شناسهٔ خبر: 57393 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

معاونت صادرات نفت و گاز تشکیل می شود

وزیر نفت به منظور سامان بخشیدن به وضعیت صادرات نفت و گاز در پی تغییر ساختار شرکت صادرات گاز است به همین دلیل اقدامات اولیه برای تشکیل «معاونت صادرات نفت و گاز» در وزارت نفت در حال انجام است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس ؛ با توجه به استقبال کشورهای اروپایی از واردات گاز از ایران و در پی درخواستها و مذاکرات متعددی که از کشورهای مختلف برای واردات گاز با مسئولان ایرانی انجام شده است، وزیر نفت به دنبال تغییر ساختار شرکت ملی صادرات گاز ایران است و قصد دارد تا «معاونت صادرات نفت و گاز» را در مجموعه وزارتخانه تشکیل دهد.

براین اساس این معاونت زیر مجموعه وزارت نفت و مدیر این مجموعه نیز توسط وزیر نفت و به عنوان معاون وزیر منصوب خواهد شد.

هم اکنون شرکت صادرات گاز ایران زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که وظیفه مذاکرات صادرات گاز را برعهده دارد و از سوی دیگر وظیفه صادرات نفت نیز برعهده امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است.

با تشکیل این معاونت در وزارتخانه وظیفه صادرات نفت خام و گاز طبیعی و ال ان جی برعهده این معاونت خواهد بود. این گزارش حاکی است سال گذشته بحث های بسیاری برای پیوستن شرکت صادرات گاز به زیر مجموعه شرکت ملی گاز ایران به عنوان معاونت و در واقع انحلال شرکت صادرات گاز ایران مطرح شد که در نهایت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این شرکت با فشار مسئولان شرکت ملی گاز ایران تغییر کرد اما هرگز این شرکت محل نشد و حتی به دلیل آنکه در اساسنامه زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است نتوانست به شرکت ملی گاز ایران منتقل شود.

به همین دلیل معاونت امور بین الملل در شرکت ملی گاز ایران که وظایف موازی با شرکت صادرات گاز را دارد به ریاست عزیزاله رمضانی تشکیل شد. این گزارش اضافه می کند پس از مذاکرات کشورهای ۵+۱ با ایران شرایط صادرات نفت ایران رو به بهبود است و هم اکنون روزانه تقریبا یک میلیون بشکه نفت خام صادر می شود.

از سوی دیگر مذاکرات صادرات گاز به کویت، عمان،عراق درحال نهایی شدن است و کشورهایی مانند سوئیس، اتریش، آلمان، یونان، ژاپن و لهستان نیز درخواست های خود را برای واردات گاز از ایران ارائه کرده اند که به نظر می رسد با کمرنگ شدن تحریم ها حجم صادرات گاز ایران نیز افزایش پیدا می کند که تشکیل این معاونت می تواند به وضعیت صادرات نفت و گاز ایران نظم بخشد.

براساس آمار و اطلاعات مراکز مطالعات بین المللی ایران دارنده بیشترین ذخایر گازی دنیا است که می تواند منبع مطمئن برای تامین گاز دنیا تا سالهای طولانی باشد. 

نظر شما