شناسهٔ خبر: 61416 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

در حال حاضر خودرو بخریم یا نخریم؟

خودرو سازان تنها به ساز خود می رقصند .این واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد چرا که نه تنها آنها زیر بار تصمیم اولیه شورای رقابت که رای به کاهش قیمت ها با فرمول جدید داده بود نرفتند بلکه حالا اعتراض مستقیم سخنگوی دولت و شخص رئیس جمهور هم بی فایده بوده و باز هم افزایش قیمت خودروها ادامه دارد وخودروسازان برنامه فروش فوري خود با قيمت‌هاي جديد اعلامي از سوي شوراي رقابت را کليد زدند تا به این ترتیب هنوز هم تکلیف قیمت گذاری خودرو برای مردم مشخص نشود.

به گزارش نماینده، خودرو سازان تنها به ساز خود می رقصند. این واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد چرا که نه تنها آنها زیر بار تصمیم اولیه شورای رقابت  که رای به کاهش قیمت ها با فرمول جدید داده بود نرفتند بلکه حالا اعتراض مستقیم سخنگوی دولت و شخص رئیس جمهور هم بی فایده بوده و باز هم افزایش قیمت خودروها  ادامه دارد وخودروسازان برنامه فروش فوري خود با قيمت‌هاي جديد اعلامي از سوي شوراي رقابت را کليد زدند تا به این ترتیب هنوز هم تکلیف قیمت گذاری خودرو برای مردم مشخص نشود.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت بعد از اعلام مخالفت کابینه و شخص رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو، تلویحا می گوید که خودروسازان اجازه دهند واردات آزاد شود و در یک بازار رقابتی، مردم بتوانند خودروهای با کیفیت داخلی و خارجی را استفاده کنند.

حالا هم پس از كشمكش هاي اخير در بحث خودرو در حالی که  در جلسه اي  که با حضور رئيس شوراي رقابت و اعضای هيات تحقيق و تفحص و نمايندگان برگزار شد،   بنا بر این شد در جلسات مشترك به بررسي مستندات پرداخته شود و در نهايت چنانچه مستندات نمايندگان صحيح باشد شوراي رقابت در قيمت خودرو بازنگري كند، اما ظاهرا اين موضوع به مزاج خودرو سازان خوش نيامده چنانكه ديروز مدیر عامل ایران خودرو با اعلام اینکه قرار بر بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو نیست، گفته: ظرف ۱۰ روز آینده توضیحات خود را درباره گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان منتشر می‌کنیم.

هاشم یکه زارع در رابطه با بازنگری فرمول شورای رقابت که این روزها از سوی برخی نمایندگان مجلس به صورت جدی دنبال می شود، تاکید کرده: قرار بر بازنگری فرمول قیمت گذاری خودرو نیست اما برخی قیمت‌های فعلی شورای رقابت را مبهم می‌دانند که در این رابطه قرار است کار کارشناسی صورت گیرد.

وی با بیان این که برخلاف اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی براینکه خودروسازان اطلاعات نادرستی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند باید بگویم تمام اطلاعات ارسالی ایران خودرو به شورای رقابت درست بوده است، گفته: ما هیچ اطلاعات نادرستی به شورای رقابت نداده‌ایم بلکه به هر میزان که شورا از ما اطلاعات درخواست می‌کرد در اسرع وقت به این شورا ارسال کردیم.

این در حالی است که گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان در چند روز پیش از تخلفات انها رونمایی کرد.

اما یکه زارع در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که اخیرا متن آن در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شده است نیز تاکید کرده: در این گزارش موضوعاتی متوجه ایران خودرو شده است که ما در صددیم ظرف ۱۰ روز آینده توضیحاتی را در این رابطه در سایت خود منتشر کنیم. توضیحاتی که هنوز روی سایت ایرانخودرو قرار نگرفته تا از دفاعیات خودروسازان رونمایی شود.

در این میان، عضو كميسيون صنايع مجلس با تشريح جزييات جلسه اين كميسيون و رئيس شوراي رقابت، گفته: در اين جلسه مقرر شد فرمول قيمت‌گذاري خودرو مورد بازنگري قرار گيرد.

 علي عليلو با تشريح جزييات جلسه مجلس با رئيس و اعضاي شوراي رقابت، اظهار داشته: در اين جلسه اسناد و مداركي درباره شركت‌هاي خودروساز از سوي كميسيون صنايع ارائه شد و رئيس شوراي رقابت اعلام كرد كه اين اسناد را در اختيار نداشته و اطلاعات شوراي رقابت در اين مورد ضعيف بوده است.

عليلو تاكيد كرده: در صورت بازنگري فرمول قيمت‌گذاري خودرو، قيمت خودروها حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به قيمت‌هاي قبلي شوراي رقابت (قيمت‌هاي قبل از مصوبه اخير شوراي رقابت) كاهش خواهد يافت.

باید منتظر ماند و دید بالاخره مجموعه دولت، مجلس و خودروسازان با نرخ خودرو چه خواهند کرد.

 

منبع:شفاف

نظر شما