شناسهٔ خبر: 61746 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

چرا بايد کمتر نمک بخوريد ؟

براي اينکه از نظر چشايي از غذا لذت ببريم، وجود نمک ضروري است، اما مصرف زيادش خطرناک بوده و عواقب ناخوشايندي خواهد داشت

آيا مي‌توانيد خوردن غذاها را بدون هيچ ادويه‌اي تصور کنيد؟ براي اينکه از نظر چشايي از غذا لذت ببريم، وجود نمک ضروري است، اما مصرف زيادش خطرناک بوده و عواقب ناخوشايندي خواهد داشت. در اين مطلب دلايل مهمي را ذکر مي‌کنيم که چرا بايد کمتر نمک بخوريد.

۱. مي‌تواند باعث افزايش فشار خون شود

دفعه‌ي بعدي که تلاش کرديد تا عصبانيتتان را کاهش دهيد، نمک زيادي که مصرف کرده‌ايد را به ياد بياوريد. نمک مي‌تواند فشار خون شما را زياد کند، تا حدي که ممکن است شما را دچار سکته يا نارسايي‌هاي قلبي کند! تقريبا يک سوم جمعيت بزرگسالان، دچار فشار خون هستند، هيچ رابطه‌اي هم بين سن و ميزان فشار خون وجود ندارد. کاهش مصرف نمک و ورزش منظم به شما اطمينان خواهد داد که سطح فشار خونتان تحت کنترل است.

۲. مي‌تواند باعث ايجاد سرطان معده شود

افرادي که در برنامه‌ي غذايي شان مقدار زيادي نمک وجود دارد، به نسبت ديگران بيشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. هليکوباکتر پيلوري، باکتري ايست که در بيماري‌هاي مرتبط با معده همچون سرطان يا زخم معده دخيل است. نمک به آستر معده‌ي شما آسيب رسانده و آنرا در برابر اين باکتري آسيب پذير مي‌سازد. همچنين بياد داشته باشيد که مردان نسبت به زنان به ميزان بيشتري در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

۳. مي‌تواند احتمال ابتلا به چاقي را افزايش دهد

در روزگاري که چاقي فراگير شده است، بهتر است يک دليل ديگر اين بيماري نامطلوب را بشناسيد. نمک، به خودي خود باعث افزايش وزن نخواهد شد، اما مي‌تواند بيشتر شما را تشنه نگاه دارد. حالا اگر مصرف مايعاتتان، از نوع نوشيدني‌هاي شيرين باشد که به احتمال زياد هم هست، آنوقت به ناگاه خودتان را درگير با اضافه وزن مي‌بينيد.

۳. مي‌تواند باعث اختلالات کليوي شود

سنگ کليه بيماري دردناکي است که متاسفانه اين روزها به طور تساعدي در حال گسترش است. مقصرش هم نمک است! زماني هم خطرناک خواهد شد که با فشار خون بالا همراه شود. اين دو عامل باعث خواهد شد تا کلسيم اضافه از طريق ادرار دفع نشود. ازدياد کلسيم نيز باعث بوجود آمدن سنگ کليه خواهد شد. علاوه بر اين، فشار خون هم باعث خواهد شد فشار بيشتري بر کليه وارد شود.

۵. مي‌تواند باعث ايجاد نفخ شود

نفخ معمولا به دليل نگهداري آب درون بدن رخ مي‌دهد. مصرف زياد نمک مي‌تواند شرايطي را فراهم بياورد که بدنتان تا ۵۰ اونس آب در خود نگاه دارد. شما مي‌توانيد با کاهش مصرف نمک، بلافاصله شاهد کاهش نفخ معده‌تان باشيد.

۶. مي‌تواند باعث پوکي استخوان شود

خانم‌ها بدليل خواص هورمون‌هايشان شديدا مستعد پوکي استخوان و استخوان‌بندي ضعيف هستند. هنگامي که بين مردان و زنان مقايسه انجام دهيم، زنان ريسک بسيار بالاتري را در اين زمينه پذيرا هستند. برنامه غذايي پر نمک، باعث کاهش کلسيم خواهد شد. همچنين مصرف زياد نمک، رابطه‌ي مستقيم با دريافت زياد سديم داشته و سديم زياد هم مساوي با ضعف استخوان‌بندي است. زماني هم که بدنتان فقدان کلسيم پيدا کند، روده‌هاي شما از استخوان‌هايتان کلسيم جذب مي‌کنند. پس يکي ديگر از دلايل پوکي استخوان مصرف زياد نمک است!

۷. مي تواند وضعيت تنگي نفس شما را بدتر کند

تقريبا هر يک از ۱۱ کودک، و هر يک از ۱۲ بزرگسال از تنگي نفس يا آسم رنج مي برد. درست است که نمک مستقيما مسبب بوجود آمدن تنگي نفس نيست، اما عامل بالقوه اي براي افزايش علامت‌هاي آسم است. بيماران آسمي اگر مصرف نمکشان را کاهش دهند، به نتايج قابل مشاهده اي دست پيدا خواهند کرد. بزرگسالان نبايد بيشتر از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند و کودکان هم خيلي کمتر از اين مقدار. کودکان زير يک سال بيش از ۱ گرم نمک در روز احتياج ندارند. اين مقداري است که از شير مادر يا شير خشک تامين خواهد شد. بهتر از ديگر به غذاي کودک نمک اضافه نکنيد. مصرف متعادل نمک کمک خواهد کرد تا احتمال ابتلا به انواع بيماري ها کاهش يابد. بخاطر داشته باشيد نمک بيشتر براي مزه است، عاقلانه بخوريد و سالم زندگي کنيد.

منبع : مردم سالاری

نظر شما