شناسهٔ خبر: 57261 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت الله مصباح یزدی :

مسئله اصلی که برای آن انقلاب شد اقتصاد نبود / اصل انقلاب فرهنگی بود و بقای آن به فرهنگ است

مصباح

به گزارش نماینده به نقل از فارس حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار با هیئت رئیسه حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه مسئله گرانی در تمام کشورهای دنیا مطرح است، اظهار کرد: اکنون بیشترین درگیری‌های اقتصادی در کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود و آمریکا نیز بدون پشتوانه اقدام به چاپ دلار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل جهانی است و به کشور ایران اختصاص ندارد و همه می‌خواهند مسائل اقتصادی را سر و سامان دهند، ولی در این بین برخی به فکر جیب خود هستند و سپس مردم و برخی جیب خود و مردم را در کنار یکدیگر در نظر می‌گیرند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: فعالیت برای بهبود وضع اقتصادی اختصاص به این دولت و دولت بعدی ندارد ولی باید در نظر گرفت که از دید اسلامی اولویت در کدام مسئله قرار دارد، مسئله اقتصادی ضروری است ولی معضل اصلی نیست.

وی تاکید کرد: باید بررسی شود که در برابر این خطرها، تهدیدها، معضلات، کج‌روی‌ها و کج‌اندیشی‌ها چه کاری باید انجام داد، البته در زمینه نگاه به مشکلات دو نگاه جزءنگر و کل نگر وجود دارد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی ادامه داد: در نگاه جزء‌نگر هر یک از افراد وظایفی بر عهده دارند، به عنوان مثال ارتش بررسی می‌کند چه خطرات نظامی متوجه کشور است و آیا داعش خطری ایجاد می‌کند و در برابر بحران سوریه چه وظیفه‌ای بر عهده داریم.

وی یادآور شد:‌ به همین ترتیب اقتصاددانان، هنرمندان و کسانی که در حوزه مسائل بین‌المللی کار می‌کنند هر یک در حوزه فعالیت خود به انجام وظیفه می‌پردازند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: طبیعی است که در این زمینه هیچ فردی را نمی‌توان مواخذه کرد که به چه دلیل در زمینه مسائل ارزشی فکر نمی‌کنی زیرا تخصص وی در همان حوزه است.

وی با بیان اینکه نگاه جزء نگرانه برای اصلاح کافی نیست، گفت: جامعه واحدی است که مانند پیکر انسان دارای اندام‌های مختلف است و کسانی که در امور سیاسی فعالیت می‌کنند تدبیر امور جامعه،‌ هماهنگی بخش‌ها، تنظیم برنامه‌ها و نظارت بر ارتباطات به طور صحیح را به عهده دارند که در کل به نفع همه جامعه است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به مسائل اقتصادی گفت: همه می‌خواهند وانمود کنند که برای اقتصاد مردم در حال فعالیت هستند و در این زمینه مجلس و دولت مصوبه می‌دهند، هر دولت دیگری نیز بود این کار را انجام می‌داد.

وی بر در نظرگرفتن اولویت‌ها در دولت اسلامی تاکید کرد و افزود: در دوران شاه برخی از این مسائل کمتر بود به عنوان مثال اگر رژیم شاهنشاهی وجود داشت این تحریم‌ها وجود نداشت و حتی کشورهای بیگانه تکنولوژی‌های خودشان را در اختیار ما قرار می‌دادند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی که برای آن انقلاب کردیم چیز دیگری است و نگاه کل‌نگر به مسائل کشور باید بر این فرض استوار باشد که مصلحت دنیا و آخرت ما در اسلام است و باید باور داشته باشیم و بدانیم که اساس اسلام چیست.

وی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی یکی از مسائلی است که اساس آن ارزش‌ها و باورهاست گفت: اصل انقلاب فرهنگی بود و بقای آن در گرو فرهنگ است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی عنوان کرد: امام خمینی در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های خود بر اسلام تاکید داشتند و بیان می‌کردند که احساس خطر برای اسلام می‌کنم و تا آخرین لحظه عمرشان نیز در این زمینه تلاش کردند.

