شناسهٔ خبر: 57727 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

احتمالات قوت می گیرد :

شاید خودرو گرانتر هم شود !

پس از آنکه شورای رقابت فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را نهایی و اعلام کرد، قیمت پایه طبق این دستورالعمل از ۷/۳ تا ۹/۶درصد افزایش پیدا کرد اما از همان زمان مخالفت‌ها آغاز شد

به گزارش نماینده به نقل از وطن امروز ؛ پس از آنکه شورای رقابت فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را نهایی و اعلام کرد، قیمت پایه طبق این دستورالعمل از ۷/۳ تا ۹/۶درصد افزایش پیدا کرد اما از همان زمان مخالفت‌ها آغاز شد و در این میان دبیر انجمن خودروسازان بشدت با این اعداد و ارقام مخالفت کرد. پس از آن نیز خودروسازان قیمت‌های اعلام شده را قیمت پایه و بدون درنظر گرفتن آپشن‌های خودرو دانستند.

پس از این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از هر دو طرف خواست در جلسه‌ای با حضور یکدیگر به بگو و مگوهای کلامی پایان داده و به توافق نهایی برسند. این جلسه برگزار شد و خودروسازان پیروز جلسه بودند. آنها توانستند حرف خود را با روشی جالب به کرسی بنشانند! و قرار شد هر آنچه را که به یک خودرو اضافه می‌کنند در قیمت نهایی بیاورند.

باز هم این مصرف‌کننده است که باید حتی برای قالپاق خودرو هم پول بپردازد و چنانچه سازنده خودرویش را بیمه کرد، آن را هم جداگانه حساب کند. با این حساب پس نتیجه این همه جلسه و تعیین فرمول چه بود؟ اگرقرار بود در نهایت قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان ملاک عمل قرار گیرد، پس شورای رقابت در این میان چه‌کاره است؟

جالب است بدانید که این قیمت‌ها برای خودروهای یورو ۲ در نظر گرفته شده و اگر خودرویی با تکنولوژی یورو ۴ تولید شود، قیمتش بالا می‌رود چراکه این هم جزو آپشن‌های خودرو است. به هر حال در جدیدترین جلسه خودروسازان و شورای رقابت که پایان هفته گذشته برگزار شد، دو طرف به توافق نهایی برسر‌ قیمت خودروهای داخلی دست یافتند.

در این جلسه اعلام شد قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر عوارض مربوط بوده و این هزینه‌ها به قیمت نهایی اضافه خواهد شد. همچنین شورای رقابت هزینه مربوط به استاندارد‌های اجباری چون یورو ۴ و کیسه هوا را نیز محاسبه و به قیمت‌های اعلامی اضافه خواهد کرد(!)

بدین‌ترتیب در صورت اجرای این توافق خودرو حداقل ۲ میلیون تومان گران‌تر از اعلام قبلی شورای رقابت خواهد شد چراکه فقط بیمه خودرویی مانند ۲۰۶ حدود یک میلیون تومان است. در این جلسه همچنین توافق شد شورای رقابت هر ۳ ماه یک بار نرخ تورم‌بخشی صنعت خودرو را محاسبه و قیمت فروش خودروها را براساس نرخ تورم به‌روز کند.

بنابراین قیمت نهایی خودروها ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد. در همین راستا مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه شورای رقابت هنوز ابلاغیه‌ای نداشته است، خاطرنشان کرد: قیمت‌های ابلاغی از سوی شورای رقابت را اجرا خواهیم کرد.

هاشم یکه‌زارع افزود: در قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت اعلام شد ابهاماتی بویژه در زمینه خودروی پژو ۲۰۶ وجود داشت که اطلاعات لازم برای رفع ابهام به شورای رقابت ارائه شد. وی با بیان اینکه کارشناسان شرکت برای تشریح اطلاعات جدید جلساتی را با شورای رقابت برگزار کرده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ در نهایت هر چه از سوی شورای رقابت به ما ابلاغ شود به‌عنوان مرجع رسمی قیمتگذاری خودرو به آن عمل خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها در چند روز اخیر منتشر کردند ما افزایشی در قیمت محصولات خود نداشته‌ایم و پس از ابلاغ شورای رقابت، قیمت‌های اعلامی را اعمال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته ما راضی نیستیم که قیمت‌ها افزایش یابد زیرا با افزایش قیمت قدرت خرید مصرف‌کنندگان کم می‌شود با این حال در برخی موارد چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود ندارد.

