شناسهٔ خبر: 63023 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داد

تدوین لایحه نحوه پاسخگویی قوه قضائیه به نمایندگان مجلس

بازدید «ضرغام صادقی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از پایگاه خبری-تحلیلی نماینده عضو هیئت رئیسه مجلس از تدوین لایحه‌ای برای تبیین شیوه پاسخگویی قوه قضائیه به مجلس خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس ضرغام صادقی جمعه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به مواردی که مردم با نمایندگان طرح می‌کنند، از طریق وزیر دادگستری در مورد قوه قضاییه پرسش‌هایی را داشتیم و با توجه به آن که ایشان گفت امکان پاسخگویی به برخی موارد را ندارد جلسه‌ای تشکیل دادیم که شیوه پاسخگویی قوه قضاییه به نمایندگان مجلس تنظیم شود.

صادقی افزود: با امعان نظر به لزوم حفظ استقلال قوه قضاییه با حضور مسئولان ارشد این قوه رایزنی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد در یک تا دو ماه لایحه‌ای آماده شده و نحوه پاسخگویی قوه قضاییه به نمایندگان مردم مشخص شود. در ماه‌های آتی فضا برای مومنان به ارزش‌ها فضای سنگین‌تری خواهد شد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: خبرنگاران بسیار دقت کنند که باید افراد مومن را از افراد غیر مومن و متدین در فضایی غبارآلود تشخیص دهند.

وی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه نباید فریب افرادی به ظاهر خودی با سلاح و حربه دین را بخورند که ممکن است همین افراد در صدد صید ماهی از آب گل‌آلود باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: از این به بعد ممکن است فضای مسموم در جامعه ایجاد شود و رسانه‌ها نباید اجازه دهند کسی که از آرامش و وقت خود هزینه کرده تا خدمت بیشتری کند اینگونه مورد تاخت و تاز واقع شود. اگر کسی اطلاع دارد من در زمان نمایندگی خود در مجلس غیر از مسیر قانونی حقوق، مزایا و پاداشی گرفته‌ام آن را بیان کند. برای این که بتوانم به مردم خدمت کنم از هیچ تلاش و سختی ابا ندارم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبل از حضور در کسوت نمایندگی مجلس، در مسئولیت‌هایی حضور داشتم که مسئولیت‌های سنگینی در سطح معاونت وزارت و معاونت ریاست جمهوری بوده و اینگونه نبوده که احساس کنم بعد از نمایندگی به مسئولیت مهمی دست می‌یابم.

صادقی متذکر شد: در مسئولیت آخری که داشتم هماهنگی معاونان و وزرا در برخی حوزه‌ها، ارزیابی عملکردها، رای اعتماد وزرا یا استیضاح آنها و همچنین ارزیابی عملکرد معاونان وزرا با ما بود.

وی اضافه کرد: از نظر مادی من پزشک دارای بُرد تخصصی وزارت نفت هستم و یک سال است وضعیت انتقال من از کارمندی به هیئت علمی و استادیاری پژوهشکده صنعت نفت تغییر یافته و در سالیان قبل چندین برابر مجلس دریافتی داشته‌ام که ممکن است در سایت‌های منتسب بنده را نیز مد نظر داشتند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برخی نمایندگان مجلس تنها دارای مدرک کارشناسی و آن هم نوع نه چندان علمی کارشناسی هستند، من دارای دکترای تخصصی هستم و سالیان سال است که برای راه‌اندازی رشته تخصصی‌ام در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ما دعوت می‌شود و دارندگان مدرک از رشته تخصصی من در استان فارس کمتر از انگشتان دست هستند.

وی با نمایش دادن مدارک دریافت حقوق خود از شرکت نفت تصریح کرد: من امکان داشتن مطب خصوصی و درآمدهای میلیونی را داشتم. پیشنهادهایی مبنی بر پذیرفتن معاینات شغلی برخی شرکت‌ها با کار هفتگی چند ساعته و حقوق بیش از ۱۰ میلیون داشته‌ام که نپذیرفتم.

صادقی افزود: این مطالب را بیان کردم تا بگویم من به درآمدهای آنچنانی حریص نیستم گر چه این موارد حلال بوده و مشکلی برای من نداشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: این که برخی نمایندگان مجلس دیگران را متهم کنند از محل برخی بودجه‌ها مبالغی را دریافت می‌کنند، روش صحیحی نیست به ویژه این که آن افراد ادعای دیانت کنند اما در عمل بدون اطلاع از جزئیات، مطالبی را در سایت‌ها طرح کنند.

