شناسهٔ خبر: 58841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رویترز:

صادرات نفت ایران بالاتر از سطح تعیین شده در توافق ژنو است

صادرات نفت منابع آگاه بازار نفت مدعی شدند که میزان صادرات نفت خام ایران پس از رشد چشمگیر در ماه می طی ماه ژوئن بار دیگر با کاهش روبرو شده ولی هنوز بالاتر از سطح تعیین شده در توافق هسته‌ای موقت بین تهران و قدرت‌های جهانی است.

به گزارش نماینده به نقل از رویترز؛ بر اساس توافق هسته‌ای موقت بین ایران و قدرت‌های جهانی که نوامبر گذشته حاصل شد و از ژانویه امسال اجرا شده میزان صادرات نفت ایران باید تا ۲۰ جولای به طور میانگین به یک میلیون بشکه در روز برسد.

بر اساس این گزارش یک منبع آگاه در این باره گفت: صادرات نفت ایران طی ماه ژوئن به کمتر از ۱/۲۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در ماه می به بیش از ۱/۳۳ میلیون بشکه رسیده بود.

وی افزود: صادرات نفت ایران طی ماه ژوئن به علت افت واردات چین و هند با کاهش ۱۰ درصدی روبرو شده است. صادرات نفت ایران به ژاپن و ترکیه در ماه گذشته تقویت شده و کره جنوبی نیز نفت بیشتری را از ایران خریداری کرده است.

یک منبع آگاه دیگر بازار نفت نیز گفت: صادرات نفت ایران در ماه ژوئن با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش به ۱/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. چین بزرگترین مشتری نفت ایران واردات خود را از اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش داده است. واردات نفت چین از ایران طی ماه می با رشد ۳۶ درصدی روبرو شد و به بیش از ۷۵۷۹۰۰ بشکه در روز رسیده است.

مارک دوبوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا تاکید کرد: ایران به طور جسورانه ای صادرات نفت خود را افزایش داده است. دولت اوباما نیز پیام روشنی را فرستاده است که قصدی برای جلوگیری از افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران یا انتقال نفت خام ایران به سوریه ندارد گرچه این اقدام دولت آمریکا بر خلاف درخواست های کنگره است.

افزایش صادرات نفت ایران در شرایطی که بازار انرژی به شدت نگران اوضاع عراق است با عدم استقبال بازارهای بین المللی روبرو نشده است.

نظر شما