شناسهٔ خبر: 60660 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله مکارم شیرازی:

اقدام به موقع حضرت علی(ع) در برخی لحظات اسلام را نجات داد

یکی از مراجع تقلید گفت: در برخی از صحنه‌ها و لحظات، امیرالمومنین(ع) با اقدام به موقع خود اسلام را نجات داد که از آن جمله می‌توان به لیلة‌المبیت و جنگ احد اشاره کرد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان که در مدرسه امیرالمومنین(ع) برگزار شد با اشاره به دو بار نازل شدن قرآن بر پیامبر اکرم(ص) به صورت دفعی در شب قدر و تدریجی در طول ۲۳ سال رسالت اظهار کرد: شب قدر از این نظر هم دارای اهمیت و عظمت فراوانی است.

وی افزود: کسانی که به دنبال ایمان و اراده قوی هستند باید قدر شب قدر را بدانند و در لحظات آن که ارزشی برابر با هزار ماه دارند به عبادت بپردازند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در برخی از صحنه‌ها و لحظات، امیرالمومنین(ع) با اقدام به موقع خود اسلام را نجات داد، گفت: از جمله آن لحظات و دقایق می‌توان به لیلة‌المبیت اشاره کرد که ایشان به جای حضرت محمد(ص) در بسترشان خوابیدند تا پیامبر خدا از شر مشرکان در امان باشد.

وی ادامه داد: در جریان جنگ احد هم مسلمانان پیامبر اکرم(ص) را تنها گذاشتند و تنها حافظ ایشان امیرالمومنین(ع) بود یا در نبرد خندق، حضرت علی(ع) در مقابل پهلوان بزرگ آن روز یعنی عمر بن عبدود ایستاد و در آن لحظه بود که پیامبر فرمود تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار گرفت؛ افضل بودن امیرالمومنین(ع) بر دیگر یاران حضرت محمد(ص) امری کاملا قطعی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به عظمت شب قدر و تحویل مقدرات انسان‌ها به امام زمان(عج) توسط فرشتگان الهی خاطرنشان کرد: این مسئله جبر نیست، زیرا بر اساس استعدادهای هر شخص، مقدرات او هم تعیین شده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم رابطه شب قدر با امیرالمومنین(ع) را مورد توجه قرار داد و افزود: درهای رحمت در شب قدر به روی بندگان باز است و وجود مبارک و ذی آبرویی همچون حضرت علی(ع) نیز شیعیانش را در این شب شفاعت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وصایای حضرت علی(ع) اشاره و تصریح کرد: ایشان مهمترین برنامه‌های انسانی و الهی را در وصایای خویش مطرح کردند و از آن جمله فرمودند مراقبت کنید تا غیر مسلمانان در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی قرآن را عامل هدایت و رشد انسان دانست و گفت: کار به جایی رسیده که یک مسیحی لبنانی می‌گوید عمل به قرآن از سوی مسلمانان موجب می‌شد که دنیایشان هم آباد شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید با سرعت و بدون تأمل به قرائت قرآن بپردازیم، خاطرنشان کرد: عمل به آیات کتاب وحی مهمترین وظیفه مسلمانان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل روز اشاره و عنوان کرد: بیشترین تعداد قرآن در جهان توسط عربستان سعودی چاپ و منتشر می‌شود، ولی دولتمردان همین کشور مدافع و حامی تروریسم هستند؛ داعشی‌ها و تکفیری‌ها هم اهل قرآنند، ولی در عین حال زنان و کودکان و بی گناهانان را می‌کشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به نامگذاری موسسات اعتباری به نام ائمه اطهار(ع) گفت: در عین حال همین موسسات هستند که بهره‌های چند ده درصدی یا ربا را به نام کارمزد از مردم می‌گیرند.

نظر شما