شناسهٔ خبر: 57112 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن خودروسازان :

وام های خودرو بی فایده هستند !

دبیر انجمن خودروسازان گفت: با افزایش سقف وام خرید به میزان دو برابر خیلی نمی‌توان به افزایش توان خرید مصرف‌کنندگان امیدوار بود؛ چراکه این‌گونه وام‌ها به دلیل بالا بودن نرخ سودشان خیلی برای مردم صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش نماینده به نقل از تراز ؛ به تازگی بانک مرکزی از بررسی طرح دو برابر شدن تسهیلات خودرو و کالا خبر داده که در صورت تصویب آن، رقم وام خودرو به ۱۴ میلیون تومان و وام کالا نیز به ۸ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره با اشاره به تاثیر این سیاست اظهار داشت: بازار خودرو نیازمند حمایت مالی و تامین نقدینگی است، بنابراین اگر وام‌های کم‌بهره جذب تولید خودرو شود، می‌تواند در رشد تولید ملی و اشتغال جوانان اثرگذار باشد، اما نرخ‌های بالا عملا هزینه خرید خودرو و لیزینگ را افزایش می‌دهد.

وی افزود: از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاکنون قیمت تمام اقلام و کالاها بیش از سه برابر افزایش یافته است و عملا ارزش پول ملی به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و دلار ۱۰۰۰ تومانی به بیش از ۳۰۰۰ تومان رسید و این روند قدرت خرید مردم را بیش از پیش کاهش داده است.

نعمت‌بخش اظهار داشت: با افزایش سقف وام خرید به میزان دو برابر خیلی نمی‌توان به افزایش توان خرید مصرف‌کنندگان امیدوار بود؛ چراکه این‌گونه وام‌ها به دلیل بالا بودن نرخ سودشان خیلی برای مردم صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان این‌که تعداد و رقم کلی این وام‌ها محدود است و اثر بزرگی بر میزان تقاضا و حمایت از خرید خودرو و کالا ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: منابع بانک‌ها محدود است و نرخ سود بالای آنها عملا هزینه مردم را افزایش خواهد داد.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: اگر تعداد وام‌های خرید خودرو و کالا قابل توجه باشد، به آن دسته از طبقاتی که می‌خواهند کالا و خودرو بخرند، کمک می‌کند و باعث افزایش میزان فروش کالا در بازار می‌شود و در نهایت به واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی مورد نیاز کمک خواهد کرد.

به گفته نعمت‌بخش، با توجه به تورم ۳۰ درصدی و این‌که تورم نقطه به نقطه به ۱۷ درصد رسیده و شیب تورم کاهش یافته، انتظار می‌رود که نرخ سود بانکی به تدریج متعادل شود و کاهش یابد، اما تا آن زمان اغلب مردم هنوز برای تامین کالاهای مورد نیاز خود دچار مشکل هستند. وی با بیان این‌که باید سیاست بانک مرکزی و بقیه بانک‌ها به سمت وام‌های کم‌بهره سوق پیدا کند و هزینه پول کاهش یابد تا این رویه اصلاح شود و غالب مردم و طبقات اجتماعی توانایی استفاده از این وام‌ها را داشته باشند، متذکر شد: باید منتظر کاهش نرخ سود بانکی و هزینه پول باشیم تا این وام‌ها واقعا بتواند به مردم و تولیدکننده کمک کند.

نظر شما