شناسهٔ خبر: 58467 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

بررسی "نماینده" درباره اوضاع این روزهای بازار سرمایه

کمپین تماس با نمایندگان با چه هدفی تشکیل شده است؟

بورس

به گزارش نماینده؛ در ماه ­های پایانی سال و حوالی یلدا بود که تکانه ­های آغاز یلدای بورس شروع شد و رفته رفته سقوط شاخص­ ها اوج گرفت. روز گذشته بعد از ماه­ ها تجربه زخم بر پیکره بورس، نوشدارویی ضد ریسک تحت عنوان اوراق اختیار فروش تبعی، جهت تضمین اصل و سود مبلغ سرمایه‌گذاری و اطمینان بیش‌تر سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه عرضه شد. به بیانی دیگر می­ توان گفت چتر اوراق بیمه سهام برای حمایت از سرمایه گذاران با بازده سالیانه ۲۰ درصدی روزشمار بالای سر ۲۹ شرکت بورسی قرار گرفت. با این حالاز طرفی دیگر در ادامه روند نوسان افت شاخص­ ها، روز گذشته حجم عرضه ها و صف فروش در اکثر نمادها شدت گرفت و به همین سبب شاخص کل با افت ۵۸۷ واحدی به کانال ۷۱ هزار واحد هم سقوط کرد. علاوه بر این، ارزش بازار نیز که در دوران رونق تا ۴۳۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته بود، به ۳۴۱ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید. به این ترتیب بازدهی منفی بورس به ۱۰ درصد شد و شاخص کل بورس نیز افت نزدیک به ۱۸ هزار واحدی را تجربه کرد، که البته آمارها نشان می­ داد این افت شاخص بی سابقه نبوده و همانطور که اشاره شد با توجه به روند چند ماهه بورس و در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی سیستم بانکی و سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی دولت، چندان غیر قابل پیش بینی نیز نبود.

در نگاه کارشناسان، آشفتگی بورس متأثر از عوامل مختلفی است؛ جمعی دست بر روی پایه اصلی بورس یعنی اعتماد می­ گذارند و وعده و وعیدهای در حد حرف دولت را عامل بی­ اعتمادی سرمایه­ گذاران و در نتیجه رکود چند ماهه فعلی می­ خوانند و معتقدند این سلب اعتماد تا آنجا شد که بر خلاف تصور عده ای، هیچ خبر سیاسی مثبتی هم روی بازار اثر گذار نبود. برخی دیگر ابهامات اقتصادی همچون افزایش نرخ صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و خودروسازی را در بازار سرمایه بی­ تأثیر نمی­ دانند و عده ای دیگر ...

در این میان «حسینعلی حاجی دلیگانی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نماینده در تشریح علل افت شاخص­های بورس بیان داشت: از سیاست های اقتصادی دولت یازدهم کنترل تورم بوده است. مشکل تورم مانند شمشیر دولب است که اگر به میزان کافی و یا کمتر از آنچه که بایستی، به آن پرداخته شود ، می تواند چنین وضعیتی رخ دهد و بازار سرمایه را به هم بریزد.

نماینده مردم شاهی نشهر تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل این افت شاخص، سیاست هایی است که بانک ها برای  نرخ بهره درنظر می گیرند و احتمالا استعدادی که بازارهای دیگر جامعه از جمله بازار طلا ،سکه و ارز خودبخود اشتیاق از خود نشان می دهد از جمله علل این اتفاق است .

«غلامحسین شیری علی آبادی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با نماینده تأکید کرد: «زمانی ما می توانیم روی بورس و سهام آن حساب کنیم که واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت کار کنند و سود بیشتری برای صاحبان سهام دربیاورند .لذا اگر ما بخواهیم به فعالیت های بورس رونق ببخشیم باید به واحدهای تولیدی رونق دهیم و کارخانجاتی که سهامشان در بورس است از رکود خارج کنیم و تولیداتشان را افزایش دهندتا مردم از آنها استقبال کنند.»

علاوه بر عرضه چتر حمایتی و سقوط شاخص بورس در روز گذشته، آنچه در این میان قابل تأمل و شاید بی سابقه باشد جو سازی­هایی برای غیر عادی و یکباره نشان دادن این سقوط است که همسو با آن تماس­­ های بی سابقه و متعدد برخی افراد با دفاتر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به اوضاع بورس، نیز بر محل تأمل بودن این مسئله افزود. مجموع تماس­ ها به ظاهر حاکی از نگرانی­ ها و دغدغه­ های طبیعی سهامداران بود ولی در پشت پرده این تماس­ های همزمان و به ظاهر خودجوش، مسائلی طرح شده بود که طبیعی بودن این حجم بالای تماس را خوش بینانه می­ پنداشت. در این خصوص «الیاس نادران» نماینده شناخته شده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نماینده با توجه به سیاست­ های انقباضی، شرایط فعلی بورس را قابل پیش بینی خواند و اظهار داشت «بورس چند ماهی ست که درگیر این مشکل است. افت ۵۸۷ واحدی اصلاً اتفاق عجیب و مهمی نیست.»

وی با تأکید بر اینکه نباید گول جوسازی­ ها را بخوریم به نماینده خبر داد که: «عده­ ای برای تماس با نمایندگان کمپین تشکیل داده­ اند و القا می­ کنند که فاجعه شده و بدبخت شده­ ایم!»

البته بدیهی­ ست که باید مسئولین پاسخگوی عدم تدبیر برای افت­ های پی در پی شاخص­ بورس و زیان سهامداران باشند ولی با تکرار کلید واژه «صالح آبادی» از زبان نگران­ های اوضاع بورس و جو سازی­ های یکباره، این سوال در ذهن نقش می­ بندد که؛ آیا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است در گرد و غبار این جو سازی ها به جمع مسافرین قطار درو شدگان با کلید تدبیر بپیوندد؟ شاید در آینده­ای نه چندان دور روی دیگر سکه بازار بورس نیز بر دایره افتاد...

نظر شما