شناسهٔ خبر: 60675 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

زاکانی در جمع دانشجویان خط امام:

فتنه گر غیرخودی و ضدنظام است/دانشجوی بسیجی، باید آرمانگرای واقع بین باشد

زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی با تبیین مدل‌های سیاسی موجود با بیان اینکه فتنه گر غیرخودی و ضدنظام است، تأکید کرد که به عنوان دانشجوی بسیجی، باید آرمانگرای واقع بین بود.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دوره آموزشی تشکیلاتی خط امام در مشهد حضور یافت و در نشستی به بررسی جریانات سیاسی داخلی و خارجی پرداخت.

براساس این گزارش، وی در این نشست به تبیین مدل‌های سیاسی موجود پرداخت و با اشاره به  انتخابات مختلف ریاست جمهوری، هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد را در زمان کاندیداتوری دارای پایگاه اجتماعی دانست و در مورد روحانی گفت: روحانی برخلاف سایرین پایگاه اجتماعی نداشت و با شعار اعتدال اکثریت جامعه را جذب کرد.

وی صحنه آینده سیاسی کشور را صحنه‌ای بسیار پیچیده توصیف کرد و در تبیین آن گفت: روحانی الان در پی این است که این پایگاه اجتماعی را برای خود ایجاد کند و لذا در تلاش است تا جریان سومی را به نام اعتدال ایجاد کند که بخشی از اصولگرایان و بخشی از اصلاح طلبان در آن باشند.

وی افزود: با توجه به این مسئله و با توجه به کارکردها و امکاناتی که دولت در اختیار دارد، ممکن است این جریان در انتخابات آینده بروز پیدا کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گروه‌های سیاسی داخل نظام را به سه گروه ضد نظام اسلامی یا غیرخودی، در جبهه انقلاب یا خودی و گروه بی تفاوت تقسیم کرد و افزود: غیرخودی، ضدانقلاب است که شامل عوامل خارج نشین معاند نظام که از دوران انقلاب بودند به علاوه ریزش‌های انقلاب می‌شود که قائل به ضدیت با انقلاب اسلامی هستند.

زاکانی جریانات داخل انقلاب اعم از دوم خردادی‌ها، اصولگرایان و سایرین را در جبهه خودی قابل بررسی دانست و با اشاره به تفاوت دوم خردادی‌ها با فتنه گران تصریح کرد: اگر کسی دوم خردادی بود، خودی است، اما اگر کسی فتنه گر بود، می‌شود غیرخودی.

وی وظیفه دانشجویان بسیجی را حرکت در جهت وحدت گروه‌های مختلف سیاسی عنوان کرد و خطاب به آنان گفت: وظیفه امروز، جذب بی تفاوت‌ها، حفظ استحکام خودی‌ها و تضعیف غیرخودی‌هاست که در این راستا باید به جذب حداکثری و دفع حداقلی اعتقاد داشته باشیم.

*ایران محور مقاومت در منطقه است

مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی در حوزه جریانات سیاسی خارج از کشور، ایران را محور مقاومت توصیف کرد و عربستان را در مقابل ایران، در جایگاه سازش تعریف کرد و از اخوان المسلمین نیز به عنوان جریان سوم موجود در منطقه یاد کرد و گفت: اخوانی‌ها یک جاهایی با ما و یک جاهایی با عربستان هم جهت بودند. برای مثال در سوریه با عربستان و در فلسطین با ما بودند.

وی با اشاره به اتفاقات عراق و سوریه گفت: دولت‌های غربی از سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسیدند که جنگ مسلمانان علیه مسلمانان را راه بیندازند و در این راستا سوریه که حلقه ضعیفی بود را انتخاب کردند.

وی سوریه را صحنه هماوردی انقلاب اسلامی با غرب عنوان کرد و به هزینه‌های بالای دشمنان برای تضعیف حلقه مقاومت و تخریب چهره اسلام اشاره کرد.

زاکانی با توصیف وضعیت کنونی عراق، نقشه امریکایی‌ها را تقسیم عراق به چهار بخش فدرال کرد، فدرال شیعه، فدرال اهل سنت و بخش تحت کنترل ترکیه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: امروز براساس یک خیانت، بخشی از عراق را با حداقل امکانات گرفته‌اند، اما در نهایت بازی طور دیگری رقم خواهد خورد.

* مؤلفه بصیرت در دوره جهاد اکبر امری لازم و ضروری است

علیرضا زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، شرایط حال حاضر را حضور در میدان جهاد اکبر توصیف کرد و با اشاره به لازمه‌های حضور در این صحنه گفت: هر صحنه‌ای لوازمی نیاز دارد که در صحنه جهاد اکبر، نیاز به تیزبینی و بصیرتی که عنصر با ایمان، با بصیرت ویژه و دقت کافی بتواند وظیفه خود را بشناسد، لازم و ضروری است که با ایمان می‌تواند زمینه یک عمل خالصانه را فراهم کند.

وی سه سطح برای بصیرت برشمرد و در بیان سطح اول گفت: کسی که می‌تواند دوست را از دشمن تشخیص دهد، دارای بصیرت است. بعضی‌ها در پازل دشمن بازی می‌کنند و از این قضیه فهمی هم ندارند.

زاکانی سطح دوم را علاوه بر دارا بودن ویژگی سطح اول، توانایی در شناخت نقشه دشمن توصیف کرد و افزود: این ها در جبهه حق کاری نمی‌کنند که به نفع دشمن تمام شود. حتی اگر حرف حقی هم مدنظر باشد و تشخیص دهند که دشمن از آن سود خواهد برد، آن را بیان نمی‌کنند.

وی در بیان سطح سوم بصیرت، طرح یک نقشه برای اثرگذاری را مطرح و تصریح کرد: به عنوان یک عنصر فعال بابصیرت، می‌توان حتی باعث تأثیرگذاری و نجات دیگران شد.

نظر شما