شناسهٔ خبر: 60526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کرزی:

از رفتار دولت آمریکا با مردم افغانستان به‌شدت عصبانی هستم

کرزای رئیس‌جمهور افغانستان در تازه‌ترین اظهارت خود به بیان مواضعش در رابطه با آمریکا و آینده سیاسی کشور افغانستان پرداخته است.

به گزارش نماینده، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگو با صدای آمریکا به بیان مواضع خود درباره حضور آمریکا در افغانستان و همچنین آینده سیاسی و اجتماعی خود و کشورش پرداخته است که در زیر متن کامل این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید:

سوال: در ابتدا شما محبوب مقامات غربی بودید. اما اکنون فاصله زیادی بین شما و آن‌ها وجود دارد. دلیل آن چیست؟

کرزی: من اولا دوست دارم محبوب مردم افغانستان باشم تا اینکه محبوبیت کشورهای دیگر را بدست بیاورم. دلیلی که من محبوب مقامات غربی بودم این بود که تمام تلاشم را می‌کردم منافع آن‌ها را حفظ کنم حتی اگر منافع مردمم را نادیده می‌گرفتم. اگر یک سازشی میان منافع مردم ما و منافع آن‌ها وجود داشت، اکنون هم ما محبوب آن‌ها بودیم و هم آن‌ها محبوب مردم ما بودند. اما تنش‌های اخیر ناشی از یک تفکر است که مقامات غربی در سر می‌پرورانند که ما باید همیشه آن‌ها را ستایش کنیم و آن‌ها هم ما را هدایت کنند و همه چیز را برای ما فراهم کنند و اگر ما محبوب آن‌ها نبودیم مردمانی بد هستیم. این تفکری است که در غرب حاکم است و ما را نیز آزار می‌دهد.

سوال: آیا آمریکا و غرب باید به کمک‌هایشان به افغانستان ادامه دهند؟ آمریکا چه کاری را باید انجام می‌داده است که انجام نداده است؟ انتظار شما از اوباما و دولت وی در خصوص رئیس‌جمهور آینده افغانستان چیست؟

کرزی: من از دولت اوباما انتظار دارم که ارتباط واقعی و حقیقی به عنوان «شریک» با دولت بعدی افغانستان برقرار کند در حالی که آمریکا نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه فقط به دنبال منافع خودش می‌باشد. آمریکا باید این را هم در نظر داشته باشد که ما، مردم افغانستان هم منافع خودمان را داریم. در حالی که آن‌ها فکر می‌کنند ما وجود نداریم ،«یک ملت بدون منافع و نیاز هستیم». شاید من در نظر آمریکاخیلی کوچک باشم اما اگر آمریکا سیاست معقولانه‌تری را دنبال می‌کند، باید در نظر داشته باشد که به دیگر ملت‌ها هم باید احترام گذاشته شود و این حق به آن‌ها داده شود که منافع خودشان را داشته باشند. اگر این موضوع توسط آمریکا درک شود، مردم افغانستان به آمریکا احترام خواهند گذاشت. زمانی آمریکا به عنوان شریک و دوست شناخته می‌شود که این موضوع را بپذیرد که مردم افغانستان منافع خودشان را دارد.

سوال: نظر شما در مورد شریک فرض کردن نیروهای آمریکایی چیست؟

کرزی: من احترام بسیاری برای مردم آمریکا قائل هستم. آن‌ها مردمی بسیار سخت‌کوش هستند اما اعتراض من، شکایت و عصبیانیت شدید من متوجه دولت آمریکاست و این بخاطر رفتار دولت آمریکا با مردم افغانستان است.

سوال: براساس یکی از بندهای توافقنامه ارائه شده توسط جان کری بین دو نامزد ریاست‌جمهوری، برنده این رقابت باید یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد، موضع شما در برابر چنین دولتی چگونه است؟

کرزی: ایده تشکیل یک دولت وحدت ملی همیشه مورد استقبال قرار گرفته و این همان چیزی است که هر رئیس‌جمهوری و مردم باید به دنبال آن باشند و باید به آن برسند. اگر دولت وحدت ملی به دنبال اهداف مردم باشد و دغدغه‌های مردم در رأس امور این دولت باشد، نظریه بسیار عالی است اما اگر هدف از تشکیل این دولت برنامه‌ریزی برای تعدادی ائتلاف و جناح‌های سیاسی و یا تقسیم پست‌های دولتی باشد موضوع به گونه دیگری است. من حتی شنیده‌ام که رئیس‌جمهور آینده کشور از نفر دوم رقابت انتخاباتی نیز در دولت خود بهره خواهد گرفت که مسئله امیدوار کننده‌ای است که باید انجام شود.

سوال: آیا درست است که در پی تقاضاها مبنی تغییر ساختاری نظام سیاسی افغانستان به نظام پارلمانی، توافقاتی مبنی بر ایجاد پست رئیس شورای اجرایی صورت گرفته است؟ شما در سال 2009 مخالف چنین طرحی بودید! آیا اکنون شما چنین طرحی را تأیید می‌کنید؟

کرزی: بله! من در سال 2009 مخالف اجرای چنین طرحی بودم. در حال حاضر ما در مورد تغییر ساختار سیاسی افغانستان از ریاست‌جمهوری به پارلمانی صحبت می‌کنیم و این طرح می‌تواند توسط پارلمان پیگیری و اجرا شود اما قبل از اینکه ما به فکر تغییر نظام سیاسی کشور بیفتیم باید اطمینان حاصل کنیم که نهادهای سیاسی قدرتمندی داریم که شایستگی خدمت به کشور را داشته باشند و همچنین ساختار کاملا سیاسی داشته باشد که براساس قانون بنا شده باشد. همچنین ما باید ساختار نیروهای امنیت ملی از جمله پلیس و ارتش و یا حتی نظام قضایی کشور را سازمان یافته کنیم و نقش آن‌ها را در کشور تثبیت کنیم. بنابراین قبل از تغییر ساختار سیاسی، باید این 4 نهاد مهم سازمان یافته شود. نظام پارلمانی از درون یک نظام رنگارنگ است و آن پیچیدگی نظام ریاست‌جمهوری را ندارد؛ همانطور که در انتخابات سال 2009 و 2014 شاهد این پیچیدگی نظام ریاست‌جمهوری بودیم.

