شناسهٔ خبر: 59083 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تقابل آمریکا و آلمان با یک مربی ژرمنی/ یانکی‌ها می‌خواهند در برزیل تاریخ‌ساز شوند

جام جهانی تیم ملی فوتبال آمریکا با حضور در جام جهانی 2014 برزیل نهمین حضورش در این بازی‌ها را تجربه خواهد کرد

به گزارش نماینده، تیم ملی فوتبال آمریکا یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل امروز از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* آمریکا

ایالات متحده آمریکا کشوری در آمریکای شمالی و به پایتختی واشنگتن است. آمریکا سومین کشور پرجمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان است و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود.این کشور دارای بزرگترین اقتصاد در جهان است. آمریکا در سال ۱۷۷۶ میلادی اعلام استقلال می‌کرد.ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ جهانی اول و دوم قدرت اثرگذاری خود در دنیا را افزایش داد. آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل درآمده و از بنیانگذاران پیمان نظامی ناتو محسوب می‌شود. نام آمریکا اقتباسی است از نام آمریگو وسپوچی جهانگر و کاشف ایتالیایی.

 

*جغرافیای آمریکا

ایالات متحده آمریکا در نیمکره غربی زمین و در شمال قاره آمریکا واقع است. این کشور از ۴۸ ایالت همجوار و دو ایالت جدا تشکیل گردیده و همچنین در دو منطقه حوزه دریای کارائیب و بخش‌هایی از اقیانوس آرام جزایر کوچک و پراکنده‌ای دارد که جزء قلمرو آمریکا محسوب می‌شود. آلاسکا بزرگترین و رودایلند کوچکترین ایالت آمریکا به حساب می‌آید. همچنین قسمتی از رشته‌ کوه‌های راکی در غرب آمریکا قرار گرفته  که بزرگترین قله آن در ایالت کلررادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله مک‌کنلی به ارتفاع ۶۱۹۴ متر در آلاسکا است. رودخانه می ‌سی‌ سی پی بزرگترین و مهمترین رودخانه آمریکا و چهارمین رودخانه جهان است که در آمریکا قرار دارد.همچنین قسمتی از آبشار نیاگارا که از جاذبه‌های توریستی و طبیعی آمریکا به حساب می‌آید در مرز مشترک این کشور با کانادا قرار دارد. وسعت آمریکا از نظر کل وسعت آب و خاک بعد از روسیه و کانادا سومین کشور پهناور جهان به حساب می‌آید. آمریکا به صورت تقریبی شش برابر بزرگتر از ایران است. ایالات متحده آمریکا از شمال با کانادا و از جنوب با مکزیک همسایه است همچنین این کشور از شرق با اقیانوس اطلس و از غرب با اقیانوس آرام مرزهای آبی دارد. آمریکا در مجموع ۹ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

*تاریخ آمریکا

بیش از ۱۰ هزار سال است که انسان در قاره آمریکا زندگی می‌کند. آمریکا توسط کریستف‌کلمب در سال ۱۴۹۲ کشف شد اما او در ابتدا به اشتباه فکر می‌کرد که آنجا هندوستان است اما مدت‌ها بعد آمریکو وسپوچی اعلام کرد که این یک قاره جدید است. قبل از اعلام استقلال این کشور، آمریکا مجموعه‌ای از مستعمرات اروپایی بود به طور مثال اسپانیایی‌ها در فلوریدای امروزه مستقر بودند بریتانیایی‌ها در ویرجینیای امروزی زندگی می‌کردند، هلندی‌ها نیوآمستردام که اکنون نیویورک خوانده می‌شود را ساختند و فرانسوی‌ها نیز در ایالت جنوبی لوئیزیانا و اطراف رودخانه می‌سی‌سی‌پی ساکن شدند.