وی با اشاره به آیه شریفه « إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِى الَّذِینَ ءامَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ » گفت: کسانی که دوست دارند شایعه‌ای در مورد مومنی بیان شود به عذاب الیم دچار می‌شوند و یا در جای دیگر قرآن کریم ذکر می‌کند که اگر فاسقی برای شما خبری آورد تحقیق کرده و آنگاه آن را بازگو کنید.

صادقی اضافه کرد: این که در اثر سخنان مسئول دفتری که به دلیل آن که از وی در زمانی انتقاد شده به اقداماتی دست زده و مباحثی در فضای عمومی طرح کنیم مطابق اخلاق اسلامی نیست.

وی اظهار داشت: برای من سایت‌های متعدد «هل من مبارز» می‌طلبیدند اما برای آن که مسیری باز نشود که به نفع جامعه نباشد، پاسخگو نبودم در حالی که برخی از این سایت‌ها باید مورد اعتماد مردم باشند و گاه از امکانات عمومی بهره می‌برند اما تنها به شایعه‌پراکنی می‌پردازند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من در انتخابات شورای عالی نظام پزشکی شرکت کردم، مورد اعتماد جامعه پزشکی قرار گرفتم و همچنین عضو هیئت مدیره نظام پزشکی شیراز و عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز هستم. مدت‌ها قبل عضو هیئت امنای تامین اجتماعی کشور و رئیس هیئت مدیره بهداشت و درمان نفت کشور بودم و در انتخابات هلال احمر شرکت کردم و عضو شورای عالی هلال احمر نیز هستم. تمام مواردی که ذکر کردم به نوعی یا مرتبط با اشتغلات ذهنی من در کمیسیون اجتماعی مجلس است یا به رشته تخصصی من ارتباط دارد.

صادقی ادامه داد: برخی از این شوراهای عالی در ماه یک جلسه دارد و شاید تنها دو ساعت از وقت من را بگیرد اما تاثیرهای کلانی در مشکلات مردم خواهد داشت.

وی در این زمینه مثالی ذکر و خاطرنشان کرد: وقتی دیدم ساختمان هلال احمر فارس در حال ریزش است و بودن ما در شورای عالی می‌تواند کمک کند که اعتباراتی از جمعیت هلال احمر مرکز بگیریم این کار را پذیرفتم و اعتبار مورد نیاز را تامین کردیم.

صادقی بیان کرد: آیا دیگرانی که در جایگاه‌هایی بوده و نتوانسته‌اند کاری کنند باید در مقابل مردم پاسخگو باشند یا بنده که وقت مازاد خود را به احقاق حق مردم این استان اختصاص دادم.

* یک ریال از مجلس دریافت نکردم

این نماینده مجلس با نشان دادن استعلام‌های مجلس شورای اسلامی از سازمان بهداشت و درمان شرکت ملی نفت و جمعیت هلال احمر ابراز داشت: برای روشن شدن اذهان عمومی، اسنادی که نشان می‌دهد در قبال عضویت در این شوراهای عالی و هیئت امنا هیچ مبلغی را دریافت نکرده‌ام را در معرض دید عموم قرار می‌دهم.

وی افزود: برخی سایت‌هایی که احساس می‌کنند رسالتی بر عهده دارند باید بدانند بزرگ‌ترین رسالت یک فرد مومن و متدین این است که واقعیت‌ها را بیان کند و از تهمت و دروغ بپرهیزد.

صادقی با بیان این که در حال حاضر نه رئیس هیئت مدیره بهداشت و درمان نفت است و نه در هیئت امنای تامین اجتماعی عضویت دارد، متذکر شد: نامه دیگری از دبیر هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی موجود است که عدم دریافت هرگونه وجه از بنده را اثبات می‌کند.

