شناسهٔ خبر: 58063 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

بعد از افطار چه سریال‌هایی می‌بینیم؟

هرچند تقریباً از برو بچه‌های مطبوعاتی و دست اندرکار گرفته تا دوستان برنامه ساز متفق القول هستند که سریال «گمگشته» در سال 80 اولین سریال ویژه ماه مبارک رمضان است، ...

ولی در واقع می‌توان گفت که مجید جعفری با سریال «نیمه پنهان ماه»، اولین بار و در سال 77 ساخت سریالهای مناسبتی را در تلویزیون باب کرد.
از آن زمان تا به امروز تولید این آثار هر سال و در ایام ماه مبارک رمضان ادامه داشته است .
فیلمسازان امسال هم با دستی پر وارد گود شده‌اند. مدینه، شمعدونی،جاده قدیم وهفت سنگ قرار است، لحظات پس از افطار شما را پر کنند.
گزارش امروز ما را در خصوص سریال‌ها بخوانید:


قصه ای زنانه
سیروس مقدم، کارگردان همیشه فعال شبکه یک سیما امسال و از اول اردیبهشت مشغول ساخت سریالی است به نام «مدینه» که از قضا داستانی کاملاً زنانه دارد.مقدم گرفتارتر از آن است که بشود با او صحبت کرد، پس سراغ زینب تقوایی، تهیه کننده سریال رفتیم و از مدینه با او صحبت کردیم. تقوایی در توضیح داستان این سریال 30 قسمتی گفت: مدینه داستان زنی است به همین نام که نقشش را پریوش نظریه ایفا می‌کند.
این زن پس از فوت همسرش جهان می‌خواهد همراه پسر خوانده‌اش کارخانه جهان را به بهترین شکل ممکن اداره کند، اما همسر اول جهان مانع جدی اوست.
وی ادامه داد: فیلمنامه این سریال رمضان سال گذشته به سعید نعمت ا... پیشنهاد شد و بعد از چند جلسه صحبتی که با هم داشتیم به یک طرح و داستان کلی رسیدیم که هم دغدغه ذهنی من بود و هم نویسنده.
مدینه سریالی با محوریتی زنانه دارد آن هم به خاطر اهمیت این قشر در کل این سریال ژانری اجتماعی دارد و ما در این کار قرار است، یکسری حقایق زندگی و جامعه روزمان را به تصویر بکشیم.در واقع ما در این کار مجموعه‌ای از مفاهیم را در کنار هم داریم و قرار است به مفاهیم عمیق فقهی و اخلاقی بپردازیم.
این تهیه کننده افزود: دراین کار جمع کثیری از بهترین چهره‌های سینمایی و تلویزیونی با این پروژه همکاری دارند.در حال حاضرهم بیش از 75درصد از کل کار تصویر‌برداری شده است و در واقع هم اکنون و همزمان با فیلمبرداری تدوین و صدا گذاری سریال در دست انجام است و سعید نعمت ا... همچنان مشغول آماده کردن بقیه فیلمنامه است.در اینجا باید بگویم که مدینه در میان دیگر آثار سیروس مقدم از حیث موضوع و پرداخت از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.
این تهیه کننده در خصوص شتابزدگی ساخت این گونه ساخته‌ها گفت: متاسفانه هر سال می‌گوییم و سال دیگر باز هم زمانی مانده به این ایام فکری به حالش نمی کنیم ولی به هر جهت استرس و شتابزدگی جزو جدا نشدنی اینگونه کارهاست، اما خوشبختانه در سریال ما چندان اثری از این گونه چیزها نیست، چون آقای مقدم و آقای نعمت ا... به خوبی به کار واردند.
پریوش نظریه،مهدی سلطانی،مهرداد ضیایی،مریم کاویان،مهرداد صدیقیان و... از جمله بازیگران این سریال هستند.


زندگی در سه اپیزود
سریال «هفت سنگ» یکی دیگر از سریالهایی است که قرار است در این ایام از تلویزیون پخش شود.سریالی با حال و هوای طنز که به کارگردانی علیرضا بذرافشان و تهیه کنندگی مجید مولایی و در 30قسمت 45دقیقه ای تهیه و تولید شده است.
کامبیز دارابی، دستیار بذرافشان در توضیح تولید این سریال گفت: فیلمنامه این سریال از اوایل سال 92 توسط گروه نویسندگان کار از جمله علیرضا بذرافشان، سارا خسرو آبادی، حسین تراب نژاد و فروغ فروهیده نوشته شد و بعد از چند ماه پیش تولید کار عملاً وارد پروژه تولید و فیلمبرداری شد و در واقع قبل از ورود به سال جدید مرحله فیلمبرداری کار تمام شد و الان هم روزهای پایانی مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و در واقع شاید ما تنها سریالی باشیم که در ایام ماه مبارک درگیر کار نیستیم.
دارابی افزود:هفت سنگ داستان سه زوج از گروه‌های سنی مختلف و سه خانواده است که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. داستان‌های متفاوتی با یک مضمون مشترک در هر قسمت مطرح می‌شود که این سه داستان سرانجام به یک برآیند می‌رسند.
وی در خصوص انتخاب بازیگران این سریال گفت: نوع کار ایجاب می‌کرد آنهایی انتخاب کنیم که مردم آثار طنزشان را می‌شناسند، البته در کنار کسی مثل بهنام تشکر که مخاطب او را به عنوان بازیگر طنز می‌شناسد، مهدی سلطانی را هم داریم تا بالانس کار به خوبی رعایت شده باشد.
دارابی در پاسخ به این پرسش که آیا هفت سنگ یک سریال طنز است، گفت: هفت سنگ در واقع یک سریال آپارتمانی است، چون بیش از 70 درصد از کل کار در سه آپارتمان می‌گذرد، البته می‌شود به عنوان یک سریال طنز هم به آن نگاه کرد.ما در این کار سعی کرده ایم که از فضای طنز معمول در تلویزیون فاصله بگیریم و طنز را متفاوت تر از آنچه معمول است، نشان دهیم.شما حتماً در طول داستان شاهد لحظات طنز خواهید بود و در زمان تماشای این سریال لبتان به خنده شیرین خواهد شد.
در ادامه مینا جعفر زاده، یکی از بازیگران این سریال نیز در توضیح حضورش دراین پروژه گفت:من از زمان ساخت سریال نابرده رنج با علیرضا بذرافشان و شیوه کاری اش آشنا شدم دلیل دیگری که باعث شد در این کار حاضر شوم، این بود که آقای بذر افشان هم در جمع نویسندگان حضور داشتند، این مسأله خودش اشراف او را بر سریال به دنبال دارد ضمن این که خودشان هم فرد هوشمندی هستند و کارشان را به خوبی بلدند و خب همه این‌ها به کیفیت کار کمک می‌کند.
بهنام تشکر، فرناز رهنما، مهدی سلطانی، شبنم مقدمی، امیر رضا دلاوردی و... از جمله بازیگران این سریال هستند.