یکه‌زارع با بیان اینکه قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون استاندارد آلایندگی یورو ۴، کیسه هوا و برخی دیگر از استانداردها بوده است، تصریح کرد: ‌شورای رقابت هزینه‌های مربوط به این استانداردهای اجباری را نیز اعمال خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با افزایش قیمت‌ها فروش خودرو کاهش نخواهد یافت، خاطرنشان کرد: این میزان افزایش قیمت‌ که از سوی شورای رقابت تعیین شده، تاثیر خاصی بر قدرت خرید مصرف‌کنندگان نخواهد داشت بویژه آنکه افزایش قیمت‌ها به هیچ وجه مانند سال ۹۱ شدید نبوده و تنها باعث ایجاد تناسب و توازن در قیمت‌های فعلی می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: ‌در این شرایط تلاش می‌کنیم شرایط فروش را بهتر کنیم تا مصرف‌کنندگان واقعی بتوانند به راحتی خودروی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی در پاسخ به اینکه با قیمت‌های جدید وضعیت سود و زیان شرکت ایران‌خودرو چه خواهد شد، گفت:‌ پارامترهای مختلفی در زمینه سود و زیان شرکت‌های خودروسازی تاثیرگذار است بنابراین اینگونه نیست که تنها با افزایش قیمت شرکت سودده یا بدون افزایش قیمت زیان‌ده شود. شورای رقابت چه گفته بود؟

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پس از اعلام فرمول جدید قیمتگذاری خودرو گفته بود دستورالعمل قیمت خودرو با لحاظ تورم‌بخشی خودرو و براساس ارز مبادله‌ای تعیین شده است.

شیوا با اشاره به اینکه در فرمول جدید کیفیت تولید خودرو از سوی خودروسازان اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در فرمول جدید ۵/۲ امتیاز مثبت به خودروسازانی که تولید خودروی مناسب دارند ارائه و ۵/۲ امتیاز منفی برای خودروسازان متخلف در تولید خودروهای بی‌کیفیت لحاظ شده است.

به گفته شیوا، در فرمول جدید بهره‌وری شرکت‌های خودروسازی نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و در مجموع با ارائه اعداد و ارقام توسط مرکز ملی رقابت، در دستورالعمل جدید افزایش ۷/۳ درصدی تا ۹/۶ درصدی قیمت خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه البته شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو ۵ شرط اساسی را برای خودروسازان در نظر گرفته است، اظهار داشت: خودروسازان نخست باید میزان تولید خود را به‌صورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت میزان عرضه خودرو در بازار مدیریت شود.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: به‌جز الزامات قانونی در نصب آپشن‌ها هیچ الزام دیگری نباید از سوی خودروسازان به مشتریان در نصب آپشن‌ها، تحمیل شود.

شیوا با اشاره به اینکه در طرح فروش خودروسازان باید به گونه‌ای عمل کنند که رضایت‌مصرف‌کننده به صورت واقعی تامین شود، گفت: در بازار خودرو باید حتی‌الامکان حضور واسطه‌گران کاهش پیدا کند البته باید این نکته را متذکر شوم که هنوز با اعمال افزایش قیمت در برخی خودروها اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی کارخانه و بازار آزاد دیده می‌شود به نحوی که در بازار آزاد قیمت تعدادی از خودروها پایین‌تر از کارخانه به مشتریان ارائه می‌شود که در نتیجه بازار واسطه‌گری در حوزه خودرو افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم خودرو را از کارخانه خریداری کنند، تصریح کرد: باید بازار خودرو به نحو مناسبی مدیریت شود تا رضایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در آن به وجود‌ آید.

رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: فرمول جدید دستورالعمل قیمتگذاری خودرو در اولین روز کاری اعلام می‌شود اما خودروسازان نخست باید تعهدات خود را در اجرای ۵ شرط شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو اعلام کنند در غیر این صورت افزایش قیمت خودرو کان لم یکن شده و خودروسازان باید محصولات خود را مطابق دستورالعمل قیمت در خرداد ۹۱ به فروش برسانند

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۴-۰۳ ۰۱:۲۱علی 0 0

    خدایا به داد مردم برس
                                

نظر شما