شناسهٔ خبر: 56932 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس :

بازار جهان نیازمند نفت ایران است

یک نماینده مجلس با اشاره به نیاز اقتصاد جهان به نفت ایران گفت: طرح توقف صادرات نفت ایران عملی نیست و ما در سخت ترین شرایط نفت‌مان را صادر کردیم.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم ؛ سید سعید حیدری طیب اظهار داشت: آمریکا برای اینکه بتواند اقتصاد ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد، سال گذشته طرحی را در کنگره اش مطرح کرد تا صادرات نفت ایران را در بازه زمانی ۶ ماهه یک میلیون بشکه کاهش دهد و به زعم خودشان با اینکار بتوانند فروش نفت ایران را به طور کامل متوقف کنند.

وی افزود: این طرح در کنگره امریکا رأی آورد اما رئیس جمهور این کشور اجرای آنرا وتو کرد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم با بیان اینکه طرح این مسئله در کنگره آمریکا پیش از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ بود، گفت: به نظرم رئیس جمهور آمریکا با هماهنگی کنگره این کشور، اجرای طرح توقف صادرات نفت ایران را برای بعد از مذاکرات ایران و ۱+۵ گذاشته تا در صورتی که این مذاکرات به نتیجه نرسید، دو سوم کنگره به این طرح رأی دهند که در این صورت دیگر قابل وتو شدن هم نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما سال گذشته در سخت ترین شرایط تحریم های یک جانبه غرب و همراهی برخی کشورها با این تحریم ها نفت مان را صادر کردیم، اگرچه صادرات نفت ما به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید اما متوقف نشد.

وی ادامه داد: ضعف ما این است که تولید نفت‌مان را کاهش دادیم، ما نباید تولید نفت‌مان را کم می کردیم بلکه می بایست با ذخیره سازی نفت به فکر راههای جایگزین سد شده در صادرات نفت می بودیم.

* صادرات فعلی نفت ایران ۱.۴ میلیون بشکه است

حیدری اذعان داشت: درحال حاضر صادرات نفت ایران به روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است و با افزایش تولید نفت باید به فکر افزایش صادرات نفت نیز باشیم تا جایگاه‌مان در اوپک را از دست ندهیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه در صورت اجرای طرح آمریکا برای کاهش و توقف صادرات نفت ایران باید چه رویکردی را دنبال کنیم، گفت: ما نباید به این دلایل به کاهش تولید فکر کنیم بلکه باید با اولویت دادن به میادین مشترک، افزایش تولید نفت خام را در برنامه داشته باشیم و هر چه تولید و ظرفیت مانورمان بیشتر می شود به فکر راههای افزایش صادرات نفت باشیم.

* کشورهایی هستند که به نفت ما احتیاج دارند

وی افزود: بازار نفت جهان در حال حاضر از نفت ایران بی نیاز نیست و هنوز کشورهایی هستند که حتی با وجود اعمال فشارها از سوی آمریکا به خرید نفت از ایران احتیاج دارند. 

حیدری تصریح کرد: ما نباید خودمان داوطلبانه بازار نفت را به راحتی به رقبا بسپاریم بلکه باید بی اعتنا به تحریم ها به فکر حفظ جایگاه خود در اوپک باشیم و صادرات نفت‌مان را حداقل در میزان فعلی حفظ کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما