شناسهٔ خبر: 58742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

از غیبت 73 نماینده تا درگیری لفظی برخی نمایندگان در اولین نشست پارلمان عراق

پارلمان عراق اولین جلسه پارلمان جدید عراق آغاز شد و نخست‌وزیر عراق به همراه رئیس پارلمان سابق و دیگر شخصیت‌ها و نمایندگان در مقر پارلمان حضور یافتند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق لحظاتی پیش وارد ساختمان پارلمان عراق شد تا در نخستین نشست پارلمان جدید این کشور شرکت کند.

نخستین نشست پارلمان جدید عراق نیز پس از حضور مالکی و برخی شخصیت‌های سیاسی دیگر در پارلمان آغاز شد.

بر اساس این گزارش، ادای سوگند نمایندگان جدید و انتخاب هیئت رئیسه جدید پارلمان در دستور کار امروز این نشست قرار دارد. یک منبع آگاه در این باره گفت: نشست امروز پارلمان عراق با ریاست «مهدی الحافظ» بزرگترین عضو پارلمان جدید از نظر سنی، برگزار خواهد شد و انتخاب رئیس جدید برای پارلمان و ۲ معاون او در دستور کار او قرار گرفته است.

این در حالی است که در بغداد تدابیر شدید امنیتی برقرار شده است.

حضور «اسامه النجیفی» در پارلمان

«اسامه النجیفی» رئیس سابق پارلمان عراق و رئیس ائتلاف «متحدون» که در رسانه‌ها گفته شده بود، نشست امروز پارلمان را به دلیل اختلاف با مالکی تحریم کرده است، وارد ساختمان پارلمان شد تا در نشست امروز حضور یابد.

حضور نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق

«نیکلای ملادینوف» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز وارد ساختمان پارلمان شد تا در نخستین نشست مجلس جدید عراق حضور یابد.

حضور ائتلاف کردستان

نمایندگان ائتلاف کردستان عراق نیز از دیگر حاضران نخستین نشست پارلمان عراق هستند.

«ایاد علاوی» غائب نشست پارلمان

ائتلاف الوطنیه به ریاست «ایاد علاوی» که پیش از این اعلام کرده بود نشست امروز را تحریم می‌کند، از حضور در این نشست خودداری کرد و تا به این لحظه خود را به ساختمان پارلمان نرسانده است. او در دوره پیش نیز به تحریم نشست‌های پارلمان و هیئت دولت معروف بود.

حضور ۲۵۵ نماینده از ۳۲۸ نماینده پیروز انتخابات

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که از ۳۲۸ عضو جدید پارلمان عراق، ۲۵۵ نماینده در نخستین نشست پارلمان جدید حضور یافته‌اند.

رئیس امروز نشست پارلمان عراق: ناامنی باید متوقف شود

«مهدی الحافظ» رئیس امروز نشست پارلمان جدید عراق با اعلام به حد نصاب رسیدن شمار نمایندگان برای تشکیل جلسه، بر ضرورت توقف ناامنی در عراق تاکید کرد.

وی در سخنرانی اول جلسه این پارلمان گفت: باید شکاف امنیتی به وجود آمده در عراق متوقف شود.

حافظ افزود: بازگرداندن امنیت و ثبات شرط اصلی توسعه و اصلاحات است.پارلمان اکنون مقابل یک چالش بزرگ قرار گرفته است و ما باید سازوکاری برای قانون‌گذاری و نظارت بر آن ایجاد کنیم. در غیر این صورت کشور در خطر قرار می‌گیرد.

رئیس امروز نشست پارلمان عراق در ادامه گفت که با حضور ۲۵۵ نماینده از ۳۲۸ نفر این نشست به حد نصاب قانونی رسیده است.

ادای سوگند نمایندگان به دو زبان کردی و عربی

پس از سخنرانی حافظ نمایندگان عراقی سوگند یاد کردند. مراسم ادای سوگند به دو زبان کردی و عربی صورت گرفت.

مشاجره لفظی میان برخی نمایندگان

این نشست شاهد مشاجره لفظی میان نمایندگان ائتلاف کردستانی و همپیمانی ملی نیز بود. این مشاجره پس از آن صورت گرفت که یک نماینده کرد خواستار شکستن محاصره علیه کردستان و بازپرداخت حقوق کارمندان این منطقه شد.

برچسب‌ها:

نظر شما