دسته گل جدید سروش صحت
«شمعدونی» نام جدیدترین سریال به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی محسن چگینی و قرار است در 40 قسمت در ایام ماه مبارک پخش شود.این سریال یک اثر خانوادگی کمدی است که صحت با همراهی ایمان صفا متن آن را نوشته‌اند .به گفته چگینی، شمعدونی طنزی اجتماعی و شهری دارد که به مسایل خانوادگی و روز می‌پردازد و مخاطبان این سریال همزمان شاهد طنز موقعیت و طنز کلامی در این اثر خواهند بود.حضور تعدادی از بهترین بازیگران چهره سینما و تلویزیون و بازیگران تئاتر از ویژگی‌های این سریال است.
آتنه فقیه نصیری، محمد رضا داوود نژاد، حسن معجونی، نگار عابدی، محسن قاضی مرادی و...هم از بازیگران این سریال هستند.


دردسر در جاده قدیم
جاده قدیم، نام دیگر سریالی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.سریالی به نویسندگی امید سهرابی و امیرضا طلاچیان،کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی علی تقی پور و محصول سیما فیلم.
تقی پور، تهیه کننده در توضیح این اثر گفت: سریال جاده قدیم در 31 فروردین 93 کلید خورد.
این سریال با مشارکت شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تولید می‌شود و روایت کننده روزهای آغاز زندگی مشترک نعمت و زینت است که پس از عروسی‌شان همراه با یک گاو که جهیزیه زینت و تنها دارایی آنهاست به تهران می‌آیند. با گم شدن این گاو در بدو ورودشان به شهر، دردسرها آغاز می‌شود . در حال حاضر بیش از 60 درصد از کل کار به اتمام رسیده و مراحل فنی آن هم همزمان انجام شده است.
ضبط این سریال با داشتن سیناپس کامل از همه قسمت‌ها شروع شده و 60 درصد از کل فیلمنامه آماده است . امید سهرابی، نویسنده این سریال است و من به عنوان تهیه کننده پیش از این با او در چند پروژه همکاری داشتم و به شیوه کار یکدیگر بسیار آشنا هستیم.
این تهیه کننده در خصوص مشکلاتی که در طول تولید با آن مواجه بوده‌اند، گفت: ما برای اینکه مشکلات تولید را در این کار که باید به ماه رمضان برسد به حداقل برسانیم، گروه را به دو بخش تقسیم کردیم و در واقع یک کارگردان کمکی را هم که حمید بهرامیان است، در کنار کارگردان اصلی سریال قرار دادیم.
وی در خصوص انتخاب بهرام بهرامیان گفت: بهرامیان کارگردان خوش تکنیکی است و با توجه به ساختار این سریال که نیاز به کارگردانی با حوصله و با تجربه و در عین حال جوان بود به این انتخاب رسیدیم.
این تهیه کننده در خصوص جایگاه این سریال در میان دیگر آثار گفت: من معتقدم «جاده قدیم» ماه رمضان امسال بهترین سریال صداوسیما می‌شود. این سریال کمدی است و ریتم بسیار خوبی دارد و داستان پر کششی هم دارد که در برخی قسمت‌ها حتی ساختار شکنی‌های جذابی برای مخاطب خواهد داشت، ضمن اینکه به شکلی غیر مستقیم به مباحث مهمی چون حفظ سرمایه ملی می‌پردازد. در واقع این سریال داستان جست‌وجو گرایانه ای دارد که بسیار مناسب پخش هر شب است و مطمئن هستیم، مخاطب را جذب خواهد کرد. هیچ کدام از عوامل پروژه در ارایه یک اثر دیدنی کوتاهی نکردند و نگذاشتیم سرعت روی کیفیت تأثیر بگذارد. از بازیگران این سریال هم می‌توان به حضور حمید رضا آذرنگ،یکتا ناصر،شهرام حقیقت دوست و...اشاره کرد.

 

منبع:قدس

برچسب‌ها:

نظر شما