

اوباما حال چه چیزی اتفاق افتاد که باعث شد تا باراک اوباما وارد عمل شود؟ آیا حقیقتا آنطور که اوباما در سخنرانی پنجشنبه شب خود گفت، "نگرانی از وقوع نسل کشی" وجود داشت؟ آیا واقعا اوباما اقدامات داعش در طول دو ماه در موصل را نشنیده بود.

به گزارش نماینده، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله امروز شنبه خود با عنوان "چرا اوباما علیه داعش در عراق وارد عمل شد"به بررسی اهداف و مقاصد واقعی آمریکا از حملات نظامی خود علیه گروه داعش در شمال عراق و کمک به این کشور پرداخت و نوشت: آمریکا حملات هوایی خود علیه داعش در منطقه کردستان عراق را روز گذشته - بعد از شکست های پی درپی نیروهای پیشمرگه کرد از این گروه و کنترل عناصر داعش بر شماری از شهرها و مناطق مهم استراتژیک و در صدر آن سد موصل به عنوان بزرگترین سد عراق و کنترل گروه داعش بر شماری از چاههای نفت- آغاز کرد.

این روزنامه افزود: مشکلات و مصیبت های انسانی در شمال عراق زایده دیروز نیست بلکه با سقوط شهر موصل به دست داعش در دهم ماه ژوئن گذشته آغاز شد و همین امر باعث شد تا این شهر قدیمی برای اولین بار در طول ۱۵۰۰ سال از مسیحیان تخلیه شود.

القدس العربی تصریح کرد: پدر ساکو اسقف کلیسای کلدانی در هفته های گذشته بارها از همه کسانی که در جهان وجدانی زنده و بیدار دارند، درخواست کمک کرد اما گوش شنوایی برای این درخواست ها از جمله از طرف باراک اوباما نبود.

این روزنامه افزود: حال چه چیزی اتفاق افتاد که باعث شد تا رئیس جمهوری آمریکا اخیرا وارد عمل شود؟ آیا حقیقتا آنطور که اوباما در سخنرانی پنجشنبه شب خود گفت، "نگرانی از وقوع نسل کشی" وجود داشت؟ آیا واقعا اوباما اقدامات داعش در طول دو ماه در موصل و جنایات و جرایم ضد انسانی این گروه در طول دو سال در سوریه را تاکنون نشنیده بود؟

القدس العربی به دلایل واقعی آغاز اقدامات نظامی آمریکا علیه گروه داعش پرداخت و نوشت: واقعیت این است که آمریکا برای نجات دادن اقلیت های دینی یا نژادی یا از بین بردن داعش یا حتی تضعیف این گروه وارد عمل نشد بلکه به دلایلی وارد عمل شد که ارتباطی با اینها نداشت.

کافی است حملات هوایی آمریکا به داعش در شمال عراق را در این برهه بررسی‌کنیم تا به درک موارد زیر برسیم.

محافظت از دولت محلی کردستان عراق و جلوگیری از سقوط آن

نخست: اوباما برای محافظت از دولت محلی کردستان عراق و جلوگیری از سقوط آن وارد عمل شد زیرا این امر اهمیت راهبردی برای منافع آمریکا دارد به گونه ای که برخی را بر آن داشته است تا از این دولت کرد به "اسرائیل جدید"تشبیه کنند. جا دارد در اینجا به شور و شوق و حمایت تل آویو از قصد مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی به منظور تعیین سرنوشت کردهای شمال عراق و روابط اقتصادی قوی بین رژیم اسرائیل و این منطقه اشاره کنیم. به نظر می رسد که توسل بارزانی به واشنگتن بعد از فرار نیروهایش از برابر داعش در منطقه سنجار و نظایر آن به روشنی نشان از دست کشیدن بارزانی از لحن برتری جویانه او – وقتی که دستور اشغال استان کرکوک را با سوء استفاده از فرار ارتش عراق از این استان داد- داشته باشد.

خروج شرکت های بزرگ نفتی غربی از کردستان و ترس از افزایش بهای جهانی نفت

دوم: اوباما چند ساعت بعد از آن در شمال عراق وارد عمل شد که شرکت های بزرگ نفتی غربی نظیر اکسون موبیل، شورون و "دی ان او" نروژ کارمندان خود را از شمال عراق به علت پیشروی گروه داعش خارج کرد که این امر به معنای تاثیر مستقیم منفی بر جریان نفت در بازار جهانی می باشد.

جلوگیری از تهدید منافع حیاتی آمریکا

سوم: سقوط منطقه کردستان عراق راه را به روی گروه داعش برای تهدید کشورهای همجوار باز و آن را به خطر منطقه ای مستقیمی برای منافع حیاتی آمریکا تبدیل می‌کند.

ترس از گسترش حملات داعش به مناطق دیگر عراق از جمله بغداد

چهارم: افتادن سد راهبردی موصل به دست داعش به طور مشخص اوج "فتوحات عناصر داعش" به شمار می رود؛ بدون اینکه با چالشی واقعی در سوریه یا عراق روبرو باشند و این وضعیت گروه داعش را برای حمله به شهر بغداد تشویق خواهد کرد و این وضعیت درباره خطر وقوع کشتار و جنگهای خیابانی چه بسا چندین ماهه هشدار می دهد که پایانی ابدی بر عراقی خواهد بود که می شناسیم.

تلاش اوباما برای جلوگیری از تکرار شکست جرج بوش در عراق

پنجم: حملات هوایی آمریکا ممکن است در رسیدن به اهدافش شکست بخورد زیرا مقابله با داعش مستلزم استقرار نیروهای زمینی است و این امری است که اوباما برای پرهیز از تکرار [شکست سیاست‌های] جرج بوش در عراق مخالف آن است.

دخالت نظامی آمریکا و تلاش برای تغییر موازنه صحنه نبرد

ششم: دخالت تنهایی آمریکا ممکن است موازنه نظامی را در صحنه نبرد آنطوری که رئیس ستاد ارتش عراق روز گذشته آرزوی آن را کرد، دگرگون نکند اما "خوراک تبلیغاتی" برای گروه داعش به منظور جذب نیرو از مناطق مختلف جهان خواهد بود.

القدس العربی درپایان نوشت: عناصر داعش هم اکنون در حال نبرد با نیروهای پیشمرگه هستند و برخلاف گفته برخی ها، داعش نمی تواند صرفا شبه نظامیانی بی پشتوانه باشند که با ایجاد رعب و وحشت پیروز می شوند. بدور از تئوریهای توطئه، وضعیت نیازمند تعمق برای شناسایی ایجاد کنندگان، محرکان یا حامیان این گروه دارد زیرا بویژه بعد از حمله علیه ارتش لبنان در عرسال و برخی خبرهای درخصوص انتقال هزاران نفر از آنها به لیبی به عنوان مقدمه ای برای حمله به مرزهای مصر، داعش به یک خطر منطقه ای تبدیل شده است.

نظر شما