سوال: سوالی دیگر در مورد انتخابات، شما در ابتدا با دخالت مقامات غربی در انتخابات افغانستان مخالف بودید اما اکنون از توافقات صورت گرفته بین 2 نامزد با مداخله مجامع بین‌المللی و آمریکا استقبال می‌کنید؟

کرزی: من از این موضوع استقبال نکردم اما فقط این توافقات را درشرایط کنونی به عنوان یک مسکن پذیرفتم. من قوانین انتخاباتی افغانستان را در سال 2001 تغییر دادم که مردم افغانستان خودشان بتوانند انتخابات برگزار کنند. یکی از دلایلی موافقت من با این مداخلات شرایط خاصی بود که در زمان انتخابات در آن قرار داشتیم که در پی آن عبدالله عبدالله به قانون اساسی افغانستان احترام نمی‌گذاشت. اگر در قوانین انتخابات نقصی وجود دارد برای برطرف کردن آن‌ها باید کار کرد. وی از سازمال ملل تقاضای دخالت کرد. من با این مداخله همراه شدم فقط به خاطر این بود که کشور هر چه سریع‌تر از این مرحله گذر کند زیرا فرآیند انتخابات در افغانستان بسیار طول کشید و هیچ کشور دیگری مثل افغانستان چنین انتخابات طولانی را نداشته است و این باید اصلاح شود. مردم افغانستان خیلی انتظار کشیدند تا رئیس‌جمهور جدید کشورشان معرفی شود، بنابراین برای رسیدن سریع‌تر به این هدف با مداخله مجامع بین‌المللی موافقت کردم وگرنه بخاطر شرایط پیچیده و حساس برای مردم نبود.

سوال: شما یک فرد خیلی فعال هستید و مسلما پس از دوران ریاست‌جمهوری هم از صحنه سیاست دور نخواهید شد. برنامه شما برای پس از دوران ریاست‌جمهوریتان چیست؟

کرزی: من یک رئیس‌جمهور بازنشسته خواهم شد. من کنار رئیس‌جمهور جدید خواهم بود و اگر رئیس‌جمهور جدید نیاز به مشورت داشت، من با کمال میل در کنارش خواهم بود. من نهایت تلاشم را در راستای رسیدن به ثبات در کشور خواهم کرد و اگر مردم افغانستان به خدمات من به عنوان یک شهروند افغانستانی نیاز داشتند، من از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد اما خیلی در مسائل دولتی دخالت نخواهم کرد. رئیس‌جمهور جدید باید برای تصمیم‌گیری‌های مملکتی اختیار تام داشته باشد که چطور کسی را بکار بگیرد و چطور مملکت را اداره کند.

سوال: برخی می‌گویند شما قصد دارید به عنوان قدرت پشت پرده فعالیت کنید. نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ: نه..نه..! این در طبیعت ذاتی من نیست من از قدرت آنطوری که دیگر رئیس‌جمهورها استفاده می‌کنند، نمی‌کنم. در واقع تعریفی که دولت‌ها از قدرت دارند من به آن معتقد نیستم.

سوال: اگر شما بتوانید به گذشته برگردید و یک چیز را تغییر دهید، آن چه چیزی می‌تواند باشد؟

کرزی: من یک پاسخ برای آن دارم اما الان نمی‌توانم آن را به شما بگویم به این خاطر که من هنوز رئیس‌جمهور این کشور هستم و باید در صحبت‌هایم خیلی دقت کنم و محافظه‌کارانه رفتار نمایم. اما اگر بتوانم دوباره شروع کنم حتما یک موضوع را تغییر خواهم داد و پس از پایان دوره ریاستم به شما خواهم گفت.

سوال: باارزش‌ترین درسی که در دوره ریاست‌جمهوریتان گرفتید یا مهم‌ترین تجربه‌ای که کسب کردید چه بوده است؟

کرزی: بسیار سوال خوبی پرسیدید، بهترین درسی که من در طول این دوره یاد گرفتم این بود که "مردم افغانستان، مردمی بسیار بزرگ هستند." آن‌ها به شما هر چه بخواهید برای خدمت کردن می‌دهند. آنها اعتماد خودشان را از شما دریغ نمی‌کنند اما معمولا به اعتماد آن‌ها خیانت می‌شود. من آن‌ها را بسیار بخشنده دیدم. من بسیاری از اوقات با آن‌هایی که بچه‌هایشان را از دست داده بودند تماس گرفتم و با مردانی که داغ فرزند دیده‌اند صحبت می‌کردم، هیچگاه هیچکدام از آن‌ها به من نگفتند: آقای رئیس‌جمهور چرا من همسرم را از دست دادم، چرا من فرزندم را از دست دادم، چرا من باید در رنج و عذاب باشم و فقط به من می‌گفتند: تشکر آقای رئیس‌جمهور که با من تماس گرفتید و جویای حال ما شدید. این نشان دهنده عظمت و شجاعت ملت ماست.

نظر شما