شناسهٔ خبر: 57366 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اقتصاد خلیج فارس بی تاثیر از تحولات عراق است !

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم ؛ سالهای متمادی کشورهای ثروتمند نفت خیز حاشیه خلیج فارس تلاش کرده اند خود را در برابر آشفتگی های سیاسی ای که در دیگر کشورهای منطقه رخ می دهد، مصون نگاه دارند. واکنش بازارها به ناآرامی ها در عراق نشان می دهد که آنها احتمالا به هدف خود نائل گشته اند.

عربستان و کویت با احتمال چندپارچگی کشور هم مرز خود مواجه اند. اما بر خلاف موارد قبلی بروز بی ثباتی در خاورمیانه، بازارهای مالی خلیج فارس این بار عمدتا واکنشی خونسردانه به تحولات عراق نشان داده اند.

سرمایه گذاران خارجی همچنان به سرمایه گذاری های صدها میلیون دلاری خود در اوراق قرضه کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه می دهند. هیچ فشاری بر واحدهای پولی کشورهای منطقه در برابر دلار مشاهده نمی شود.

بازارهای مالی شاهد افت بوده اند، اما تحلیلگران این افت شاخص ها را نه به دلیل ریسک ژئوپلتیک ناشی از عراق، بلکه به عنوان یک تعدیل طبیعی پس از رشد قوی شاخص ها در اوایل امسال می بینند. به گفته تحلیلگران، این واکنش های کمرنگ نشان دهنده دستاورد مثبت کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایجاد منابع مالی قوی به پشتوانه قیمت های بالای نفت است که توانسته است به خوبی در مقابل بی ثباتی منطقه ای مقاومت کند.

همچنین این نوع واکنش به تحولات عراق نشان دهنده موفقیت این کشورها در مهار تبعات سیاسی داخلی ناشی از بهار عربی در طی ۳ سال گذشته است. جیسون تووی، تحلیلگر مسائل اقتصادی خاورمیانه در موسسه کپیتال اکونومیکس لندن گفت: «من فکر می کنم مردم اکنون منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه ای که به خوبی از تحولات سیاسی اطراف خود مصون است، می بینند.»

وی افزود، به استثنای استان های شرقی عربستان، که شاهد برخی ناآرامی ها در بین اقلیت شیعه این کشور است، به سختی می توان هرگونه تاثیر تحولات عراق در کشورهای حاشیه خلیج فارس را مشاهده کرد. اگر هرگونه تاثیری هم وجود داشته باشد، دولت ها منابع پولی و تضمین کافی برای مقابله با آن را دارند. منطقه حاشیه خلیج فارس از اوایل سال ۲۰۱۱، یعنی پس از پیروزی انقلاب مردم مصر و دیگر کشورهای عربی، شاهد زنجیره ای از شوک های ژئوپلتیک بوده است.

معاوضه های قراردادی اعتباری ۵ ساله عربستان که یکی از شاخص های نشان دهنده میزان نگرانی سرمایه گذاران خارجی از سرمایه گذاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس است، در فوریه ۲۰۱۱ به ۱۴۰ واحد افزایش یافت.

این شاخص منطقه ای همزمان با افزایش تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران در اوایل سال ۲۰۱۲ نیز مجددا به همان سطح افزایش یافت. در آگوست ۲۰۱۳ یعنی زمانی که آمریکا دمشق را به تهاجم نظامی تهدید کرد، این شاخص افزایش کمتری را شاهد بود.

اما در ماه جاری، شاخص معاوضه های قراردادی ۵ ساله عربستان پایین باقی مانده است. این شاخص در هفته گذشته به ۳۷ واحد رسید. در نشان های دیگر که حکایت از وجود ثبات در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، شرکت اتصالات، اوپراتور مخابراتی امارات چهارشنبه گذشته توانست ۴.۳ میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش برساند.

این فروش که یک روز پس از تصرف شهر موصل توسط گروه داعش اتفاق افتاد، با استقبال گسترده مدیران مالی اروپایی مواجه شد.

شکیل سرور، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت بازارها معتقدند که اقتصاد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس می تواند در کنار یک عراق بی ثبات، عملکرد با ثباتی داشته باشد. وی افزود: «مگر اینکه این ناآرامی ها به کل منطقه سرایت کند و به یک درگیری جدی تبدیل شود که احتمال آن در حال حاضر بسیار پایین است.

من فکر نمی کنم که یک درگیری محدود مهار شده در عراق بتواند تاثیری منفی بر اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بگذارد.»

نظر شما