*اقتصاد آمریکا

ورودی ساختمان بورس اوراق بهادار نیویورک در وال‌استریت بزرگترین بازار بورس در جهان به حساب می‌آید. ایالات متحده در تولید برق از انرژی بادی در جهان پیشتاز است. تولید ناخالص داخلی این کشور با بیش از ۱۳ تریلیون دلار یعنی حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص جهان نخستین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می‌آید. ایالات متحده بزرگترین وارد کننده و سومین صادر کننده بزرگ جهان است. بزرگترین اقلام صادراتی آمریکا تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات، کالاهای مصرفی، صنایع غذایی، و صنایع هوایی هستند. آمریکا همچنین در تولید برق، ظرفیت پالایش نفت، ذخیره‌های ذغال سنگ، تولید انرژی بادی و انرژی هسته‌ای در جهان رتبه نخست را داراست. بیشتر چرخ‌های اقتصادی آمریکا متعلق به بخش خصوصی است.

 

*ورزش آمریکا

از قرن نوزدهم بیس‌بال به عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته می‌شود. فوتبال آمریکایی، بسکتبال‌، و هاکی روی یخ هم در زمره ورزش‌های دیگر آمریکایی‌ها قرار دارد. امروزه فوتبال آمریکایی پرطرفدارترین ورزش در این کشور به حساب می‌آید. بوکس و اسب‌دوانی هم از رشته‌های پرطرفدار آمریکا محسوب می‌شود. ایالات متحده در بازی‌های المپیک سابقه درخشانی دارد. آمریکا با داشتن نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ مدال در المپیک تابستانی موفق‌ترین کشور دنیا در المپیک به حساب می‌آید.

 

*فوتبال آمریکا

تیم ملی آمریکا با حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نهمین حضورش در این بازی‌ها را تجربه خواهد کرد هر چند که این کشور در سال ۱۹۹۴ میزبانی این مسابقات را هم بر عهده داشته است. نخستین بازی ملی آمریکا در سال ۱۸۸۵ میلادی مقابل کانادا بود که در این بازی یک بر صفر شکست خورد اما بهترین پیروزی تاریخ آمریکا برد ۸ بر صفر مقابل باربادوس در سال ۲۰۰۸ به حساب می‌آید هر چند که سنگین‌ترین شکست تیم ملی آمریکا باخت ۱۱ بر صفر مقابل نروژ محسوب می‌شود.

 

* نظر کارشناس

محمود کلهر/ آمریکا چند سالی است که سرمایه‌گذاری خوبی روی فوتبال انجام می‌دهد. این تیم بازیکنان بسیار خوبی دارد و فوتبال آن تکیه زیادی روی قدرت بدنی و خلاقیت بازیکنان دارد. در سال ۱۹۹۸ که تیم ملی با آمریکا بازی کرد این تیم قدرت زیادی داشت و در چند سال اخیر نیز به شرایط بهتری رسیده است.در کشور آمریکا فوتبال در رده دوم یا سوم قرار دارد. رشته‌های ورزشی فوتبال آمریکایی و بسکتبال از اقبال بیشتری برخوردارند اما با این وجود در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری خوبی روی فوتبال کرده‌اند. به همین خاطر می‌بینیم که در بسیاری از لیگ‌های معتبر بازیکنان آمریکایی حضور دارند و در باشگاه‌های بزرگ به میدان می‌روند. بعد از حضور یورگن کلینزمن در تیم‌ملی آمریکا این تیم شرایط بهتری پیدا کرده است. آنها بدون شک در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تیمی قدرتمند خواهند بود که با فوتبال قدرتی و سرعتی خود می‌توانند با تکیه بر کارهای تکنیکی و قدرت بدنی به موفقیت برسند.آمریکا با تیم‌های غنا، پرتغال و آلمان روبه‌رو می‌شود با توجه به حضور کلینزمن و شناخت کافی او از تیم ملی آلمان شرایط خوبی برای آمریکا وجود دارد. همچنین این تیم از لحاظ دوندگی از غنا کم ندارند، مدافعان و هافبکان آمریکا حدود ۱۲ کیلومتر و مهاجمان این تیم حدود ۱۰ کیلومتر در جریان بازی دوندگی دارند. آنها به خوبی حمله می‌کنند و در هنگام دفاع به خوبی جمع می‌شوند. پس از آلمان و پرتغال شانس سوم این گروه آمریکا است و با توجه به اینکه در فوتبال اتفاق نشدنی نداریم برای این تیم شانس صعود به مرحله بعد را قائلم.

 

منبع: فارس

نظر شما