شناسهٔ خبر: 61199 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی در پاسخ به مطهری:

موضوع انتخاب ناظران هیات نظارت بر صداوسیما را در هیات رئیسه بررسی می‌کنیم

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده تهران گفت: موضوع انتخاب ناظران هیات نظارت بر صداوسیما را در هیات رئیسه مجلس مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم تا ابهامی وجود نداشته باشد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) خانه ملت، در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۲۱۸ آیین‌نامه داخلی، نسبت به معرفی ۴ کاندیدا توسط کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیات نظارت بر صداوسیما انتقاد کرد و اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی به حداقل اکتفا کرده و در واقع در این زمینه غفلت شده است، بنده با اعضای این کمیسیون که صحبت می‌کردم، آنان هم می‌گفتند که به کلمه «حداقل» در ماده ۲۱۸ آیین‌نامه توجه نداشتند و غفلت شده است در حالی که کمیسیون فرهنگی می‌توانست بیش از ۴ کاندیدا به صحن علنی معرفی کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد بهتر است هیات رئیسه مجلس اجازه دهد افراد دیگری غیر از کاندیداهای معرفی شده توسط کمیسیون فرهنگی، در صحن علنی داوطلب عضویت در هیات نظارت بر صداوسیما شوند تا دست مجلس در این زمینه باز باشد و نمایندگان بتوانند اصلح را انتخاب کنند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به علی مطهری گفت: قبلا چنین بندی نداشتیم که کمیسیون‌ها افرادی را به صحن علنی معرفی کنند و این بند بعدا به آیین‌نامه اضافه شد.

وی افزود: یک کلمه «حداقل» در ماده ۲۱۸ وجود دارد که نشان می‌دهد لزومی نداشت کمیسیون فرهنگی تنها دو برابر معرفی کند بلکه می‌توانست بیش از دو برابر یعنی حتی ۵ یا ۶ نفر را به عنوان کاندیدای عضویت در هیات نظارت بر صداوسیما به صحن علنی معرفی کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: اجازه دهید ما این موضوع را به صورت دقیق‌تر در هیات رئیسه مجلس مورد بررسی قرار دهیم تا این ابهامات وجود نداشته باشد البته در این موضوع روال را هم مورد رسیدگی قرار می‌دهیم، بنابراین انتخاب ناظران برای عضویت در هیات‌های نظارت بر صداوسیما و مطبوعات به جلسه آینده مجلس موکول می‌شود.

در ادامه این جلسه عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده در مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: علاوه بر ابهام کلمه «حداقل» در ماده ۲۱۸، به نظر می‌رسد ابهام دیگری هم در این ماده وجود دارد و آن این است که این ماده دست مجلس را برای کاندیداتوری نمایندگان در صحن علنی علاوه بر کاندیداهای معرفی شده کمیسیون فرهنگی باز گذاشته است.

وی افزود: از هیات رئیسه مجلس می‌خواهم اجازه دهد نمایندگان در صحن علنی هم کاندیدا شوند و تصور می‌کنم راه در این زمینه باز است.

حسین‌زاده تاکید کرد: اگر برخی نمایندگان بتوانند در صحن علنی هم داوطلب عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات و صداوسیما شوند، امکان انتخاب از سلایق مختلف برای وکلای ملت فراهم می‌شود.

به گزارش فارس، کمیسیون فرهنگی مجلس طبق آیین‌نامه داخلی، از نمایندگانی که خواستار کاندیداتوری برای عضویت در هیات نظارت بر صداوسیما بودند، دعوت کرده بود تا ثبت‌نام کنند و با حضور در این کمیسیون، از خودشان دفاع کنند.

پس از این نام‌نویسی، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون فرهنگی می‌بایست دو برابر ناظران هیات نظارت بر صداوسیما را برای انتخاب به صحن علنی معرفی می‌کرد.

از آنجایی که می‌بایست دو نفر برای عضویت در این هیات انتخاب شوند، کمیسیون فرهنگی پس از استماع سخنان کاندیداهای مختلف اقدام به رای‌گیری کرده و ۴ نماینده‌ای که بیشترین آرا را در کمیسیون فرهنگی آورده‌اند، به صحن علنی معرفی کرده بود که در میان این ۴ کاندیدا، علی‌رغم آنکه علی مطهری سال‌ها در هیات نظارت بر صداوسیما عضو بوده است، رای نمی‌آورد و به همین دلیل کمیسیون فرهنگی هم او را به صحن علنی معرفی نمی‌کند اما گویا این موضوع انتقادات و اعتراضات علی مطهری و برخی نمایندگان مجلس را موجب شده است در حالی که به نظر می‌رسد دیگر جای انتقاد و اعتراضی در این زمینه وجود ندارد چراکه این معرفی براساس تعداد آرای کاندیداها بوده است نه چیز دیگری.

نظر شما