شناسهٔ خبر: 61947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جدیدترین تحولات میدانی سوریه

درگیری گروه‌های مسلح در ملیحه در اولین روز عید

جدیدترین تحولات میدانی سوریه در اولین روز عید فطر حکایت از درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر در شهرک ملیحه و دفع حمله گروه‌ مسلح «جبهه اسلامی» به بزرگراه دمشق - حمص دارد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس صحنه حاکم بر دمشق و ریف آن در اولین روزهای عید آنگونه که گروه‌های مسلح مستقر در مناطق اطراف شهر برنامه ریزی کرده بودند، نبود، چراکه این گروه‌ها تلاش داشتند، دمشق و ریف آن را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار دهند که با پیشروی ارتش سوریه در مناطق اطراف دمشق در قالب عملیات «سپر پایتخت» در عمل این نقشه آنها را خنثی کردند.

گروه‌های مسلح نقشه ریخته بودند که با استفاده از تعطیلات عید فطر پیشروی‌هایی را به سمت دمشق محقق و با حرکت از ریف شرقی و جنوبی دمشق بر مناطق جدیدی در غرب و شمال غربی ریف پایتخت تسلط پیدا کنند، اما تمام این نقشه‌ها با شکست مواجه شدند.

با این حال این گروه‌ها بیمارستان «الحیاه» در نزدیکی منطقه «العدوی» را به این جهت هدف دو گلوله خمپاره قرار دادند که از جمله مناطق پر تردد پایتخت به شمار می‌آید و بالطبع آسیب‌ها و زیان‌های انسانی وارده به این مناطق بیشتر از مناطق دیگر خواهد بود.

بزرگراه دمشق – حمص در امنیت

اما در مناطق ریف دمشق گروه‌های مسلح از جمله گروه تروریستی «جبهه اسلامی» که در شهر «دوما» متمرکز است، تلاش کرد با نفوذ به بزرگراه بین‌المللی دمشق – حمص ضمن از بین بردن امنیت آن، خودروها و مسافران در حال تردد را هدف قرار دهد و به همین منظور شماری از تک تیراندازان خود را در این بزرگراه مستقر کرد، اما نیروهای ارتش سوریه با این تحرکات به مقابله پرداخته و با کمک یگان توپخانه مراکز استقرار این گروه‌ در بزرگراه را هدف گرفته و تمام عناصر آن را که برآورد می‌شد، ۳۰ نفر باشند، به هلاکت رساندند.

یک منبع میدانی سوری  تصریح کرد که اکنون بزرگراه دمشق – حمص در امنیت کامل به سر می‌برد و تردد در آن به صورت عادی انجام می‌شود.

جوبر در دمشق همچنان در اولویت عملیات ارتش

در اولین روزهای عید جبهه «جوبر» در دمشق همچنان بحرانی‌ترین جبهه شمرده می‌شد، چراکه یگان توپخانه ارتش سوریه به شکلی گسترده مراکز تجمع گروه‌های مسلح در این منطقه را هدف قرار داد.

این درحالی است که نیروهای ارتش سوریه از عملیات رصدی که انجام دادند، دریافتند، گروه تروریستی «جبهه النصره» تلاش دارد، در مرکز جوبر سکوهای شلیک خمپاره نصب کند که با هدفگیری این مناطق توسط یگان توپخانه تلاش این گروه در این امر ناکام ماند.

کوی «جوبر» به عنوان بزرگ‌ترین کوی قرار گرفته در شرق دمشق، از ۱۰ روز پیش بار دیگر به اولویت عملیاتی ارتش سوریه تبدیل شد و نیروهای ارتش موفق شدند، تعدادی از بناها و ساختمان‌های داخل این کوی را که خط مقدم درگیری‌های گروه‌های مسلح با نیروهای ارتس سوریه در غوطه دمشق به شمار می‌آمد، از عناصر مسلح پاکسازی کنند.

منطقه جوبر از این جهت برای گروه‌های مسلح از اهمیت بسیاری برخوردار است که یکی از ضلع‌های مثلث استراتژیک گروه‌های مسلح از جمله جبهه النصره که در غوطه شرقی دمشق متمرکز است، برای حمله به دمشق پایتخت سوریه و به طور مشخص میدان العباسیین و الزبلطانی به شمار می‌آید.

ملیحه.. در آستانه آزادسازی کامل

اما در جبهه ملیحه یگان توپخانه ارتش سوریه به عملیات هدفگیری مقرها و تجمعات گروه‌های مسلح در داخل شهرک که هم اکنون تنها در شمال این شهرک متمرکز و در محاصره ارتش سوریه می‌باشند، ادامه داد تا به این ترتیب سرنوشت جبهه ملیحه از هم اکنون روشن و مشخص باشد.

از سوی دیگر و همزمان با اولین روزهای عید، شهرک ملیحه شاهد درگیری دو گروه تروریستی با یکدیگر بود که دلیل آن تصمیم یکی از این گروه‌ها به تسلیم و ترک جنگ و مخالفت گروه دیگر با این تصمیم بود که منجر به درگیری‌های شدید بین دو طرف و کشته و زخمی شدن شماری از آنها شد.

این درحالی است که نیروهای ارتش سوریه تلاش شماری از گروه‌های مسلح برای نفوذ به این شهرک و کمک به گروه‌های مسلح مستقر داخل شهرک را ناکام کردند.

دیگر یگان‌های ارتش سوریه نیز به عملیات‌های خود در مناطق الزبدانی، زبدین، نشابیه و کفربطنا ادامه دادند.

نظر شما