وی تصریح کرد: از ما خواستند با توجه به عضویت برخی نمایندگان دیگر در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و حضور استاندار فارس و امام جمعه این شهر در جلسات آن، از ما خواستند که در این هیئت حضور پیدا کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: یک بار در هیئت امنای دانشگاه آزاد کارت هدیه‌ای به ما دادند که من طی نامه‌ای خواهش کردم آن را در اختیار دانشجویان بی‌بضاعت قرار دهند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با جمع‌بندی این استعلام‌ها نامه‌ای منتشر کرده و در آن خطاب به رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس آورده شده است که اینجانب از تامین اجتماعی، هلال احمر و بهداشت و درمان شرکت ملی نفت هیچ گونه وجهی دریافت نکردم. در همین نامه مجلس متذکر شده که بنده از ابتدای دولت نهم هیچ گونه مزایایی از مجلس نیز دریافت نکرده‌ام.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای کسب روزی حلال دست بازی دارم و رشته تخصصی من اشباع نشده اما متاسفم برای آنان که یدک‌کش دین هستند و در سایت‌ها این سخنان بی اساس را مطرح می‌کنند. من تاسف می‌خورم برای آن فرد نماینده یا غیر نماینده‌ای که تفاوت بین هیئت امنا و هیئت مدیره را تشخیص نمی‌دهد که بنده در هیئت امنای تامین اجتماعی حضور داشتم. حقوقی که تعیین شده بوده برای هیئت مدیره بوده و نه برای هیئت امنا و همین مصوبه‌ای که در برخی سایت‌ها به آن اشاره شده مصوبه‌ای است که حتی به امضا من نرسیده است.

وی افزود: مصوبه‌ای که من امضا نکرده‌ام و چون عضو هیئت مدیره نبوده‌ام و مشمول دریافت آن نمی‌شدم حالا تبدیل شده به سلاحی که یک نماینده از شیراز در جایگاه هیئت رئیسه قرار نگیرد. من دنبال کار مردم هستم و پاسخگوی خداوند و مردم و حقیقت‌جویان بوده و لازم نمی‌دانم به سایت‌هایی که دو سال است «هل من مبارز» می‌طلبند، پاسخ دهم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی سپس گفت: این که به عنوان نماینده شیراز در هیئت رئیسه یا هر جایگاه کشوری باشم به نفع استان فارس است، من در جایگاه رئیس هیئت مدیره بهداشت و درمان نفت، اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای بیمارستان صنعت نفت این استان تامین کردم.

* خبرنگار کارگر نیست

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: شان خبرنگاران و اصحاب رسانه، شان والایی است. آیه شریفه « رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی» می‌تواند شان بالای خبرنگاران را بیان کند.

صادقی ادامه داد: کار خبرنگاران شاخه‌ای از امر به معروف و نهی از منکر است و خبرنگاران به مصداق آن آیه قرآن کریم « الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ » باید شجاع باشند و در ابلاغ پیام خود شجاعت به خرج دهند اما شجاعت بیان حقیقت بوده و از تخریب متفاوت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که خبرنگاران دارای شرافت بالایی هستند و مصداق بارز این شرافت امانتداری است، اضافه کرد: خبرنگاران باید دارای شفافیت باشند و آنچه حقیقت است را بیان کرده و کتمان حقیقت نکنند که تضییع حق دیگری را در پی داشته باشد. خبرنگاران باید به کار خود شیفتگی داشته باشند تا کارآمدی و تخصص بیشتری پیدا کنند.

وی بیان کرد: خبرنگاران نقاد هستند و نقد یک عیارسنجی تعریف می‌شود که خوب و بد و ضعف و قوت را کنار یکدیگر می‌بیند و بعد به جمع‌بندی می‌رسد.

به گفته صادقی، انتقاد با عیب‌جویی در تضاد است که انتقاد مشکلی را احساس کردن و اصلاح کردن است اما عیب‌جویی هنر و اطلاعات و کار کارشناسی نیاز ندارد و در عین حال سودی نیز ندارد. نق زدن و سیاه‌نمایی در جامعه ما دارد شکل می‌گیرد و این که نکته منفی را بزرگ کنیم بدون این که روش و راهکاری برای حل آن ارائه دهیم هیچ اثربخشی مفیدی ندارد.

وی ابراز داشت: اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف اگر اتفاق بیافتد جامعه می‌تواند به رسانه اعتماد داشته باشد و اگر این جریان به حرکت در آید رسانه‌ها هیچ گاه مخاطب خود را از دست نخواهند داد. دیگر وظیفه رسانه‌ها طرح و تبادل افکار است و در سایه این تبادل افکار می‌توانیم به سمتی برویم که تاثیرگذاری مثبتی داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: خبرنگاران می توانند در اصلاح جامعه نقش‌آفرینی کرده و امنیت پایدار و آرامش را حکفرما کنند.

