شناسهٔ خبر: 60550 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ظریف: الان درباره تمدید مذاکرات گفت‌وگو می‌شود/ هنوز کار زیادی داریم

ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: این مذاکرات، مذاکرات دشواری بوده و کاری هم که می خواهیم بکنیم کار دشواری است و می خواهیم یک راه ۱۰ ساله را در موقعی که دنیا بدنبال فشار آوردن به ایران بوده، عوض کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف بعد از ظهر پنج شنبه بعد از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون گفت: آنچه که می شد بدون این توافق های سیاسی و بدون دستیابی به فهم مشترک تدوین کرد، انجام شده و حالا نیاز به آن فهم مشترک است و شاید به همین دلیل است که نیاز به تمدید مذاکرات باشد.

ظریف افزود: من در صحبت های قبلی خود هم بارها گفته ام که توافق ژنو برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یکسال فرصت می دهد و ما فقط باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که در حال حاضر نیز صحبت ها درمورد آن در حال انجام است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر در رایزنی های خود به توافق برسیم آن را اعلام خواهیم کرد البته هنوز دو سه روز فرصت داریم.

ظریف با اشاره به دیدار امروز خود با خانم کاترین اشتون که به منظور بررسی آخرین وضعیت و تحولات مذاکرات ایران و ۱+۵ انجام شد، گفت: مذاکرات دشواری است زیرا کاری که می خواهیم انجام دهیم بسیار سخت است چون می خواهیم یک راه ۱۰ ساله را در دوره ای که دنیا بدنبال فشار آوردن به ایران بوده است، تغییر دهیم.

وی در عین حال کارهای انجام شده در مذاکرات را خوب توصیف کرد و افزود: البته توقع داشتیم با وجود یک اراده سیاسی در طرف مقابل کار بهتری شکل بگیرد اما متاسفانه هنوز کار زیادی داریم اما به این معنا هم نیست که مشکلات غیرقابل رفع باشد.

ظریف ادامه داد: احساس من این است که طرف مقابل برای اینکه چگونه به هدف مورد نظر دست یابیم یک دیدگاه جدیدی داشته باشند زیرا حرف ها و بحث های خوبی در چند روز گذشته بخصوص در حضور وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی مطرح شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برای نخستین بار بود که وزیران خارجه در وین به روند مذاکرات جامع می پیوستند، گفت: در ژنو دو بار وزرای خارجه برای دستیابی به توافق به روند مذاکرات پیوستند.

ظریف افزود:به نظر من تغییر نگاه سیاسی به قضیه از اینکه صرفا بخواهیم یک تعداد مواضع را تکرار بکنیم تا اینکه بخواهیم به نتیجه برسیم، بسیار مهم بوده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کرد: نکته ای که رهبر معظم درمورد نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند بسیار راهگشا بوده زیرا به خوبی نشان داد که برنامه هسته ای ما با یک هدف مشخص از روز اول برنامه ریزی شده است.

ظریف با بیان اینکه قابل فهم بودن این موضوع برای طرف های مانیاز به بحث داشت، گفت: آنها متوجه شدند ما که می گوییم یک تعداد مشخص سانتریفیوژ یا سو نیاز داریم برای این است که می خواهیم برای یک نیروگاه سوخت تولید کنیم، این خودش باید ایجاد اطمینان کند اما تا اینکه به این مرحله برسند، مقداری طول می کشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: البته جمهوری اسلامی ایران هم خواسته هایی دارد و از نحوه رفتار طرف مقابل نگرانی های اساسی دارد.

ظریف افزود: البته در حوزه های دیگر نیز ما نگرانی هایی از رفتار آنها داریم، آنها هم با دیدگاه ها و رفتارهای ما اختلاف نظرهایی دارند ولی ما در این مذاکرات فقط درمورد موضوع هسته ای بحث می کنیم و امیدوارم با واقع بینی و با نگاه جدی کار به پیش برود.

وزیر امور خارجه درخصوص مدت زمان تمدید احتمالی مذاکرات ایران و ۱+۵، گفت: این زمان تقریبا مشخص است و براساس توافق ژنو تا ۲۴ نوامبر(آذرماه) می باشد فقط نیاز است که در مذاکرات به این نتیجه برسیم که نیاز به تمدید مذاکرات داریم و اینکه روش تمدید را اعلام کنیم.

ظریف در پایان افزود: ما نمی خواهیم مذاکرات را تمدید کنیم که دوباره ۱۰روز مانده به پایان مهلت برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم بلکه می خواهیم از الان تا پایان زمان مذاکرات تا آذرماه را طراحی کنیم که انشا الله برای رسیدن به توافق نهایی مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما