شناسهٔ خبر: 57381 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نادران در تذکر آئین‌نامه‌ای:

مصوبات شورای عالی امنیت ملی بدون امضای رهبری الزام‌آور نیست

نادران خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران طی تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: مصوبات شورای عالی امنیت ملی بدون امضای مقام معظم رهبری الزام‌آور نیست.

به گزارش نماینده، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان حضور بیژن زنگنه و سوال نمایندگان از وزیر نفت تذکری به هیئت رئیسه داد.

وی اظهار داشت: طبق آیین‌نامه مسیر طی شدن سوال از وزرا مشخص و نمایان است و هیئت رئیسه باید سوال را فورا به کمیسیون ارجاع داده و کمیسیون مربوطه نیز موظف است تا درباره سوال اظهارنظر کند؛ نهایتا این سوال ظرف ۱۰ روز در دستور کار قرار می‌گیرد. 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: قریب به یک سال پیش و دقیقا ۱۰ ماه گذشته سوالی را از وزیر نفت درباره مفاسد مربوط به پرونده کرسنت  و  مباحث مرتبط با این پرونده و آخرین وضعیت آن مطرح کردند.

نادران افزود: زمانی که این سوال را از هیئت رئیسه پیگیری کردم، مشخص شد متاسفانه آن را از دستور کار خارج کرده‌اند و زمانی که از رئیس مجلس درباره این سوال پرس و جو کردم به من گفته شد که شورای عالی امنیت ملی مصوبه داده است.

وی اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی با امضای مقام معظم رهبری نافذ است و در غیر این صورت هیچ مقامی در شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند برای مجلس تعیین تکلیف کند. از آن روز ۲ بار مکاتبه کرده‌ام و پیگیری‌های مکرری داشتم که متن مصوبه شورای عالی امنیت ملی که به امضای مقام معظم رهبری رسیده باشد را در ارتباط با پرونده کرسنت ببینم که به چه صورت بوده است اما تاکنون هیچ مستندی به بنده ارائه نشده است. 

نماینده مردم تهران با بیان اینکه در چنین شرایطی سوال بنده در دستور کار قرار نگرفته است، گفت: حدود و اختیارات نمایندگان مشخص است و کسی نمی‌تواند اختیارات وکلای ملت را کاهش دهد و ما زمانی ملزم به اجرای مصوبات نهادهای دیگر هستیم که به امضای مقام معظم رهبری رسیده باشد؛ فرمایشات و دستورات رهبر معظم انقلاب مطاع است و مجلس از آنها تمکین می‌کند، اما اگر مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی وجود نداشته باشد و یا به امضای مقام معظم رهبری نرسیده باشد،‌ یا حتی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه تصمیم‌گیری کرده باشد اینها هیچکدام برای مجلس الزام نمی‌آورد.

نادران ادامه داد: بنده خواستار روشن شدن وضعیت سوال خود از وزیر نفت درباره کرسنت هستم و نمایندگان و ملت ایران حق دارند از مفاسد پرونده اطلاع یابند و ملت ایران حق دارند در جریان پرونده کرسنت قرار گیرند که در این پرونده چه گذشته است و ما در چه شرایطی قرار گرفته‌ایم. 

پس از این تذکر نادران، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست ساعاتی از صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به نادران گفت: موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر چنانچه این مصوبه به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده بود، طبق قانون عمل خواهیم کرد و در غیر این صورت در خدمت شما هستیم.

 

منبع: تسنیم

نظر شما