وی با تاکید بر این که معرفی نظام و خدمات آن بسیار مهم است، افزود: نباید این کار را با دفاع از مسئولان اشتباه گرفت چرا که اگر رسانه مبلغ مدیران شود بدترین آسیب است.

به گفته صادقی، بهترین تبلیغ برای یک مدیر موفق کارنامه مثبت او است نه این که با عکس‌های رنگارنگ و بزرگ به دنبال تبلیغ خود باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این که خبرنگاران در زمان دریافت مزایا از کف حقوق کارگری برخوردار هستند اما صنف‌هایی که برای آنها تعریف شده کارفرمایی است، ابراز داشت: رابطه مدیرمسئول و خبرنگار، رابطه کارفرما و کارگر نیست و باید این نگاه وجود داشته باشد که خبرنگاری یک شغل ارزشمند و بسیار والا است و شاغلان در آن به مانند مربیان یک مدرسه سیار هستند که متفکر و شجاع و در شمار افراد اثرگذار اجتماع هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند ما با تمام ظرفیت از دولت کنونی حمایت می‌کنیم چنان که از دولت‌های پیشین حمایت کردیم بنابراین رسانه‌ها نیز وظیفه دارند تا زمانی که مسئولی در مسیر اهداف نظام گام بر می‌دارد او را مورد حمایت قرار دهند.

صادقی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای امنیت حکمفرما باشد زمینه برای تمام فعالیت‌ها فراهم می‌شود و امروز جامعه ما نیازمند یک نگاه متعادل است، اعتدالی که بر مبنای اسلام باشد که هیچ جریان، فکر یا گروهی بالاتر از اسلام در نهادینه کردن اعتدال نقش ندارد. نباید در جامعه شعار اعتدال سر داده شود اما در عمل افراط حضور داشته باشد که در شرایط فعلی افراطی‌گری، تنگ‌نظری و مقدس‌مابی برای جامعه مضر هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: هیچ مسئولی از نظارت مستثنا نیست و خط قرمز جامعه ما جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است و کسی که خدمت برای او اصل باشد پاسخگو خواهد بود. این فرهنگ وجود دارد که برخی مسئولان نه تنها پاسخگوی خبرنگاران نیستند بلکه سایت‌هایی با مدیریت بستگان خود برای القا برخی مطالب به اذهان عمومی راه‌اندازی می‌کنند.

صادقی افزود: در برفی که مشکلاتی برای مردم شهر و استان ما به وجود آورد پاره‌ای مشکلات منعکس شده از مردم را به مسئولی انتقال دادم و آن مسئول تاکنون در هیچ جلسه‌ای حاضر به صحبت و احوالپرسی با من نشده است.

وی اضافه کرد: از بستگان همان مسئول سایتی را اداره می‌کند و نمایندگان مردم را دعوت کرده بود که به فکر مردم باشید و آب و برف، راه روستایی و ... را مثال زده بود، در حالی که پیگیری کارهای اجرایی وظیفه مسئولان اجرایی است که فامیل نگارنده آن متن یکی از همان مسئولان است که در مقابل انعکاس مشکل از سوی ما عصبانی شد. همان افراد اداره‌کننده سایت بیان می‌کند، نمایندگانی هستند که با دولت‌های مختلف کار کرده‌اند در حالی که بستگان همان  صاحب سایت در دولت‌های گذشته در تمام ادوار مسئولیت مستقیم داشتند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی البته ابراز داشت: مدیرکل بودن در تمام ادوار عیب نیست اما نماینده‌ای که باید برای رفع مشکل مردم جلسات جدی داشته باشد مورد نقد آن سایت قرار می‌گیرد.

صادقی متذکر شد: ما نمایندگان هر گاه احساس کنیم برای گشایش در زندگی مردم باید با مسئولی بنشینیم به طور حتم این کار را خواهیم کرد و نشست برای مسئولان و طلب مطالبات مردم به معنای تبعیت از تمام احوال و حالات آن مسئولان نیست.

