شناسهٔ خبر: 60293 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از کتاب "بیداری اسلامی"

بیداری اسلامی در این کتاب چهار موج بیداری اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد که وجه مشترک این امواج شاخص هایی همچون استعمارستیزی در ابعاد مختلف آن، آرمان خواهی اسلام و حضور پررنگ نیروهای مردمیاست که دربیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش نماینده، در این کتاب چهار موج  بیداری اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد که وجه مشترک این امواج شاخص هایی همچون استعمارستیزی در ابعاد مختلف آن، آرمان خواهی اسلام و حضور پررنگ نیروهای مردمیاست که دربیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

کتاب "بیداری اسلامی"به قلم مصطفی مرتضوی، پژوهشگر تاریخ و اندیشه سیاسی و به همت بنیاد فرهنگی-تاریخی خانه مشروطیت اصفهان در ۴ فصل تنظیم شده است؛ فصل اول تا چهارم کتاب به ترتیب به معرفی اتفاقات و چهره های موثر در چهار موج بیداری اسلامی تا عصر کنونی بر اساس رویدادها و رهبران می­ پردازد.

مجموعه حاضر در حوزه انديشه سياسي و تاريخ فکري جهان اسلام با موضوع بيداري اسلامي با تکیه بر ۲ بعد زمانی-تاریخی و موضوعی-محتوایی به معرفی ۴ موج بیداری اسلامی در جهان اسلام می پردازد.  

معرفی دقیق و جزء به جزءرجال و علمای شاخص و تاثیرگذار، حوادث و مقاطع تاریخی حساس و نتایج نهضت ها در هر موج به دلیل تفصیلی بودن مباحث از حوصله این کتاب خارج است.

 

موج اول بیداری؛ موجی با ماهیت سلبی و محتوای دفاع نظامی

نویسنده در این کتاب، موج اول رادر واقع موجی عنوان می کند که ماهیت تدافعی دارد و با مواجه جهان اسلام با هجوماستعماریدنیایغربودفاعمسلمانانازاستقلال و تمامیت ارضیشان همراهاست؛ موج اول در واقع با اشتیاق و دست اندازی حاکمان روس برای تصرف مناطق شمالی ایران و منطقه قفقاز آغاز و به دنبال آن نهضت مقاومت علیه اشغال قفقاز و جنگهای ایران و روس شکل می گیرد، مقابله با قرارداد رویترز در ایران به رهبری مرحوم آیت الله ملاعلی کنی، نهضت بیداری اسلامی در شبه قاره هند علیه استعمار انگلیس و نهضت بیداری اسلامی در مصر به رهبری سید جمال الدین اسدآبادی وشاگردان وی همچون محمد عبده که بعدها منشا تحولات زیادی در مصر می شود نیز همگی در موج اول جای می گیرند.

موج دوم بیداری؛ ماهیت  ایجابی؛ محتوا دفاع سیاسی

موج دوم در ایران به دلیل نقش پر رنگ و موثر علمای طراز اولبه نهضت فتوا شناخته و در واقع راهبرد سیاسی مسلمانان در مواجه با هجمه و تهدیدات دشمنان به شمار می اید؛ این موج با نهضت تهران با فتوای میرزا مسیح تهرانی و قتل گریبایدوف، سفیر بدکار روسیه آغاز و در ادامه این موج با صدور فتوای تاریخی میرزای شیرازی مبنی بر حرمت مصرف توتون و تنباکو به نقطه اوج خود می رسد.

از دیگر بخش های موج دوم می توان به نهضت مشروطه مشروعه به رهبریشهید حاج شیخ فضل الله نوری، نهضت خودباوری ملی در تحریم مصرف کالاهای اروپایی به رهبری آیت الله آقانجفی اصفهانی و برادر ایشان حاج آقانورالله اصفهانی به محوریت شهر اصفهان و نهضت اندیشه سیاسی دینی و نظام سازی اسلامی با رهبری مرحوم میرزا نائینی و آیت الله حاج آقانورالله نجفی اصفهانی اشاره نمود.

موج سوم؛ موجی با محتوای دفاع فرهنگی

موج سوم نیز همانند موج های قبل فراخور تیپ هجومی دشمنان به مبانی دین اسلام، محتوایی فرهنگی دارد. در این دوره به دلیل وجود هجمه فرهنگی جبهه استعمار به جهان اسلام به تبع با دفاع فرهنگی جهان اسلام نیز همراه است.

حوادث و رویدادهایی که تا قبل از حرکت و نهضت امام خمینی در مبارزه با رضاخان به رهبری علما و مرجع ایران، نهضت ملی شدن صنعت نفت، نهضت اسلامی جنوب ایران در قالب اتحاد علما و عشایر همچون قیام رئیسعلی دلواری، نهضت سردار جنگل  و تاسیس حوزه علمیه قم از جمله اتفاقات شاخصی است که در ایران رخ داده و درموج سوم قرار دارد.

قیام مسلمانان در شمال آفریقا مانند قیام عمر مختار در کشور لیبی، نهضت و قیام در مصر به رهبری شاگردان محمد عبده، نهضت شیعیان در عراق به رهبری علمای شیعه و خاندان حکیم، نهضت مقاومت اسلامی فلسطین علیه صهیونیسم  بخشی از امواج بیداری اسلامی سوم درآ نسوی مرزهای ایرانبه شمار می آیند.

موج چهارم: ماهیتی نظام ساز

موج چهارم نیز که دوران تئوری پردازی است وشاخصه اصلی این موج، حضور موثر و محکم دین ورهبران دینی در عرصه مبارزات اجتماعی است و در ایران روشنگری های مرحوم امام خمینی رحمت الله علیه و ماجرای دستگیری امام درسال۱۳۴۱و ۱۳۴۲ به عنوان یکی از اجزای مهم این موج قلمداد می شود که در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منجر می شود.

نهضت فکری مبارزاتی شیعیان به رهبری مغز متفکر اسلامی مرحوم صدر و حکیم در عراق و سیاست تقریب مذاهب که آیت الله بروجردی بنیان گذار آن بودند، نهضت شیعیان در لبنان و نهضت مسلمانان در پاکستاننیز در موج چهارم قرار می گیرد.

این موج در سال های اخیر به طرح گفتمانجدید مطرح شده از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان  نهضت و جنبش نرم افزاری می رسد و در واقع در صورت تحقق کامل این گفتمان، نهضت نرم افزاری ابزاری برای دستیابی به دولت کریمه و دولت اسلامیو در نهایت دست یافتن به طراحی و ایجاد تمدن نوین اسلامیمنجر می شود و با تحقق این نهضت، ایران اسلامی می تواند با رشد و جهش علمی و کسب استقلال علمی، با اقتدار به بیداری اسلامی جهت دهد و به یک پایگاه علمی در جهان اسلام و دنیا  تبدیلشود.

شایان ذکر است این کتاب به سه زبان فارسی، انگلیسی، عربی و به همت موسسه نشر آرما اصفهان، در قطع پالتویی در ۳۰۰ صفحه و با قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر شده است. از این کتاب همزمان با افتتاح اولین خانه بیداری اسلامی کشور در اصفهان در اواسط مرداد ماه جاری رونمایی خواهد شد.

علاقمندان برای تهیه کتاب کافی است با خانه مشروطیت اصفهان با شماره تلفن ۰۳۱۳۲۲۱۲۵۵۶ تماس حاصل فرمایند.

 

منبع:رویش

برچسب‌ها:

نظر شما