شناسهٔ خبر: 61858 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مرکز آمار خبر داد

تورم تیرماه ۲۴.۲ درصد شد/ افزایش ۸.۲ درصدی قیمت خوراکی‌ها

تورم براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم تیرماه سال جاری ۲۴.۲ درصد شد و قیمت خوراکی‌ها ۸.۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش نماینده، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در تیرماه سال ۱۳۹۳ براساس سال پایه ۱۳۹۰ را اعلام کرد. براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در تیرماه امسال به ۲۴.۲ درصد و نرخ تورم نقط به نقطه نیز به ۱۴.۸ درصد رسید.

شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰= ۱۳۹۰) در تیر ماه سال ۱۳۹۳ عدد ۱۸۹.۷ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۸ درصد می باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۱۴.۷ درصد) افزایش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به تیر ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در خرداد ماه ۱۳۹۳ (۲۶.۲ درصد) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده (خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات) در این ماه به رقم ۲۲۲.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۲۲۰.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۴ درصد افزایش نشان می دهد.

شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۲ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۲۷.۶ درصد است. شاخص گروه عمده "خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات" نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۲ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به تیر ماه ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۷.۷ درصد است که نسبت به همین اطلاع در خرداد ماه ۱۳۹۳ (۳۱.۲ درصد) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در تیر ماه ۹۳ به رقم ۱۷۸.۳ رسید که ۲.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

میزان افزایش شاخص گروه عمده "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸.۰ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی تیر ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۲.۷ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۳ ( ۲۳.۹ درصد) کاهش یافته است.

جدول نرخ تورم ۲۸ ماهه براساس سال پايه ۹۰

نرخ تورم (درصد) ماه
۲۶.۵فروردین ۹۱
۲۶.۳اردیبهشت ۹۱
۲۵.۸خرداد ۹۱
۲۵.۵تیر ۹۱
۲۵.۱مرداد ۹۱
۲۴.۷شهریور ۹۱
۲۴.۸مهر ۹۱
۲۵.۱آبان ۹۱
۲۵.۶آذر ۹۱
۲۶.۳دی ۹۱
۲۷.۴بهمن ۹۱
۲۸.۶اسفند ۹۱
۲۹.۸فروردین ۹۲
۳۱اردیبهشت ۹۲
۳۲.۶خرداد ۹۲
۳۳.۹تیر ۹۲
۳۵.۱مرداد ۹۲
۳۶شهریور ۹۲
۳۶.۲مهر ۹۲
۳۵.۹آبان ۹۲
۳۵.۵آذر ۹۲
۳۵دی ۹۲
۳۳.۷بهمن ۹۲
۳۲.۱اسفند ۹۲
۳۰.۲فروردین ۹۳
۲۸.۴اردیبهشت ۹۳
۲۶.۲خرداد ۹۳
۲۴.۲تیر ۹۳

در همین حال، یکشنبه هفته جاری بانک مرکزی نرخ تورم دوازده ماه منتهي به تیر‌‌ماه ۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهي به تیرماه ۹۲ را معادل ۲۵.۳ درصد اعلام کرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، خلاصه نتايج به‌ دست آمده بانک مرکزی از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۰ نشان می دهد: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در تیر‌‌ماه ۱۳۹۳ به عدد ۱۹۶.۸ رسيد که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افزايش يافت.

شاخص مذکور در تیر‌‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۴.۶ درصد افزايش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به تیر‌‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهي به تیرماه ۱۳۹۲ معادل ۲۵.۳ درصد است. نرخ تورم در پایان خردادماه امسال نسبت به پایان خردادماه سال گذشته، ۲۷.۷ درصد اعلام شده بود.

 

نظر شما