وی یادآور شد: اکنون به عنوان پیروان خط امام این موضوع را فراموش کردیم و اسلام چیز تشریفاتی شده است به طوری که  از وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال شد که برای اسلام چه کرده‌اید پاسخ داد که این پسوند تشریفاتی است و کار ما همان وزارت فرهنگ و هنر زمان شاه است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه این نمونه در حال حاضر نیز مشاهده می‌شود، گفت: برخی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلبان کتاب‌هایی در این زمینه نوشتند و برخی از دولتمردان نیز بازگو کردند.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که عامل سعادت انسان‌ها اسلام است گفت: حقیقت اسلام محتوای فرهنگی است بنابراین باید در فکر مردم اثر گذارد و باید در نظر داشت که عده‌ای بیان کنند که جان ما فدای رهبری با شعار کار درست نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: برخی افراد در زمینه سیاه نشان دادن اسلام تلاش می‌کنند، این اسلامی است که امام خمینی(ره) از آن احساس خطر می‌کرد بنابراین از نظر نقشه باید ثقل کار روی کار فرهنگی باشد و باید فرهنگ اسلام را در جامعه زنده کرد که در نگاه جزء نگر بر عهده روحانیت است.

وی یادآور شد:‌ اکنون با گذشت ۳۵ تا ۳۶ سال از انقلاب کسانی که جزو مروجان انقلاب بودند نه تنها پیشرفت نکرده‌اند بلکه عقب‌گرد داشته‌اند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: برخی از دولتمردان کنونی در ابتدای انقلاب در زمینه جهاد کار می‌کردند و سخنرانی آنها در زمینه ترویج جهاد و شهادت بود.

وی با اشاره به سیاست‌های پیش رو در قالب آسیب‌شناسی گفت: باید بررسی شود که چگونه این طور شد و باید چه کاری انجام شود که به راه صحیح بازگردیم و نقص‌ها جبران شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد سیاست‌مداران زمانی که الگوی خود را می‌خواهند بیان کنند ایالت آمریکا را مطرح می‌کنند و این را توسعه بخشی می‌دانند که جزو افتخارات آنهاست.

وی با بیان اینکه باید این اندیشه مطرح شود که چه کاری باید برای تغییر افکار آنها صورت گیرد، گفت: اگر سخنرانی کافی بود امام خمینی(ره) سخنرانی کرد و بیانیه‌ها و وصیت‌نامه ایشان است ولی زیر آب آن را زدند و مطرح می‌کنند که فرهنگ یعنی همان کاری که مردم می‌خواهند، این موضوع ناشی از فکری است که آن را پذیرفته‌اند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: زمانی که مسئله آزادی را مطرح می‌کنند می‌گویند اسلام که مخالف آزادی نیست که در جواب آنها می‌گوییم اسلام با مسئله آزادی مخالف نیست ولی اسلامی کردن این نیست.

وی عنوان کرد: کسانی که در کشور آمریکا تحصیل کرده‌اند با چند جمله فکرشان تغییر نمی‌کند بنابراین باید کسی را انتخاب کنیم که نسبت به دیگران اسلامی‌تر باشد و برای آینده باید نیرو و کادر بسازیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اکنون نعمتی است که در اختیار داریم گفت: ایشان برای همه اقشار سخنرانی داشته‌اند ولی نکته کلیدی را دریافت نکردیم یا به طور دلخواه سخنان ایشان را تفسیر کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کارها باید برای خدا انجام شود و من و ما حذف شود و تنها خدا در نظر گرفته شود، اگر این کار صورت گیرد پیش می‌رویم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تاکید کرد: باید برای تربیت جوانان فکری صحیح انجام شود تا آینده کشور را به عهده بگیرند و جوانان نخبه دانشگاهی فکرشان ساخته شود تا در همه شئون تاثیرگذار باشند.

نظر شما