شناسهٔ خبر: 57152 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توحش امروز داعش، محصول کمک‌های دولت و کنگره آمریکا به تروریست‌های سوریه

 عکس: ماشین نظامی آمریکایی در دستان داعش در موصل درحالی گروهک داعش در منطقه قد علم کرده و آمریکا مدعی مبارزه با تروریسم شده است که مجموعه تحلیل‌ها حکایت از طرح چند منظوره غربی - عربی در بی‌ثبات‌سازی منطقه و ارسال کمک‌های مالی، نظامی آن‌ها در جبهه سوریه و عراق دارد.

به گزارش نماینده، حدود  ۳۰۰۰۰ هزار تا ۳۵۰۰۰ هزار نفر در بدنه گروهک داعش جهت نبرد نیابتی از سوی حلقه آمریکا و برخی کشورهای غربی، عربی منطقه خلیج فارس به هدف نبرد نیابتی علیه ایران و روسیه وجود دارند.

بنابراین گزارش، برخلاف ادعای  مقام‌های آمریکایی نیروهای داعش از ماه سپتامبر سال گذشته درحال دریافت کمک‌های نظامی و غیر نظامی البته به طور مستقیم از آمریکا بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «اینفو وارز»، دولت اوباما پیشتر وعده تجهیز نظامی تروریست‌های مخالف دولت سوریه‌ را داده بود. این در حالی است که برخی جریان‌های رسانه‌هایی عمدتا غربی و حتی مقام‌هخای بلند پایه این کشور اصرار در القا این مسئله دارند که مقام‌های آمریکایی هنوز درحال دست و پنجه نرم کردن بابت نوع و نحوه ارسال کمک‌ها و افرادی که این سلاح‌ها بدستشان خواهد رسید هستند.

روز جمعه گذشته «سوزان رایس»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و مشاورارشد سیاست خارجی آمریکا اعلام داشت ؛ واشنگتن قصد ارسال تجهیزات نظامی و غیر نظامی به مستشاران «میانه رو» را دارد و البته وی از این مسئله اظهار تاسفی کرد.

پایگاه خبری اینفو وار با رد این ادعا و تایید وجود سلاح‌های آمریکایی در دست نیروهای داعش می‌نویسد: رایس درحالی درباره مردم سوریه اظهار نگرانی می‌کند که این فاجعه بدنبال همکاری پشت پرده عوامل نیابتی آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی، قطر و ترکیه جهت برکناری «بشار اسد» صورت گرفته است.

در حالی که رایس از کمک‌های نظامی و غیر نظامی به مخالفان اسد سخن بر زبان می‌آورد که یکی از مقام‌های ارشد دولت اوباما در سخنانی دو پهلو عنوان می‌کند: «ما در موقعیتی نیستیم که درباره جزییات کمک‌هایمان مطلبی بگوییم. اما هم کمک‌های نظامی و هم غیر نظامی را به اپوزوسیون سوریه ارسال خواهیم کرد.»

پایگاه خبری یاد شده با استناد به گزارش‌های مستند کمک نظامی آمریکا از ماه آوریل سال جاری به مخالفان دولت اسد و دیگر گروه‌ها می‌نویسد: سخنان رایس موید این نکته مهم است که دولت اوباما در حال تجهیز تسلیحاتی مخالفان حکومت سوریه در داخل این کشوربوده است و  از جمله این گروه‌های تندرو گروه «النصره»  و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده است. شاید آمریکا در واقع به نیروهای به اصطلاح میانه رو سلاح ارسال می‌کند اما در حقیقت بسیاری از این افراد از ارتش به اصطلاح آزادی بخش سوریه جدا شده و به نیروهای داعش پیوسته‌اند.

اینفو وار در ادامه این مطلب می‌نویسد: در واقع باید پذیرفت که آمریکا با کمک عربستان سعودی و قطر درحال تجهیز تروریست‌های میانه روبوده‌اند و آن‌ها نیز سلاح‌ها را به نیروهای داعش فرستاده‌اند.

این‌ها فعل و انفعال‌ها در صورتی به وقوع پیوسته است که  آمریکا در ماه ژوئن گذشته اعلام داشته بود که از دید واشنگتن این گروها «تروریست» هستند.

  و اما روزنامه انگلیسی «ایندی‌پندنت» نیز در همین زمینه می‌نویسد:«جمال معروف»، رهبر گروه النصره با کمک سازمان سیا و دستگاه اطلاعاتی قطر و عربستان سعودی حلقه پنهانی داعش بوده که از دل اپوزوسیون سوریه شکل گرفت.

جمال معروف نیز اخیرا اعلام کرده بود که مشکلی از لحاظ همکاری با القاعده ندارد.

