شناسهٔ خبر: 57531 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سرمایه گذاری میلیاردی ایران در نفت خلیج فارس

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت با اشاره به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت ایران در خلیج فارس از افزایش تولید طلای سیاه ایران در حوزه فلات قاره به ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر ؛ یکی از مهمترین اهداف وزارت نفت در دولت تدبیر و امید افزایش ظرفیت تولید نفت به بیش از چهار میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۹۲ بود با این وجود این هدف محقق نشد.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تائید عدم تحقق افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از چهار میلیون بشکه تا پایان سال گذشته اخیرا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به حدود ۵.۵ میلیون بشکه در روز در دستور کار قرار گرفته است.

همزمان با این سیاست گذاری‌های جدید نفتی، شرکت ملی نفت ایران از تدوین برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت در حوزه فلات قاره به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز خبر داده است.

مشتاق علي گوهري معاون مدير برنامه‌ريزي شركت ملي نفت با بیان اینکه امسال بیش از ۲ ميليارد دلار اعتبار به تأمين هزينه هاي سرمايه گذاري در طرح ها و پروژه هاي توليدي و توسعه‌اي نفتی در خلیج فارس اختصاص يافته است، گفت: حدود نيمي از اين اعتبار از محل منابع داخلي و سرمايه اي شركت ملي نفت و مابقي از ساير منابع اعتباري به ويژه صندوق توسعه ملي، اوراق مشاركت ريالي، منابع و تسهيلات بانكي تامين مي شود.

این مقام مسئول با اعلام اينكه معادل ميانگين حدود ۵۰۰ هزار بشكه در روز توليد از ميدان هاي نفتي دريايي شركت فلات قاره ايران در سال جاري، طرح ريزي شده است، تصریح کرد: اين ميزان توليد با اجراي طرح هاي توسعه اي ميدان هاي جديد، توسعه تكميلي و افزايش ظرفيت ميدان هاي موجود تا ۳ سال آينده روزانه به ٧٠٠ هزار بشكه افزايش مي يابد.

وی افزود: هم اكنون جلسه هاي كارشناسي به منظور تعيين اولويت پروژه ها به منظور تامين و تخصيص اعتبار ارزي و ريالي برگزار شده كه نتيجه آن اعطاي اولويت به پروژه هاي نگهداشت توان و استمرار توليد ميادين نفتي و گازي و توسعه مخازن مشترك نفت و گاز بوده است.

به گفته گوهري، هم اكنون طرح‌هاي توسعه اي ميدان هاي سلمان، هنگام، فروزان، رشادت و نيز طرح جمع آوري گازهاي همراه ميادين نفتي مناطق خارگ و بهرگان (ان جي ال خارگ) به عنوان مصاديق برنامه غربالگري پروژه ها و اولويت بندي اعتبارات مورد توجه و تاكيد است.

 

 

نظر شما