شناسهٔ خبر: 62990 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

دوربرگردان ستاره های فوتبال ایران از اروپا به خلیج فارس!

مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، علی دایی، وحید هاشمیان، جواد نکونام، رحمان رضایی، کریم باقری، خداداد عزیزی و مهرداد میناوند موفق‌ترین لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا بودند.

به گزارش نماینده، خبر حضور رضا قوچان‌نژاد در الکویت، پایان امید به درخشش و پیشرفت بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا بود. حضور در جام‌جهانی معمولا سکوی پرتاب بازیکنان ایرانی به اروپا بوده است.

مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، علی دایی، جواد نکونام، آندو تیموریان، خداداد عزیزی، کریم باقری و... همگی پس از پایان مرحله گروهی یا مسابقات انتخابی جام‌جهانی توانستند بلیت سفر به اروپا بگیرند. پس از ناکامی لژیونرهای ایرانی در سال‌های اخیر، طرفداران تیم‌ملی، امید زیادی داشتند حضور ایران در جام‌جهانی بتواند بازیکنان تیم‌ملی را به لیگ معتبر دنیا بفرستد اما این اتفاق نیفتاد. مساله تلخ‌تر، انتقال معدود بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بود. بازیکنانی که پیش از جام‌جهانی در فوتبال اروپا می‌درخشیدند تصمیم گرفتند فوتبالشان را در قطر و کویت ادامه دهند.

 

سیر نزولی ۱۶ ساله

موفق‌ترین حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی، سال ۹۸ بود که ایران با سه امتیاز در رده سوم گروهش قرار گرفت. جام‌جهانی ۹۸ از لحاظ فرستادن لژیونرهای ایرانی به اروپا هم موفق‌ترین تجربه فوتبال ایران است. سه بازیکن بعد از صعود ایران به جام‌جهانی و پنج بازیکن بعد از حذف ایران در مرحله گروهی به تیم‌های اروپایی ترانسفر شدند. فرستادن هشت بازیکن به اروپا طی یک‌سال، تجربه‌ای بود که نه قبل و نه بعد از جام‌جهانی ۹۸ برای فوتبال ایران تکرار نشد. مهدی مهدوی‌کیا و علی دایی که جزو موفق‌ترین لژیونرهای ایران در اروپا هستند در همین مقطع به تیم‌های اروپایی راه پیدا کردند. دایی بعد از پایان مسابقات مقدماتی جام‌جهانی به آرمینیابیلفلد رفت و پس از حضور در جام‌جهانی فرانسه توانست به بایرن‌مونیخ راه پیدا کند. در جام‌جهانی ۲۰۰۶ فقط سه بازیکن ایران توانستند توجه تیم‌های اروپایی را جلب کنند و در جام‌جهانی اخیر هنوز هیچ فوتبالیستی از ایران نتوانسته به لیگ‌های سطح اول اروپا برسد. فقط جواد نکونام بعد از دوسال دوری به اوساسونا بازگشته تا در دسته دوم لیگ اسپانیا برای این تیم به میدان برود. مهرداد پولادی هم با چند تیم اروپایی وارد مذاکره شده اما هرروز احتمال بازگشت این بازیکن به پرسپولیس زیادتر می‌شود. حتی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲، ایران با وجود حذف در مرحله انتخابی شرایط بهتری داشت. رحمان رضایی از تیم بلاژویچ به پروجا رفت و هفت‌سال در ایتالیا بازی کرد.

 

فوتبال پیر

ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴ بعد از آرژانتین، هندوراس، اروگوئه، پرتغال و یونان، پیرترین تیم جام‌جهانی را در اختیار داشت. از ترکیب ۱۱ نفره‌ای که کی‌روش در بازی اول مقابل نیجریه به زمین فرستاد، شش بازیکن بالای ۳۰ سال بودند و شانس زیادی برای رسیدن به تیم‌های اروپایی را نداشتند. احسان حاج‌صفی تنها بازیکن زیر ۲۵ سال ترکیب تیم‌ملی بود. علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد هم بازیکنان زیر ۲۵ سالی بودند که به‌عنوان بازیکن ذخیره دقایقی فرصت حضور در جام‌جهانی را پیدا کردند. از هشت بازیکنی که سال ۹۸ از تیم‌ملی به تیم‌های اروپایی رسیدند، پنج بازیکن کمتر از ۲۵ سال سن داشتند. در جام‌جهانی ۲۰۰۶ هم به‌جز علی کریمی ۲۶ ساله که پس از پایان مسابقات مقدماتی به بایرن رفت، نکونام و تیموریان با ۲۵ و ۲۳ سال لژیونر شدند. سال ۱۹۹۸ ایران با میانگین سنی ۲۴/۹ سال به فرانسه رفت و یکی از جوان‌ترین تیم‌های جام بود. سال ۲۰۰۶ میانگین سنی تیم‌ملی ۲۶/۵ سال شد و امسال ایران تیمی با میانگین سنی ۲۷/۹ سال را به برزیل برده بود. لیگ ایران هم از لحاظ بالارفتن میانگین سنی تیم‌ها شرایط مشابهی دارد. در دوسال اخیر که سازمان لیگ تصمیم به انتخاب بهترین بازیکن لیگ برتر گرفته محرم نویدکیای ۳۰ و آندرانیک تیموریان ۳۱ ساله این عنوان را به دست آورده‌اند. پیام صادقیان و بختیار رحمانی که جزو معدود ستاره‌های جوان لیگ هستند هم مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار نگرفته‌اند.

 

نگاه تک‌بعدی

درخشش در جام‌جهانی یا مسابقات انتخابی این جام، مهم‌ترین ویترین بازیکنان ایرانی برای رسیدن به اروپاست. مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، علی دایی، وحید هاشمیان، جواد نکونام، رحمان رضایی، کریم باقری، خداداد عزیزی و مهرداد میناوند موفق‌ترین لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا بودند. به‌جز هاشمیان، همه این بازیکنان بعد از درخشش در مسابقات انتخابی یا گروهی جام‌جهانی به فوتبال اروپا رسیدند. نتایج نه‌چندان خوب تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا و ناکامی تیم‌ملی در قهرمانی جام ملت‌ها باعث شده جام‌جهانی تنها ویترین فوتبال ایران باشد. در تیم‌ملی ژاپن بازیکنانی مثل ناگاتومو و هوندا بدون درخشش در جام‌جهانی به تیم‌های اروپایی راه پیدا کرده‌اند. ناگاتومو بعد از قهرمانی ژاپن در جام ملت‌های آسیا به اینتر ترانسفر شد. هوندا هم به لطف بازی‌های خوبش در مسابقات المپیک ۲۰۰۸ به ونلو رفت و پس از آن به زسکامسکو و میلان انتقال پیدا کرد.

 

 

منبع: فوتبال ایران

نظر شما