شناسهٔ خبر: 62164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مدیر سیا از اعضای سنا به‌دلیل جاسوسی از آنها عذرخواهی کرد

مدیر سیا مدیر سیا از سیاستمداران سنای آمریکا به‌دلیل تجسس از کامپیوتر‌های آنها عذرخواهی کرد.

به گزارش نماینده به نقل از آسوشیتدپرس، «جان برنان» مدیر سیا از سیاستمداران سنای آمریکا به‌دلیل تجسس از کامپیوتر‌های آنها عذرخواهی کرد.

پیش از این نیز یک عضو مجلس سنای آمریکا اعلام کرده بود که سیا متهم است که از جریان تحقیقات داخلی دستیاران اعضای سنا درباره برنامه‌های آمریکا برای بازجویی از مظنونین اقدامات تروریستی در جریان "جنگ علیه تروریسم" ، جاسوسی کرده است.

دایان واینستاین، سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات در مجلس سنای آمریکا، در این باره گفته بود: هم اکنون تحقیقات در این رابطه یعنی دست داشتن سیا در جاسوسی از برنامه‌های سنا آغاز شده است و از این سازمان خواسته شده تا خود نیز در این باره گزارشی تهیه و به سنا ارسال کند. دادستان کل آمریکا هم اکنون مکلف به رسیدگی به این پرونده شده است.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بود: شماری از اعضای مجلس سنا در اعتراض به این مسئله که دستیارانشان از سوی سیا تحت نظارت قرار دارند، شکایتی را ارائه و در آن اعلام کردند که سیا برنامه‌های سرّی مربوط به دفاع از این کشور را زیر نظر گرفته است.

این نشریه آمریکایی افزود: یک مسئول عالی‌رتبه که خواست به نامش اشاره نشود، در این خصوص گفته است: سیا موفق به رخنه در سیستم اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا شده است. این سیستم از سوی دستیاران سناتورهای مجلس سنا مورد استفاده قرار می‌گرفت و در تدوین برنامه درازمدت کمیته اطلاعات در سنا در سال 2012 از آن استفاده می‌شده است.

سیا بر اساس مدارکی که از جلسات داخلی کمیته اطلاعات سرّی سنا به دست آورده متوجه شده است که در این کمیته تصمیم دولت آمریکا برای تخصیص اماکن ویژه سری به‌منظور بازجویی از افراد مظنون و در مناطق مختلفی از جهان اقدامی بسیار نادرست و رسوا کننده بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است: عملیات سیا در بازجویی از مظنون‌ها به‌شیوه غرق مصنوعی برای یافتن و کشتن اسامه بن لادن در سال 2011 در پاکستان کارساز نبوده است.

گفتنی است این گزارش کمیته امنیت و اطلاعات مجلس سنای آمریکا تاکنون منتشر نشده و هنوز کاملاً محرمانه به شمار می‌آید.

نظر شما