شناسهٔ خبر: 57710 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

به مناسبت هفته قوه قضاییه

بررسی جایگاه قوه قضائیه در تحقق اقتصاد مقاومتی

فولادگر

نماینده / حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ - قوه قضائیه در نظام، از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است. لذا با توجه به این اهمیت بدیهی ست که این قوه در تحقق سیاست­ های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز جایگاه ویژه و مهمی را داراست.

به طور کلی اگر بخواهیم در بحث اقتصاد مقاومتی برای هر سه قوه جایگاهی تعریف نماییم می­ توان گفت که قوه مقننه باید سیاست­ های اقتصاد مقاومتی را به قوانین تبدیل نماید و در جهت تحقق این سیاست­ ها، نظارت بر حسن اجرای امور داشته باشد؛ قوه مجریه نیز نقش اجرایی در تحقق این سیاست­ ها را بر عهده دارد لذا بعد از تبدیل شدن سیاست­ های اقتصاد مقاومتی به قانون، باید روش­ های اجرایی آن سیاست­ ها را به عنوان خط مشی برای خود لحاظ کند؛ در این بین قوه قضائیه به وظیفه­ ی نظارت و رسیدگی به دعاوی حقوقی و دفاع از حق و عدالت، نقش پیشگیرانه و مقابله گرایانه را در این زمینه ایفا می­­ نماید.

باید توجه داشت که سرمایه­ گذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی اساسی دارد لذا یکی از وظایف مهم قوه قضائیه برطرف نمودن موانع سرمایه­ گذاری خواهد بود. بدیهی  ست که از جمله موانع مهم در این راستا بحث ناامنی و نداشتن امنیت در سرمایه­ گذاری است لذا یکی از وظایف مهم قوه قضائیه ایجاد امنیت سرمایه­ گذاری در چهارچوب سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی تعریف می­ شود. برخلاف تصور برخی که معتقدند مبارزه با مفاسد اقتصادی باعث به خطر افتادن امنیت سرمایه­ گذاری­ست، بادی تاکید کرد که مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم و ملزوم امنیت سرمایه­ گذاری است.

مقابله با مفاسد اقتصادی راه را برای سرمایه­ گذاری­ های سالم و موجه فراهم نموده و از طرف دیگر زمانی که امنیت برای سرمایه­ گذاری فراهم شود سرمایه گذار مجبور به دور زدن قوانین و مقررات نیست.  گاهی فرد مفسد اقتصادی از ابتدا اهل تخلف نبوده است اما اگر با مفاسد اقتصادی مقابله نشود و راه بر مفسدین اقتصادی در کشور باز باشد، تولید کننده و سرمایه­ گذاری که می­ خواهد از مسیر صحیح اقدام نماید دیگر رغبتی به سرمایه­ گذاری نخواهد داشت بدین ترتیب یا از سرمایه گذاری در چنین فضایی منصرف می­ شود و یا او هم به جرگه مفسدین اقتصادی خواهد پیوست.

اگر عملکرد قوه قضائیه، همان گونه که تاکنون مشاهده شده، در همین راستا باشد، این قوه نیز می­ تواند همسو با قوای دیگر نقش خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی به خوبی ایفا نماید. در حال حاضر مجلس در مرحله تبیین سیاست­ ها قرار دارد تا بتوانیم به فهم واحدی در زمینه اجرای این سیاست­ ها برسیم. قوانین بالادستی و پایین دستی اقتصاد مقاومتی را با کمک مرکز پژوهش­ ها دسته بندی کرده­ ایم. می­ توان گفت تا به حال برای این سیاست­ ها قوانینی داشته­ ایم که اجرا نشده­ است و لازمه اجرای آن، مولفه­ های نظارتی است که به نقش نظارت بر حسن اجرای قوانین در قوه قضائیه بر می ­گردد. از طرف دیگر باید بررسی نماییم که قوانین اجرا شده چه آثاری را در پی داشته و اگر قوانین نقصی دارد و یا حتی خود قوانین به عنوان موانع مطرح هستند بتوانیم این موانع را برطرف کنیم و در نهایت اگر نیاز به قوانین جدید بود، در این زمینه اقدام نماییم. قوه قضائیه هم در حال تدوین خط مشی­ ها در همین زمینه است که امیدواریم در طول چند ماه آینده شاهد یک برنامه مدون و عملیاتی برای تحقق این سیاست­ ها از جانب سه قوه باشیم.  

نظر شما