شناسهٔ خبر: 57734 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نگرانی مقامات آمریکایی از تضعیف جایگاه نفتی عراق

از تهدیدات داعش تا افزایش تولید نفت ایران

مشاور معاون رییس جمهور سابق آمریکا گفت: دولت اوباما نباید از بحران عراق برای کاهش تحریمهای اقتصادی علیه ایران استفاده کند.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا ؛ شبه نظامیان داعش در حال فشار روی بازارهای جهانی نفت هستند و می‌توانند در صورت پیشروی بیشتر به سمت جنوب افزایش تولید نفت عراق را تضعیف کنند. قیمت‌های نفت به دلیل انتشار اخبار حمله این شبه‌ نظامیان به بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق و خروج کارکنان شرکت‌های اکسون موبیل و بریتیش پترولیوم از منطقه بالا رفته است.

فشار بیشتر روی عرضه نفت می‌تواند باعث افزایش بیشتر قیمتها و وسوسه‌شدن کاخ سفید به لغو تحریمهای ایران برای عرضه بیشتر نفت به بازار‌های جهانی شود.

جان هنا، مشاور دیک چنی معاون رییس جمهور سابق آمریکا گفت: این ایده‌ بدی خواهد بود. این وسوسه خطرناک است. وی افزود: با توجه به اهمیت توافق با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای، فکر می‌کنم احتمال کاهش تحریمها علیه ایران و بازگشت ایران به بازار انرژی جهانی بسیار بالا است.

داعش تهدید کرده که عرضه نفت عراق به بازار‌های جهانی را متوقف خواهد کرد که می‌تواند به افزایش قیمت‌ها بینجامد. صادرات نفت منطقه کردستان عراق نیز به دلیل حمله داعش متوقف شده و حرکت این گروه به سمت جنوب عراق باعث توقف بیشتر عرضه نفت عراق خواهد شد.

سخنان اخیر مقامات ایران و آمریکا نشان می‌دهد دو کشور منافع سیاسی مشترکی در عراق دارند که می‌تواند به اهرمی برای کاهش تحریمها روی اقتصاد ایران بینجامد. جنان هنا که در حال حاضر یکی از اعضای ارشد "بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها"(از طراحان تحریمهای ایران) است، گفت: آنها به دنبال یک بهانه و دستاورد در گفتگوهای هسته‌ای هستند تا تحریمها کاهش پیدا کند و به یک توافق بزرگ برسند.

وی افزود: من هرگز با ایران با این فرضیه که آنها متحد و ناجی ما در عراق هستند توافق نمی‌کنم.

هنا تنها آمریکایی نیست که نگران است اوباما تحریمهای ایران را در ازای کمک ایران در عراق کاهش دهد. رژیم صهیونیستی نیز نگرانی‌های مشابهی را در زمینه حصول چنین توافقی بین آمریکا و ایران مطرح کرده است.

جک ‌لیو وزیر خزانه‌داری آمریکا تلاش کرده نگرانیهای رژیم صهیونیستی را در این باره کاهش دهد.

وی طی سخنانی در بیت‌المقدس گفت: ایران مقدار قابل توجهی از فروش نفت خود را به دلیل تحریمهایی که همچنان برقرار هستند از دست داده است.

نظر شما