شناسهٔ خبر: 60918 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

بررسی تمدید ۴ماهه مذاکرات هسته ای در گفت و گو با نمایندگان مجلس:

اين توافق ۴ماهه تا حد زيادي به نفع طرف غربي است

مذاکرات

نماینده - نمایندگان ایران و ۱+۵ روز جمعه ۲۷ تیر توافق کردند مذاکرات با هدف دستیابی به یک توافق جامع، ۴ ماه دیگر تا ۲۴ نوامبر  (۳ آذر) تمدید شود. بر اساس بیانیه مشترک، تمدید مذاکرات به همراه یک توافق موقت ۴ ماهه، موضوع جدیدی است که تعهدات جدیدی را هم، برای ایران و ۱+۵ مشخص می‌کند .

به گزارش نماينده، در این توافق موقت ایران به اجرای تمامی تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو ادامه می‌دهد و گروه ۱+۵ هم می‌پذیرد ظرف ۴ ماه آینده در ۶ قسط، ۲/۸ میلیارد دیگر از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند. این رقم در واقع بخش بسیار ناچیزی از کل دارایی‌های بلوکه شده ایران است.

تنها كار ما در طول اين ۴ ماه خريد زمان است

احمدآريايي نژاد، عضو كميسيون بهداشت ودرمان مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار نماينده در خصوص اين توافقنامه جديد، اظهار داشت: همانطور كه رهبري هم فرمودند مانيز به پايان مذاكرات خوشبين نيستيم.

وي با بيان اين پرسش كه علت عدم خوشبيني به مذاكرات چيست، گفت: اگر به رابطه ۱۰۰ سال قبل ايران با كشورهاي استعمارگري كه عضو گروه مذاكره كننده اند، بنگريم، خواهیم دید که در توافق يا معاهده با آنها هيچ سودي نكرده ايم و فقط دچار ضرر و زيان شده ايم.

نماينده مردم ملاير درمجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: آنها در چه جايگاهي قرار دارند كه مي خواهند براي ما حد و مرز قرار دهند و چرا با كشورهاي ديگري كه سلاح هسته اي دارند كاري ندارند؟

اين نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: در اين ۴ ماه  و هميشه بايد با بدبيني با اينها وارد مذاكرات شويم و نگذاريم كه بيشتر از حد خواسته هاي شان را پيش ببرند و تنها كاري كه ما دراين ۴ ماه مي توانيم بكنيم، خريد زمان است و آنها نمي گذارند هيچ سودي از اين مذاكرات نصيب ما شود.

وي عنوان داشت: دستگاه ديپلماسي ايران بايد خيلي مراقب باشد خدايي نكرده در باد غفلت و غرور فرو نرود.

آريايي نژاد خاطرنشان كرد: با ماهيت ظالمانه اي كه  اين كشورها دارند هرگز ما با آنها نمي توانيم در بازي برد برد قرار گيريم و لذا بايد بتوانيم خودمان را حفظ كنيم و ببينيم اين مذاكرات چه نتايجي را در آينده براي كشور به بار خواهد آورد.

 

اين قرارداد۴ماهه تا حد زيادي به نفع طرف غربي است/ اگر اين ۴ ماه جنجال ۱۰ ساله غرب را مي خواباند ما اعتراضي نداريم

محمد حسن آصفري، نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي نيز درباره مذاكرات ۴ ماهه گفت: اين قرارداد تا حد زيادي به نفع طرف غربي است، چراكه اين باعث مي شود اولا جلوي پيشرفت ايران در انرژي هسته اي را در ۴ ماه ديگر هم بگيرند. همانطور كه در ۶ ماه قبل گرفتند.

 وي ادامه داد: اگر اين ۴ ماه مي تواند جنجال ۱۰ ساله غرب را كه بر عليه ما شروع  شده بود، پايان دهد ما اين را مي پذيريم و آنها نيز مطمئن باشند در اين ۴ ماه ما از خواسته هاي خودمان كوتاه نمي آييم.

اين عضو كميسيون امنيت ملي تصريح كرد: در اين ۴ ماه بنانيست به هيچ عنوان در خطوط قرمز ما براي مذاكرات هسته اي هيچ تغييري بوجود بيايد و به قدت خود باقي هستند. ما در ميزان سانتريفيوژ ها و سوختي كه دارم هم هيچ تغييري ايجاد نمي كنيم.

آصفري اظهار داشت: مطمئنا بعد از اين ۴ ماه هم دنيا خواهد فهميد كه اين طرف مقابل بود كه زياده خواهي كرد.

تا بحال سودي از اين مذاكرات عايد ما نشده است

حسن كامران دستجردي، عضو كميسيون امنيت ملي در گفت و گو با نماينده در اين خصوص اظهار داشت: در واقع نمي توان گفت چقدر نفع و چقدر ضرر داشته به اين دليل كه رهبري فرمودند ما به طرف غربي اعتماد نداريم اما به تيم مذاكره كننده خودمان اعتماد داريم.

وي ادامه داد: تا بحال سودي از اين مذاكرات عايد ما نشده است چون نظام به مذاكره اعتقاد دارد هر دو طرف با اين شرايط سخت و بي نتيجه مذاكرات را ادامه مي دهند و اميدواريم تا ۴ ماه ديگر از اين وضعيت خارج شويم چون امروز آمريكايي ها در منطقه با كارهاي نظامي جواب نگرفته اند و دلارهاي عربستان و قطر هم ته كشيده و پاسخگو نبوده است.

وي بيان داشت: ضمنا نفود منطقه اي جمهوري اسلامي ايران هم عامل مهمي است كه طرف غربي از آن نمي تواند غافل شود، آنها مجبورند كه مسائل شان را در يك چرخش جديدي در منطقه حل كنند. ملت ها هم مانند قديم نيستند كه زير بار زور بروند همين صهيونيست ها بمب روي سر غزه مي ريزند و زنان و كودكان بيگناه را مي كشند.

نماينده مردم اصفهان خاطرنشان كرد: هم اكنون درست است با اين توافق ۴ ماهه يك وضعيت راكد داريم اما چون مذاكرات را پذيرفتيم، آن را ادامه دهيم.

نظر شما