شناسهٔ خبر: 58663 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

شمارش معکوس برای وزیر علوم/رایزنی ها در راهروی بهارستان به کجا رسید؟

فرجی دانا

نماینده - وقتی شیخ معتدل با شعار تدبیر و امید به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب شد، بسیاری معتقد بودند که در کشاکش میدان سهم خواهی، تندروان اصلاحات برای وزارت علوم دندان تیز کرده اند، که البته معرفی شدگان برای تصدی این وزارت، داعیه آن­ها را اثبات کرد. از همان روزهای نخست و معرفی افراد پرحاشیه، بدیهی بود که وزارت علوم یازدهم یکی از چالشی ترین وزارت خانه های دولت خواهد شد. به هر ترتیب بعد از کش و قوس­ های فراوان و عبور از جعفرین (جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی)، در اوایل آبان ماه گذشته بود که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با ۱۵۹ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و۳۲ رای ممتنع به رضا فرجی دانا اعتماد کردند و عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کارنامه فرجی دانا ثبت شد.

فرجی دانا آنقدر سریع استارت عملکرد پرحاشیه­ اش را زد که در یک چشم به هم زدن بیشترین تذکر را از نمایندگان مجلس دریافت کرد تا جایی که بیش از ۱۰۰ نماینده در موارد مختلف از جمله ادامه تحصیل دانشجویان ستاره دار، انتصاب جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد به عنوان مشاور عالی و معاون آموزشی وزارت علوم، اتفاقات ۱۶ آذرماه (روز دانشجو) در برخی دانشگاهها از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، بلاتکلیفی دانشجویان بورسیه دکتری و برخی موارد دیگر، به وی تذکر دادند. اگرچه طرح استیضاحش در زمستان با رایزنی ها و اقدامات مختلف عملیاتی نشد ولی از آنجا که در تمامی تذکرات گفته شده، سوال کنندگان یا تذکردهندگان از اظهارات وزیر قانع نشدند، کار به جایی رسید که هنوز به بهار نرسیده جناب آقای پرحاشیه به عنوان دومین وزیر کابینه، از مجلس کارت زرد دریافت کرد.

این روزها بعد از تمامی مداراها، رایزنی ­ها و فرصت­ ها ظاهراً دیگر کاسه صبر نمایندگان مردم لبریز شده و انبوه خبرها حاکیست که شمارش معکوس برای استیضاح یکی از پرحاشیه­ ترین وزرای کابینه اعتدال با جدیت آغاز شده است.

غلبه حاشیه‌ها بر متن در طول یکسال گذشته و ظهور و بروز حواشی متعدد در حوزه قلمرو فرجی دانا، انتصاب و انتخاب افراد پرحاشیه و بحث برانگیز در دانشگاه­ های مادر، نگاه حزبی و سیاسی در حذف افراد، نحوه برخورد با دانشجویان ستاره دار، شیوه خودساخته انتخاباتی و غیرقانونی در انتصاب روسای دانشگاه که علاوه بر انتقادات فراوان و تذکر جدی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، تذکر رئیس جمهور را نیز در بر داشت، سلب مسئولیت از آنچه در دانشگاه آزاد می‌گذرد و ... از جمله دلایل بی شمار نمایندگان خواهان استیضاح است. استیضاحی که اگر چه به قول سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس آقای وزیر «تجاهل العارف» را مصلحت دانست و خود را از دلایل استیضاح نامطلع نشان داد ولی با وجود جوسازی­ های فراوان و قیل و قال­ های زیاد مبنی بر منتفی شدن استیضاح بعد از جلسه مشترک مجلس و وزارت علوم، این جلسه هم برگزار شد اما استیضاح همچنان با جدیت پابرجاست.  در این خصوص نادران که از قاطعان این استیضاح به شمار می­ رود تعداد نمایندگان چون خود را ۶۰ نفر خواند و در مورد جلسه صورت گرفته با وزیر علوم تأکید کرد: آقای ابوترابی فرد به مصلحت‌اندیشی خود چند تن از نمایندگانی که برگه استیضاح را امضا کرده‌ بودند را دعوت کرد، این افراد نه وکالتی از طرف استیضاح‌کنندگان داشتند و نه اساسا این بحث بوده که استیضاح منتفی شود یا نشود. نادران با مرسوم خواندن این جلسات در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر علوم قرار شد به دغدغه‌های نمایندگان پاسخ دهد ولی من فضای جلسه را به گونه‌ای ندیدم که رافع دلنگرانی‌های نمایندگانی که در جلسه حضور داشتند، باشد.

حال باید دید بعد از فرصت یک هفته ای که به گفته کریمی قدوسی، فرجی دانا  در جلسه از نمایندگان درخواست کرده است، آقای وزیر می­ تواند نمایندگانی که قریب به اتفاق، تغییر در تصمیمشان را با توجه به ادله فراوان بعید می­ دانند را قانع کند؟ باید منتظر بود تا ببینیم دولت که تاکنون این بار به جای کلید، قفل سکوت را مصلحت دانسته « اعتدال، تدبیر و عقلانیت» را با توجه به عملکرد فرجی دانا چگونه توجیه می­ نماید...

  

نظر شما