شناسهٔ خبر: 56801 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سفیر عراق در تهران: نیازی به نیروهای خارجی و بیانیه محکومیت غرب نداریم

سفیر عراق

به گزارش نماینده؛ بامداد سه‌شنبه، بیستم خردادماه گروهک تروریستی داعش، متشکل از نیروهای تکفیری و نیروهای سابق گارد ریاست‌جمهوری صدام حسین، پس از یورش ناموفق به سامرا، این بار شهر نفت‌خیز موصل را هدف حملات خود قرار داد. داعش روز سه‌شنبه موصل را تصرف کرد و به سوی استان صلاح‌الدین لشکر کشید. این بحران هم‌اکنون نیز ادامه دارد و به شهر بیجی عراق رسیده است و نیروهای امنیتی عراق در حال مقابله با ستیزه‌جویان تکفیری داعش هستند.

برای بررسی بیشتر  تحرکات و اقدامات تازه گروه تروریستی داعش در عراق، خبرنگار فارس گفتگویی تلفنی با "محمد مجید الشیخ" سفیر عراق در تهران  صورت داده است که  متن آن در پی می آید

جناب آقای سفیر مردم عراق هنوز به درستی شیرینی مشارکت بالای سیاسی اخیر در انتخابات پارلمان این کشور را نچشیده‌اند که گروه‌های تروریستی داعش با حمله به موصل این شیرینی را به کام مردم عراق تلخ کردند، چه شد که این اتفاق افتاد لطفا توضیح مختصری بفرمائید؟

گروه‌ تروریستی داعش و غیر داعش (نیروهای نظام سابق، صدام) این‌ها تروریست هستند و در عراق به دنبال ایجاد فتنه هستند. ملت عراق این گروه‌های تروریستی را محکوم و رد می‌کند. مردم عراق در کنار ارتش می‌ایستند و از ارتش عراق حمایت می‌کنند.

 

آقای سفیر آقای مالکی روز گذشته از کشورهای همجوار عراق خواست که به عراق کمک کنند و مرزها را کنترل کنند، آیا منظور ایشان کشور خاصی بود که مرزها را کنترل نمی‌کند؟

همانطور که می‌دانیم منظور ما کشور خاص و معینی نیست. منظور کشورهایی هستند که به تروریست‌ها کمک های مادی می‌کنند و یا آنها را به خاک عراق گسیل می‌دارند.  همه کشورها باید کمک کنند. ما  این امر را محکوم می‌کنیم. از جامعه جهانی می‌خواهیم تا با تروریست مقابله کنند. ما می‌خواهیم همه کشورها در برابر تروریست بایستند و با تروریست مقابله کنند. ما نیازمند بیانیه برای محکومیت و نگاه ترحمی به ملت عراق نیستیم. به نظر من سخن آقای مالکی این است که از همه کشورها می‌خواهیم به صورت گسترده با این امر مقابله کنند. از جامعه جهانی،  اتحادیه عرب ، سازمان ملل متحد و یا شورای امنیت سازمان ملل از آمریکا و غیر آمریکا می‌خواهیم که با تروریست و مسیر آن مقابله کنند.

 

لطفا توضیح دهید برنامه دولت عراق برای نابودی تروریسم به ویژه داعش در عراق چیست؟ آقای مالکی قول داده بود در صورت پیروزی کار تروریسم را یکسره کند آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

ما در مقابل تروریست می‌ایستیم. ارتش عراق تنها نیست. ملت عراق پشتیبان ارتش است. مسئولان  دولتی و مردم  در کنار ارتش هستند. از مرجعیت  عراق می‌خواهیم که در این باره بیانیه صادر کند و از دولت و ارتش حمایت کند. نشست اخیر شورای نمایندگان برای توقف تروریست صورت گرفت و برای این منظور برگزار شد. همه مردم عراق تروریست را رد می‌کنند و در کنار ارتش هستند.

 

دقایقی پیش رسانه‌های منطقه (العربیه) از یورش و ورود نیروهای تروریستی داعش در شهر بیجی عراق خبر دادند، آیا این امر واقعیت دارد یا خیر؟

حمله به بیجی مانند موصل نیست. پیشروی در موصل بیشتر از بیجی است. تحرکاتی که در بیجی انجام گرفته با مقابله از سوی ارتش عراق مواجه شده است و ارتش عراق در برابر آن‌ها ایستادگی می‌کند.

 

آقای سفیر سخن پایانی خاصی دارید، بفرمائید؟

ملت عراق همانطور که خودشان را در انتخابات پارلمانی عراق نشان دادند در کنار دولت و ارتش ایستاده‌اند و مطمئنم که تروریست‌ها شکست می‌خورند و مردم  در برابر تروریست‌ها خواهند ایستاد و نیازی به نیروهای خارجی نخواهد بود

 

برچسب‌ها:

نظر شما