شناسهٔ خبر: 60974 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هادی خامنه‌ای:

انتساب شعار «نه غزه نه لبنان» به اصلاح‌طلبان دروغ است

یک عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به روز قدس سال ۸۸ گفت: شایعه‌ای درآوردند که یکی از جریان‌های وابسته به اصلاحات شعار نه غزه، نه لبنان را مطرح کرده است، بنده رسما اعلام می‌کنم این یک دروغ شاخدار است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس سید هادی خامنه‌‌ای که در سومین شب از لیالی قدر در دارالزهرای تهران سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: شب ۲۳ رمضان مثل سایر شب‌های قدر فرصتی است تا گفتگویی داشته باشیم، بنا به روایات یکی از بهترین کارها در چنین شب هایی مذاکره علمی، یعنی گفتگوهایی است که بر معلومات و آگاهی همه، گوینده و شنونده بیافزاید و اگر چنانچه وقتی اضافه آمد دعاهایی مثل ابوحمزه ثمالی و بقیه کارها باید انجام شود.

سید هادی خامنه‌ای افزود: بحثهایی که در این ایام مطرح می‌شود به مناسبت تنها شخصیت مطرح و به اصطلاح قهرمان داستان این شب‌ها، وجود مقدس علی بن ابی طالب(ع) و عدالت او است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) ادامه داد: اگر روزه مهم است به خاطر ارزش‌هایی است که در پس او پنهان است. توجه به محرومین، استقامت در برابر گرسنگی و تشنگی و ظبع استقامت در برابر فشارها و ناراحتی ها که لازمه یک حرکت دشواری است که انسانهای انقلابی برای رسیدن به اهداف انقلابی باید دشواری های را تحمل و تجربه کنند.

وی در ادامه به ارتباط و به هم پیوستگی ارزش‌های اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر بحث راستگویی، صداقت، عدالت، دوری از ظلم و دروغ باهم مطرح می شود به دلیل ارتباط آنها با یکدیگر است. کسی که دروغ می‌گوید خواه یا ناخواه ظلم هم کرده و می‌کند. کسی که صداقت را رعایت نمی‌کند مطمئنا راهی به سوی ظلم و ستم و اجحاف و دزدی و غارت و ظلم های اجتماعی بزرگتر خواهد پیمود. یعنی ارزش ها در مقابل ضد ارزشها در ارتباط هستند.

سید هادی خامنه‌ای در پاسخ به این پرسش که «برای شناسایی ارزش‌ها به چه شاخصی باید مراجعه کنیم؟» گفت: این موضوع بسیار مهمی است که چه کسانی را باید به عنوان الگو در نظر بگیریم؟ رواج این ادبیات غلط در جامعه یکی از آفت های جامعه ما است که می گویند فلان شخص یکی از الگوهای ما است. این اشتباه است. چون الگوهای ما محدودند. کسانی که در زندگی شان نه تنها اشتباه عمدی حتی یک خطای غیر عمدی نیز نداشته باشند می توانند الگو باشند و این یعنی فقط ۱۴ معصوم. بقیه کسانی هم که در ادیان دیگر برای آنها الگو محسوب می‌شوند، بیشتر پیامبران و جانشینان آن ها هستند.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه سخنرانی خود افزود: آنچه که ما از آنها به عنوان ارزشهای اخلاقی نام می‌بریم اگر با هم در یک جا و به صورت متوازن جمع شوند ایمان را شکل می دهند.

مدیر پژوهشکده تاریخ اسلام در ادامه به تشریح پشت صحنه جریان‌های تندرو و انحرافی تندرو صدر اسلام پرداخت و اظهار کرد: جریان‌های انحرافی چون خوارج از دو بخش تشکیل شده بودند. بخشی رهبران و خط دهنده های آنان بودند و بخشی دیگر عوامی بودند که دنبال آن ها راه افتاده بودند و هر چه را که سران می گفتند انجام می دادند. پیروان چشم و گوش بسته این گروه کسانی بودند که اعتقاد داشتند علی بن ابی طالب(ع) در ماجرای حکمیت، اشتباه کرده است و باید با او مخالفت کرد و حکمش قتل است.

وی تاکید کرد: تکفیری‌ها و داعش امروز یا وهابی‌ها که شبیه هم هستند و هیچ فرقی با آنان ندارند. برای آنها کشتن و حکم قتل دادن و کافر انگاشتن و تکفیر کردن مثل آب خوردن است. این طرز تفکر و این جریان در همه جا وجود دارد. فقط در آن سوی کشور ما وجود ندارد بلکه حتی داخل کشور ما هم هستند. عده ای که علاقه دارند هر کسی را به هر دلیلی که نمی پسندند منحرف و کافر معرفی می کنند. این ها هم تکفیری‌اند و تنها درجاتشان باهم فرق می کند.

