شناسهٔ خبر: 60551 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

به نقل از دیپلمات‌ها

رویترز: غرب برای کوتاه آمدن ایران، پیشنهاد کاهش چشمگیر تحریم‌های تهران را بررسی می‌کند

مذاکرات رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که غرب برای کوتاه آمدن ایران، پیشنهاد کاهش چشمگیر تحریم‌های تهران را در مراحل اول توافق بررسی می‌کند.

به گزارش نماینده، رویترز به نقل از دیپلماتها گزارش داد که غرب برای کوتاه آمدن ایران، پیشنهاد کاهش چشمگیر تحریم‌های تهران را در مراحل اول توافق نهایی بررسی می‌کند.

برای اینکه این پیشنهاد موثر واقع شود، چنین طرحی باید شامل راهنمای واضحی برای شرکت‌هایی باشد که از ترس جریمه‌های آمریکا به دلیل تحریم‌ها، محتاطانه عمل می‌کنند.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که چشم اندازها برای یک توافقنامه فوری در روز پنجشنبه کاهش یافته است. این دیپلمات‌ها گفته‌اند که در حال حاضر شش قدرت جهانی به جای آنکه به دنبال رسیدن به توافق باشند در حال مذاکره با ایران برای تمدید مهلت مذاکرات هستند که روز ۲۰ جولای به پایان می رسد.

دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند در صورتی که در هفته‌ها و ماه‌های آینده توافقی با ایران حاصل شود، تهران باید سال‌ها یا دو دهه صبر کند تا شبکه پیچیده تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود.

یکی از دیپلمات‌ها که خواست نامش فاش نشود، گفت: زمانی که ایران اقدامی را انجام دهد بعد ما می‌توانیم با کاهش تحریم‌ها به این اقدام پاسخ دهیم. روند کامل [برداشته شدن تحریم‌ها] سال‌ها به طول خواهد انجامید.

زمان بندی کاهش تحریم‌های نفتی علیه ایران که بر اساس آن وارد کنندگان اروپایی و آمریکایی را از خرید نفت ایران محروم می‌کند و محدودیت‌های جدی را نیز برای دیگر خریداران نفت ایران ایجاد می‌کند به پیشنهادات ایران و چگونگی عمل به آنها و زمان آن بستگی دارد.

البته دیپلمات‌های دیگر گفته‌اند که محدود کردن تحریم‌های بانکی علیه ایران می‌تواند همگام با کاهش تحریم‌ها علیه صنایع ایران نظیر کشتیرانی اتخاذ شود.

یک مقام ارشد غربی به رویترز گفت: ما می‌توانیم انعطاف پذیر باشیم.

رویترز نوشت: شرکت‌های غربی برای ورود به ایران، بازاری که ۸۰ میلیون جمعیت و منابع گسترده نفتی دارد، مشتاق هستند.

اما این شرکت‌ها به دلیل توافق موقت ایران و غرب تمایلی برای بازگشت به ایران نداشتند چون همچنان روند انتقال پول با مشکل همراه بود.

برخی کارشناسان گفته‌اند که فایق آمدن بر این بی تمایلی غربی‌ها می‌تواند با شیوه‌ها گوناگونی برطرف شود. غرب می‌تواند چندین بانک را معرفی کند که روند تراکنش مالی تحت شرایط جدید انجام شود.

"الیزابت روزنبرگ" از مرکز امنیت آمریکای نوین گفت: فایق آمدن بر سکوت بانک‌های بین‌المللی برای معامله با ایران نیازمند مشخص شدن راهنمای سازماندهی شده‌ درباره تحریم‌های چندجانبه برداشته شده است.

جریمه ۹ میلیارد دلاری بانک "بی‌ان‌پی" فرانسه طی ماه جاری به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران، بی تمایلی بانک‌های غربی برای ایجاد رابطه مالی با ایران را افزایش داده است.

نظر شما