وی در سخنانی قابل تعمق می‌گوید: «اگر آمریکا، عربستان و قطراز ما بخواهند که اسلحه به گروه دیگری ارسال کنیم، این کار را اجرا خواهیم کرد  و البته این درخواست ازما صورت گرفته است.»

این روزنامه از زاویه دیگری به این رویداد نظر می‌افکند  و می‌نویسد: اقدام آمریکا در واقع نبرد پنهانی این کشور علیه روسیه است. البته آمریکا در واقع فرقی بین متحد و مخالف برای خود قائل نمی شود و هرجا که نیاز باشد وارد معرکه شده و پیدا ونهان کمک‌های خود را برای نقش آفرینی ارسال می‌کند.

و اما خبرگزاری انگلیسی «رویترز» هم در تایید اقدام عمدی آمریکا در تجهیز نیروهای مخالف دولت سوریه و ارسال این سلاح‌ها به عناصر داعش و اطمینان بخشی‌های کاذب در زمینه عدم به دست افتادن سلاح‌های اهدایی به گروه‌های دیگر در گزارشی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳ می‌نویسد:آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به شورشیان سوری را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، «صالح»،سخنگوی اوپوزیسیون سوریه در نشست خبری اعلام می‌کند:«آمریکا درحال ارسال کمک‌های نظامی و غیرنظامی به ما است.»

وی در ادامه در اظهار نظری جالب می‌گوید:«آمریکا اطمینان دارد که در این فرآیند سلاح‌ها به دست افراد غیر مطمئن نخواهد افتاد.»

روزنامه «دیلی تلگراف» نیز در گزارشی با محوریت اهداف گروهک تروریستی داعش می‌نویسد: «ابوبکر البغدادی»، سردسته داعش در پی حکمرانی بر منطقه و بر اساس تکه‌تکه کردن کردن کشورهای منطقه است. این طرح دسیسه‌ای ساخت و پرداخته انگلیس و برخی کشورهای غربی است.

روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» نیز اخیرا طی گزارشی با اشاره به نقش کشورهای عربی متحد آمریکا در منطقه در شکل‌گیری گروهک تکفیری داعش می‌نویسد: متحدان آمریکا در منطقه در حال سرمایه‌گذاری بر داعش هستند.

بنابراین گزارش،کشورهای کویت، قطر وعربستان ، سه متحد آمریکا در منطقه کمک‌های مالی خود را به داعش ارسال می‌کنند. داعش که تهدیدی علیه عراق است، ‌سال‌ها قبل با کمک متحدان آمریکا در خلیج فارس شکل گرفت.

و اما مجموعه موارد ذکر شده در بالا درحالی مطرح می‌شود که مقامات غربی به ویژه رییس جمهور آمریکا منکر هرگونه کمکی به نیروهای داعش  شده و حتی می‌گوید؛ گزینه‌های نظامی را برای کمک به دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق برای مبارزه با تروریست‌های داعش بررسی می‌کند اما نیروی نظامی به عراق نمی‌فرستد.

این سخنان رییس جمهور آمریکا به مثابه حرکت به جلو با چراغ خاموش است. از یک سو واشنگتن و متحدین غربی،عربی با کمک هم به شکل‌گیری القاعده‌های کوچکتر منطقه کمک کرده‌اند و از سوی دیگر اوباما با علم به این‌که دیگر حنایش در گسیل نیرو به خاورمیانه رنگی ندارد عنوان می‌کند؛ گزینه‌های نظامی را برای کمک به عراق بررسی می‌کند اما نیروی نظامی به عراق نمی‌فرستد.

وی در حالی این سخنان را به زبان آورده است که روزنامه «سواث چاینا مورنینگ» به شدت به افکار منفی مردم منطقه درباره لشگرکشی‌های آمریکا به منطقه اشاره کرده و می‌نویسد:آمریکا همواره مدعی برقراری صلح ثبات با کمک نیروی نظامی‌اش است اما در سال‌های اخیر این مورد رخ نداده است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:آمریکا باید از درس‌های تهاجم سال ۲۰۰۳ خود و اشغال عراق درس گرفته باشد.

هنوز مردم عراق گرفتار نبردهای قومیتی هستند و نیروهایی چون داعش در حال حمله به برخی از نقاط این کشور از جمله بغداد هستند.

مردم آمریکا نیز اشتیاق پذیرش هزینه مالی دیگر و به ‌خطر افتادن جان سربازان خود را ندارند.

این روزنامه می‌نویسد: مداخله‌جویی‌های آمریکا در امور داخلی کشورها هیچ صلحی به بار نیاورده بلکه باعث بروز ناامنی شده است.هم اکنون آمریکا باید بدون مداخله نظامی در عراق به‌دنبال راه حل دیپلماتیک باشد.

 

منبع: فارس

نظر شما