«رهبران خوارج می دانستند که اصل ماجرا چیست. حتی در بعضی از روایات آمده است که آنها درست مثل یک انسان مومن و شیعه واقعی علی بن ابی طالب (ع) را آنچنان که بود می شناختند؛ اما بر اساس هواهای نفسانی و شیطانی و منافع شان مخالفت می کردند. باید عده ای عوام و احمق را دنبال خودشان می کشاندند. برای این کار باید شعارهایی را مطرح می کردند که آن عده احمق را در مقابل فردی چون علی(ع) که عصاره خوبی ها بود قرار می دادند. سران این جریان ها کاملا می دانستند که درحال انجا دادن چه کاری هستند. در پشت صحنه این جریان ها چنین مسائلی پنهان است.»

وی افزود: عده‌ای هم به خاطر نداشتن فهم کافی به دنبال تفکر ارتجاع رفتند. با گفتن این که خدا هر کسی را خواست به بهشت می برد و هر کسی را خواست به جهنم می برد. ما را چه به علی و یزید و معاویه  و این کارها. این نوع از تفکر هم در دوره ای رایج شد که سران و گردانندگان این تفکر هم بی هدف نبودند و  بی حساب و کتاب این اندیشه لغزنده خطرناک را اشاعه نمی دادند.

سید هادی خامنه‌ای ادامه داد: دسته دیگر انقلابی های تندروی هستند که دنبال حضرت امیر(ع) بودند. کسانی که صد درصد خواسته های امیرالمومنین را عملی نمی کردند. راه وسط و راه میانه راه درست است. یعنی دوری و پرهیز از افراط و تفریط درست است. کلمه عدالت از اعتدال گرفته شده است. اعتدال یعنی نگه داشتن حد وسط و  پرهیز از تندروی های غیرعاقلانه و احمقانه. این عده با اینکه نیتشان خیر بود ولی در بعضی اقدامات مقداری تندتر از حضرت علی حرکت می کردند. و بالاخره عده ای هم از مولا تبعیت کامل داشتند که تعدادشان به اندازه ای نبود که سرنوشت تاریخ را  تعیین دهند. 

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه بحث خود درباره تبیین عدالت از دیدگاه امیرالمومنین علی (ع) گفت: عدالت یعنی اینکه همه مردم به حق خودشان برسند. حضرت علی(ع) در آن زمان افتخار می کند که من در کوفه کاری کردم که یک بیکار پیدا نمی شود. با وجود آنکه ۵ سال حکومت علی با جنگ و جدال و بحران همراه بوده است ولی علی با مدیریتی که می کرد، مسائل و مشکلات داخلی کوفه را از یاد نمی برد. خواسته های مردم شغل، تحصیل، کرامت، امنیت، تساوی در مواجهه با قانون، داشتن نقش در سرنوشت خود و کشور و داشتن آزادی است. عده ای نادان که معنای عدالت را نمی فهمند عدالت را وسیله ای قرار می دهند برای مقابله با آزادی مردم.

وی افزود: علائم جهاد از امر به معروف، نهی از منکر، راستی و راستگویی و استقامت در جایگاه ها  و دوری از فاسقین است. کسی که امر به معروف کند پشت مومنان را محکم می کند. کسی که از منکر نهی کند بینی منافقان را به خاک می‌مالد. کسی که در جایگاه ها استقامت کند آنچه را که خدا از او خواسته بجای آورده است و کسی که از فاسقان اجتناب کند و به خاطر خدا غضب کند و خشم گیرد، خداوند هم به نفع او نظر خواهد کرد و از او خشنود خواهد شد.