بیکاری، تورم، ازدواج جوانان، اعتیاد و تبدیل برخی سربازخانه‌ها به زندان مواردی بود که وی به عنوان پاره‌ای مطالبات مطرح شده مردم با نمایندگان برشمرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حمل تجهیزات چند میلیون تومانی توسط عکاسان خبری، گفت: مناسب است نیروی انتظامی مانند جامعه پزشکان اسپری دفاعی یا مواردی از این دست را برای محافظت از سرقت در اختیار عکاسان خبری قرار دهد.

* تنها یک سفر خارجی رفته‌ام

صادقی در این جلسه با اشاره به مطالب طرح شده در برخی سایت‌ها گفت: من تاکنون ۶ نطق اضطراری داشته‌ام در حالی که برخی نمایندگان فارس تاکنون یک نطق داشتند. در تمام هفته‌ها من در حوزه انتخابیه خود حضور داشته‌ام و تنها یک بار برای سفری الزامی با هیئت رئیسه به آفریقای جنوبی رفته‌ام اگر چه نمایندگانی از همین استان چندین بار سفر خارجی رفته‌اند.

این نماینده ادامه داد: حضور در حوزه انتخابیه و ارتباط با مردم را به عنوان یک رسالت دنبال کرده و در قالب نطق و جلسه با وزرا خواست مردم را منتقل کردم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: در همین سال جدید مجمع نمایندگان فارس حداقل با شش یا هفت وزیر ملاقات داشته و مشکلات مردم را منتقل و دستوراتی گرفته‌اند اگر چه برخی نمایندگان خروجی مجمع را به نام خود تمام کرده و به جای رئیس و سخنگوی مجمع، مطالب را به رسانه‌ها انتقال دادند.

وی با بیان اینکه در نطق پنجم خود هفت وزیر را برای مشکلات مردم مورد خطاب قرار داده، گفت: در همان نطق اشاره‌ای به شورای شهر شیراز و شهرداری داشتم که در به‌کارگیری افراد، استخدام‌ها، مسئولیت و توزیع اعتبارات رعایت عدالت و امانتداری را داشته باشند.

* نادران بدون آن که از صندلی خود بلند شود ۱۳۴ رای آورد

وی در مورد اتهام لابی‌گری نیز بیان کرد: من به عنوان عضو فراکسیون اصولگرایان هستم که به حسب ظاهر کم تعدادتر از فراکسیون رهروان ولایت است.

صادقی تصریح کرد: در انتخابات این دوره هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دکتر نادران از فراکسیون اصولگرایان بدون آن که از صندلی خود بلند شود ۱۳۴ رای برای نایب رئیسی کسب کرد. دبیران هیئت رئیسه ۶ نفر هستند و چهار نفر اول هیئت رئیسه از فراکسیون اصولگرایان بودند و بالاترین رای را آوردند چنانکه من ۱۹۰ رای آوردم، فرهنگی ۱۸۸ رای، بذرپاش ۱۶۷ رای و دهقان ۱۴۹ رای آورد. در این دور همچنین، آقای منادی از فراکسیون رهروان با ۱۲۹ رای و سبحانی‌نیا با ۱۲۰ رای توانستند دبیران هیئت رئیسه باشند.

به گفته وی، بعد از این افراد، آقایان کوثری و جهانگیرزاده با اختلاف اندکی رای آوردند.

صادقی بیان کرد: تحلیل این رای آوردن، لابی‌گری نیست و این سخن توهینی به مجلس است که بر اساس مشاهده عملکرد یک ساله نمایندگان به آنان رای داده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: آقای بذرپاش دارای مواضع تندی است و مطالب صریحی را بازگو کرده یا نوشته و نمی‌توان گفت رای او بر مبنای هم جناح بودن گرفته شده که طبیعی است تمام ۱۶۷ رای بذرپاش از فراکسیون اصولگرایان نبوده بلکه بر مبنای عملکرد وی در مجلس است.

صادقی افزود: حضور نمایندگانی از این استان در هیئت رئیسه به نفع استان فارس است در حالی که در همین استان یک روز پیش از انتخابات هیئت رئیسه سایت‌هایی علیه ما نوشتند. تامل کنیم چرا استان فارس عقب می‌ماند چنان که نماینده آذربایجان به من می‌گفت تعجب می‌کنم یکی از استان فارسی‌ها در مجلس به وی می‌گفته ضرغام صادقی را باید از آن بالا پایین بکشیم.

نظر شما