شناسهٔ خبر: 62965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

هشدار آمریکا به روسیه در مورد خرید نفت ایران

سیاسی معاون وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به مذاکرات نفتی اخیر بین ایران و روسیه گفت هرگونه مشارکت شرکت های روسی در انعقاد قراردادی مربوط به فروش نفت ایران با مجازات آمریکا مواجه می شود.

به گزارش نماینده به نقل از بلومبرگ، دیوید کوهن، مسئول ارشد دولت اوباما در امور تروریسم و اطلاعات مالی هشدار داد که هرگونه مشارکت شرکت های روسی در انعقاد قراردادهای نفتی با ایران، با مجازات هایی از سوی دولت آمریکا مواجه خواهد شد.
وزارت انرژی روسیه روز ۵ آگوست اعلام کرد که ایران و روسیه یادداشت تفاهم ۵ ساله ای را برای توسعه همکاری های تجاری به امضا رسانده اند. وزارت انرژی روسیه سپس با انتشار  بیانیه ای دیگر بدون ارائه توضیحات بیشتر تصریح کرد که روسیه بر اساس این توافق به سازماندهی فروش نفت ایران به کشورهای مختلف از جمله خود روسیه کمک خواهد کرد.
کوهن، معاون وزیر خزانه داری  آمریکا امروز در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «این تقریبا قطعی است که هر نهادی که وارد چنین قراردادی شود، خود را در معرض تحریم های آمریکا قرار خواهد داد و این احتمال وجود دارد که از سایر دیگران نیز تحریم شود. » وی افزود: «ما در تماس هایی که با روس ها در بالاترین سطح داشته ایم، این موضوع را روشن کرده ایم که آنها نباید به سمت چنین قراردادی حرکت کنند. »
این توافق، که ممکن است روسیه را به بزرگترین واردکننده نفت از ایران تبدیل کند، در شرایطی منعقد شده است که مسکو با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص بحران اوکراین مواجه است.
جیسون فورمن، رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در این باره گفت، اعمال تحریم جدید علیه روسیه می تواند انزوای بین المللی این کشور را شدت ببخشد و در شرایطی که سرمایه گذاران روس و خارجی از سرمایه گذاری در این کشور خودداری می ورزند، موجب بالا رفتن تورم در روسیه شود.
فورمن افزود، با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا دارای تنوع است و صادرات به روسیه تنها یک دهم درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، نه تحریم روسیه و نه اقدامات تلافی جویانه این کشور نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

نظر شما