شناسهٔ خبر: 59539 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نظر موافقان کلیات لایحه الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم

جراره: هرمز یک فرصت گردشگری بکر است/ابوترابی‌فرد: ستاد کل نیروهای مسلح مخالف الحاق هرمز به قشم است

نمایندگان موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم در حالی معتقدند که هرمز یک فرصت گردشگری بکر است که نایب‌ رئیس مجلس از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس در نشست علنی صبح امروز خانه ملت در سخنانی به عنوان نخستین موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم اظهار داشت: ما نارسایی‌هایی در نظام برنامه‌ریزیمان در کشور داریم که به نوعی آسیب‌هایی را به مرزنشینان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه شاخص کار توسعه‌ای در مرزهای قابل قبول نیست، افزود: امنیت مرزهای کشور، امنیت پایه است، چراکه مرزنشینان همواره با دشمنان مقابله کردند و اگر ما این سوی مرزها را ساماندهی نکنیم، هر نوع آسیبی را شاهد خواهیم بود، ما در رویه‌های اجرایی ایراداتی داریم که این نافی آن نیست که از چندگانگی خدمت‌رسانی به قشم و هرمز ابایی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، گفت: در اهداف ایجاد مناطق آزاد، در نظر گرفتن موقعیت و ظرفیت آن مناطق امر بسیار مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: مردم جزیره هرمز مردم بسیار پرتلاش و زحمت‌کشی هستند که از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات زیادی ارائه دادند، ۷ هزار نفر هرمزی منتظر تصویب این لایحه هستند.

در ادامه این جلسه ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس نیز در سخنانی به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، تأکید کرد: منطقه هرمز یک فرصت گردشگری بکر است، بیش از ۷۰ نوع خاک رنگی در جزیره هرمز وجود دارد که یک فرصت گردشگری محسوب می‌شود.

جراره تصریح کرد: جزیره هرمز زمانی قطب اقتصادی در منطقه بوده است و ما نیازمند ایجاد یک وضعیت اقتصادی مناسب‌تر در این منطقه هستیم.

پس از اتمام سخنان مخالفان و موافقان، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌ رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح در کل مخالف الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم بود.

در این جلسه همچنین محمد سعیدی‌کیا قائم‌مقام سازمان مناطق آزاد نیز در سخنانی به عنوان نماینده دولت درباره لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، با اعلام موافقت دولت با تصویب این لایحه عنوان کرد: جزیره هرمز یکی از بخش‌های جزیره قشم است، ولی قشم خودش منطقه آزاد بوده، اما هرمز تاکنون محروم بوده است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که در جزیره هرمز کسب و کار و صنایع کوچک و گردشگری رونق بگیرد و امیدواریم با رأی شما نمایندگان در جهت آبادانی و رفع محرومیت مردم جزیره هرمز حرکت کنیم.

پس از پایان سخنان مخالفان و موافقان، نمایندگان مجلس با ۱۴۸ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه، کلیات این لایحه را به تصویب رساندند، اما لایحه مذکور با پیشنهاد ابوترابی‌فرد دو شوری شد و برای رسیدگی بیشتر، مجددا به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

نظر شما