شناسهٔ خبر: 57744 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

معاون سازمان بنادر و دریانوردی :

زیان هنگفت ایران از تخلیه کالاهای وارداتی در بنادر امارات

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تیم دیپلماسی ایران سعی دارند تا شرایط حضور کشتی‌های بزرگ را در کشور فراهم کنند، اظهار داشت: حضور کشتی‌های بزرگ به نفع اقتصاد ملی است و می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر ؛ علی جهاندیده با اشاره به افزایش تقاضای لاینرها برای مراجعه به بندرشهید رجایی در چندماه اخیر، اظهار داشت: پس از رفع مشکلاتی که در راستای تحریم بوجود آمد، لاینرهای زیادی به ما درخواست داده‌اند اما هنوز کشتی های بزرگ وارد بندر شهیدرجایی نشده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر کشتی‌های بزرگ به بنادر جنوبی خلیج فارس می‌روند و ما کالاهای خودمان را با مبلغ قابل توجهی اضافه قیمت به کشور می‌آوریم و تحویل صاحبان کالا می دهیم.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ماباید سهممان را از حمل و نقل دریایی بگیریم، گفت: با حضور لاینرها در بندر شهیدرجایی، میزان تخلیه و بارگیری بالا می‌رود و می‌توانیم سرویس‌های لازم را به کشتی‌ها بدهیم.

جهاندیده در خصوص اینکه چه لاینرهایی تقاضای جدید برای حضور در بنادر ایران داده‌اند، افزود: خطوط کشتیرانی از چین، کره، هند و ایتالیا درخواستهای جدیدی را به سازمان ارایه کردند که در حال بررسی است و فکر می‌کنم که به زودی ورود و خروج کشتی‌های بزرگ به ایران آسان می‌شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تیم دیپلماسی ایران سعی دارند تا شرایط حضور کشتی‌های بزرگ را در کشور فراهم کنند، اظهار داشت: حضور کشتی‌های بزرگ به نفع اقتصاد ملی است و می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که با ورود لاینرها چه تعداد کشتی‌ وارد بنادر می‌شود، گفت: نمی‌توان تعداد کشتی‌ها را محاسبه کرد و باید منتظر بود تا شرایط حضور آنها مهیا شود، البته به بازار، تقاضا و گشایش ال سی‌ها برای سفارش کالا هم بستگی دارد. در نهایت ایجاد فضای مناسب در مراجعه کشتی‌های بزرگ به بنادر ایران موثر است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اینکه آیا تاکنون خروح کشتیرانی ایران از تحریم تاثیری بر رونق این صنعت داشته است، بیان کرد: به شکلی که مدنظر ما بود هنوز تاثیر خود را نشان نداده است زیرا مشکلاتی مانند بیمه کشتی‌ها که با تحریم برای کشتیرانی ایران بوجود آمده بود هنوز برطرف نشده است.

جهاندیده با اشاره به همکاری با تیم مذاکره کننده برای حل مشکل کشتیرانی، اظهار داشت: همه به دنبال این هستند تا مشکلات حل شود اما هنوز تحریم‌ها حل نشده است؛ البته مراجعه کننده از سوی کشتیرانی‌های خارجی بوده است ولی آنها هم نیاز به برنامه ریزی دارند.

وی با بیان اینکه وقتی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از کشور بروند یک شبه نمی‌توان آنها را بازگرداند، تصریح کرد: بهانه لاینرها این بود که تا زمانیکه تایدواتر حضور دارد وارد بندر شهید رجایی نمی‌شوند اما الان که تایدواتر از این بندر رفته است، این شرکت‌ها به بندر بازمی‌گردند.

تاید واتر دیگر به بندرشهید رجایی بازنمی‌گردد

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تاید واتر هم شرایط کنونی را درک کرده و می‌گوید من بهانه به دست دشمنان نمی‌دهم که برای همین منظور دیگر در این بندر حضور ندارد. جهاندیده با اشاره به اینکه تایدواتر شرکت توانمندی است و در حوزه های مختلفی حضور دارد، بیان کرد: اگر موضوع تحریم تایدواتر برداشته نشود این شرکت هم علاقه‌مند به حضور در بندر شهید رجایی نیست.

وی در خصوص اینکه آیا شرکت های دیگر توانمندی حضور در بندر شهیدرجایی را دارند، گفت: یک اپراتور را موضوعات مختلف درجه بندی می‌کند، وقتی ترمینالی به یک اپراتور تحویل داده می‌شود تمامی نیروها به اپراتور جدید منتقل می‌شود بنابراین تمام این موضوعات به که یک اپراتور را برجسته می‌کند همچنان در بندر باقی می‌ماند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اینکه گفته می شود یکی از اپراتورهای بندر شهیدرجایی وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان بنادر است، بیان کرد: صندوق بازنشستگی سازمان بنادر در هیچ یک از اپراتورها ذی نفع نیست.

زیان سگین ایران از تخلیه کالاهای ایران در بندر جبل علی

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که زیان تخلیه کالاهای ایران در بندر جبل علی که با افزایش تحریم‌ها اتفاق افتاد چه میزان است، اظهار داشت: زیان عدد بزرگی است و قیمت تمام شده کالاها را خیلی بالا می‌برد، البته فقط هزینه حمل از بندر جبل علی به بندرعباس مطرح نیست بلکه وقتی کشتی با ۴ تا ۵ هزار تی یو کانتیر می‌آید یک سرویس می‌گیرد و اگر این تعداد کانتینر با کشتی‌های کوچک به بندر بیاید چندین خدمات و سرویس دهی لازم دارد.

جهاندیده با بیان اینکه تعداد کشتی‌های بیشتر فضای بیشتری را برای خدمات دهی نیاز دارد، بیان کرد: زیان خیلی بیشتر از هزینه تمام شده کالاها است بنابراین به نفع ما است که کشتی‌های بزرگ به بنادر بیاید تا ارزش افزوده حفظ شود. معاون سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برنامه این سازمان برای بهبود وضعیت بنادر ایران، اظهار داشت: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید کشور اول منطقه باشیم بنابراین برای رسیدن به این هدف باید اقدامات زیادی انجام شود.

جهاندیده با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی عادی به سند چشم انداز نمی رسیم، بیان کرد: اما می‌توانیم بخش خصوصی را در توسعه بنادر با اعتماد به توانمندیشان دخالت دهیم و مقررات دست و پاگیر در بخش دولتی را کاهش دهیم.

نظر شما