سید هادی خامنه‌ای در ادامه گفت: امروز موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما بسیار مطرح می شود.  بعضی صحبت تشکیل وزارتی به نام وزارت امر به معروف را مطرح کرده اند. ولی از ماهیت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام غافل هستیم. یکی از خواص امر به معروف رمز حضور همیشگی مردم در صحنه است.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: امر به معروف کار مردم است نه کار عده ای خاص. سکوت در برابر منکر گناه بزرگی است. باید در جامعه فلسفه امر به معروف و نهی از منکر بازگو شود. در روایات درباره پیامدهای ترک امر به معروف آمده است که، بدان و بدکاران در جامعه سلطه پیدا می کنند. جامعه به سوی سقوط و انحطاط حرکت می کند.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود که منظور از معروف چیست و معروف ها چه مورادی هستند. قدم اول هم همین نکته است. معروف یعنی کارها و ارزشهای انسانی و اخلاقی که باید در جامعه رعایت شود.  چه کسی این ارزشها را می شناسد و چه کسانی معیار تشخیص این ها هستند. آیا رعایت بعضی ظواهر از جمله لباس و ... که اخیرا مساله‌اش را مطرح کرده‌اند مهمتر است یا پرهیز از دروغ، تهمت، بی اخلاقی، بهتان زدن و ناچیز شمردن کرامت انسان ها به خاطر وجود اهداف پست سیاسی و جریان های انجرافی. امر به معروف را باید کسانی بکنند که حداقل با این مسائل آشنایی داشته باشند. سید هادی خامنه‌ای تصریح کرد: افراد نادان، بی سواد و مغرض و عقده ای و افرادی که اهل تملق  و باند بازی هستند حق ندارند وارد حیطه امر به معروف شوند. جامعه ما گرفتار چنین بلایایی است. امر به معروف مساله دینامیکی است. باید ابتدا معروف در جامعه شناخته شود، ترویج شود و به صورت فرهنگ عمومی در بیاید و عده ای از انسان ها پاک باخته و دلسوز به طور عادی و نه به صورت اداری و ماموریتی با رفتار و کردار و شخصیتشان به آن بپردازند.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: همه ما با سهم های مختلف و متفاوت در مشکلاتی که جهان اسلام با آن مواجه شده است سهیم هستیم. تردیدی نیست که امروز سرکردگان استکبار جهانی و صهیونیسم سردسته تمام بلیاتی هستند که با نام های مختلف، دامن گیر جامعه اسلامی و جوامع انسانی شده است.  الان در غزه مردم دسته دسته کشته می شوند. جوانان و زنان و کودکان به خون خود آغشته می شوند. به خاطر اینکه نقشه های حساب شده ای که از همان انحراف ها در اندیشه های اسلامی سرچشمه می گیرد یک به یک در حال عملی شدن است.

وی یادآور شد: در پشت صحنه افراط گراییهایی چون داعش آمریکا و اسراییل پنهان شده اند. کشتارها و فجایعی که وهابی‌ها نزدیک به یک قرن پیش انجام دادند کاملا مشابه عملکردهای امروزی داعش است. کارهایی که وهابی ها انجام دادند به کشتارهایی که افراطیون مسیحی در جنگ های صلیبی انجام دادند شباهت دارد. برای تکفیری ها و داعش امروز یا وهابی‌ها که شبیه هم هستند و هیچ فرقی با آنان ندارند، کشتن و حکم قتل دادن و کافر انگاشتن و تکفیر کردن مثل آب خوردن است.

«این طرز تفکر و این جریان در همه جا وجود دارد. فقط در آن سوی کشور ما وجود ندارد بلکه حتی داخل کشور ما هم هستند. عده ای که علاقه دارند هر کسی را به هر دلیلی که نمی پسندند منحرف و کافر معرفی می کنند. این ها هم تکفیری اند و تنها درجاتشان باهم فرق می کند.»

وی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مردم مظلوم غزه گفت: عده‌ای نادان و مغرض در طی سالهای گذشته شایعه‌ای درآوردند که یکی از جریان‌های وابسته به اصلاحات شعار نه عزه، نه لبنان را مطرح کرده است. بنده رسما اعلام می کنم این یک دروغ شاخدار است. هیچ کس از وابستگان به اصلاحات و کسانی که به امام و به انقلاب ایمان دارند، هرگز چنین اعتقادی نداشته‌اند.

سید هادی خامنه‌ای در پایان اذعان کرد: ما معتقدیم که از چند بابت باید از این مظلومان حمایت کنیم. اول اینکه وابستگی انسانی با آنان داریم. انسان ها همه از یک ریشه اند و باید از همدیگر در مقابل ظلم حمایت کنند. بگذریم از این که آنها مسلمان هم هستند. علاوه بر این، سرنوشت همه ما به هم وصل است. ما همه با هم پیوند داریم. امنیت ما از امنیت آنها جدا نیست.  هم ما موظف به کمک به آنها هستیم و هم آنها موظف به کمک به ما در زمان گرفتاری ما هستند. ما باید این شعار دروغین را با همه ابزارهایی که داریم عملا تکذیب کنیم؛ از این رو باید به این مظلومین کمک کنیم و بگوییم آنچه که بعضی نادان‌ها و مغرضان می‌گویند دروغ و کذب است.

نظر شما