شناسهٔ خبر: 62912 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گری لوییس در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات:

حمله اسرائیل به مرکز سازمان ملل در غزه جنایتکارانه و غیراخلاقی بود/ جنایات داعش در عراق خارج از رفتار بشری است

نماینده دبیرکل سازمان ملل در ایران گفت: جنایات داعش در عراق خارج از رفتار انسانی است و باید نسبت به مسائل حاد صورت گرفته در منطقه نیز حساس بود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس گری لوییس نماینده دبیرکل سازمان ملل در ایران صبح امروز در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مقر ساختمان سازمان ملل در تهران اظهار داشت: سازمان ملل با ۴ هدف صلح، عدالت، حقوق بشر و توسعه پایه‌گذاری شد و این سازمان مستقر شد تا بتواند از این ۴ هدف اصیل محافظت کند.

وی افزودک سازمان ملل سازوکاری دارد که می‌تواند پاسخ مسائل مرتبط به صلح و امنیت را بدهد که این ساختار شورای امنیت است؛ همانطور که اطلاع دارید شورای امنیت دارای تعدادی اعضای دائمی است و در مورد صلح و جنگ تصمیم می‌گیرد و دبیرکل سازمان ملل نیز در این شورا عضو نیست یعنی هیچ قدرت تصمیم‌گیری از خود ندارد.

گری لوییس خطاب به اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دغدغه آنان در خصوص رژیم صهیونیستی و جنایات در نوار غزه اشاره و خاطرنشان کرد: من وفادارانه دغدغه‌های شما را به آقای بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل منتقل خواهم کرد. بنده طومارها و ۱۲ تظاهراتی که طی دو هفته گذشته مقابل دفتر سازمان ملل در تهران صورت گرفته را نیز به آقای بان‌کی‌مون منتقل کردم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در ایران با بیان اینکه شما حق دارید حوادث در غزه را محکوم کنید گفت: همانطور که مطلع هستید آقای بان‌کی‌مون در ۱۲ مردادماه حمله اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در غزه را محکوم کرد و بنده نیز این حرکت را جنایتکارانه و غیراخلاقی می‌دانم و آقای بان‌کی‌مون نیز گفتند طبق قوانین بین‌المللی حمله به سازمان ملل در غزه مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد و افراد مقصر باید به عدالت سپرده شوند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مقامات ارشد سازمان ملل حمله اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در نوار غزه را محکوم کرده‌اند گفت: نوار غزه ۵/۱ میلیون جمعیت دارد یعنی نوار غزه به اندازه کشور من یعنی باربادوس است و اکنون ۱۱ پرسنل سازمان ملل در نوار غزه کشته شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند و ما تصویر گریه این کودکان و قطعه قطعه شدنشان را از تلویزیون دیده‌ایم و این کودکان تا آخر عمر نیازمند خدمات بهداشتی درمانی خواهد بود و سازمان ملل سعی خواهد کرد که کمک‌های مددکارانه را در آینده تامین کند.

گری لوییس به وظیفه سازمان ملل در قضایای غزه اشاره و تصریح کرد: جمع‌آوری اطلاعات حداقل کاری است که سازمان ملل می‌تواند انجام دهد و شناسایی و خنثی کردن بمب‌های منفجر نشده از دیگر وظایف ما در غزه است. ما در غزه به مردم خدمات رادیویی می‌دهیم که چه جایی مورد حمله قرار گرفته و کدام مکان‌ها نیز امن است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در ایران سپس خاطرنشان کرد: تمام پرسنل ما در کنار تمام وظایف سنگین خود در حال تامین منابع جدید برای دارو هستند.

وی با بیان اینکه باید بین شورای امنیت و آژانس‌های سازمان ملل تمایز قائل شد گفت: خواهش می‌کنم در دعاهای خود که برای بازماندگان و رفتگان غزه انجام می‌دهید برای خانواده‌های پرسنل‌های کشته شده سازمان ملل نیز دعا کنید.

گری لوییس به نقش سازمان ملل در حمله صدام به ایران اشاره کرد و گفت: در آن زمان شورای امنیت سازمان ملل دارای یک نظر واحد نبود اما با این حال دبیرکل سازمان ملل به صورت فعال در ایران و عراق رایزنی می‌کرد و همان موقع گفتند که دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد گفتمانی با ایران باز کند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در ایران ادامه داد: امروز جنگ تمام شده است اما هنوز یک تراژدی عظیم از آن جنگ باقی مانده است. بنده ۳ ماه پیش خانواده‌ام را برای بازدید از مناطق جنگی به خوزستان بردم و با خانواده‌هایی که از این جنگ زخم خورده‌اند دیدار داشتم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم زیرا افرادی دیدم که نمی‌توانستند نفس بکشند و حتما باید با خود اکسیژن حمل می‌کردند و افرادی نیز نمی‌توانستند بیشتر از ۲ ساعت بخوابند.

وی با تاکید بر اینکه می‌خواهم ۸ سال جنگ ایران و عراق را به جهان معرفی کنم گفت: در آن برهه دنیا سکوت کرده بود بنابراین می‌خواهم این قضیه را به دنیا بشناسانم.

گری لوییس در پایان خاطرنشان کرد: امروز شما بر روی مسئله غزه تاکید داشتید اما اتفاقات شدیدتر دیگر نیز در منطقه در حال رخ دادن است که مسائل سوریه و جنایات داعشی‌ها که خارج از رفتار بشری است جزو مسائل حاد منطقه به شمار می‌آید.

نظر شما