شناسهٔ خبر: 56966 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دردسر های خودرو خورشیدی ایرانی برای سفر به آمریکا !

گروهی از دانشجویان ایرانی که قصد دارند یک خودروی ساخت خودشان را برای مسابقه به آمریکا بفرستند، با مشکل تحریم ها مواجه شده اند و دولت آمریکا تحریم ها در مورد این پروژه علمی را نیز اجرا می کند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم ؛ سفر به آمریکا برای یک شهروند ایرانی کار ساده ای نیست. با توجه به اینکه ایران هیچ سفارتی در آمریکا ندارد، اخذ ویزا معمولا مستلزم انجام ۲ سفر پرهزینه به دوبی یا ترکیه است. اما گروهی از دانشجویان ایرانی که قصد دارند یک خودروی ساخت خودشان را به آمریکا بفرستند، با مشکل بسیار بزرگتری مواجه اند. هاوین ۲ یک خودروی معمولی نیست.

این خودرو که از انرژی خورشیدی استفاده می کند دارای یک شاسی ۴.۵ متری از فیبر کربن است که آن را شبیه یک در بزرگ کرده است. تنها وجود ۴ چرخ در زیر آن است که هاوین ۲ را شبیه یک خودرو می کند.

دانشجویان ایرانی به عنوان شرکت کنندگان در مسابقه خودروهای خورشیدی آمریکا ، نگران آن هستند که هاوین ۲ اصلا به خط شروع نرسد. محمد سعادتمند، مدیر بخش مکانیک تیم از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می گوید: «ما واقعا نگران این مسئله هستیم.»

مهمترین مانع در مسیر دانشجویان ایرانی، تحریم های وضع شده از سوی آمریکا و دیگر قدرت های جهانی علیه ایران است. محدودیت های ناشی از تحریم، انتقال هاوین ۲ از طریق هواپیماهای باری را به یک کابوس تبدیل کرده است.

تیم ایرانی اطمینان دارد که می تواند رقابتی تنگاتنگ را با رقبای آمریکایی خود از جمله انستیتوی ماساچوست داشته باشد. اما سوال اینجاست که آیا آنها شانس شرکت در این مسابقه را خواهند داشت؟

علیرضا ململی، متخصص الکترونیک تیم که تمام تلاش خود را معطوف یافتن یک شرکت هوایی باری حمل این خودروی خورشیدی کرده است گفت: «این ماشین ما را دیوانه کرده است.» وی می افزاید: «من آرزو می کنم دولت های جهان قبول کنند که ما محقق هستیم.» شرکت های هوایی قطر ایرویز، ترکیش ایرلاینز و لوفت هانزا همگی با اشاره به نگرانی از نقض تحریم ها، از انتقال هاوین ۲ امتناع کرده اند.

چند شرکت دیگر نیز شروطی غیرممکن را برای حمل آن تعیین نموده اند. نامه ای از سوی وزارت خزانه داری آمریکا ظاهرا تایید می کند که اگر این خودرو «در یک کنفرانس، اجرا، نمایشگاه یا مکان مشابه» مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند کسب اجازه محصوص نیست. اما سازمان دهندگان مسابقه خودروهای خورشیدی نتوانسته اند موانع قانونی را برطرف کنند. سو اودالی، هماهنگ کننده امور این مسابقه گفت: «کار خیلی سخت شده است...ما با یکی از سناتورها صحبت کردیم و وی ما را به وزارت خارجه ارجاع داد و آنها هم ما را به سمت اداره کنترل دارایی های خارجی راهنمایی کردند.

در نهایت حدس می زنم که ما یک موضوع با اولویت بالا برای آنها نبودیم.» هاوین ۲ در جریان تست های انجام شده به سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رسیده است، اما تیم معتقد است که این خودرو در طول مسابقه قادر به رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت نیز می باشد.

نظر شما