شناسهٔ خبر: 56758 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط:

آغاز گفت‌‌وگوی تهران و ریاض در سطح معاون وزیر خارجه/سلام روحانی به ولیعهد عربستان

امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور مصر، اعلام کرد که‌ رایزنی‌های تهران و ریاض در سطح معاون وزیر خارجه آغاز خواهد شد.

به گزارش نماینده، «حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران در حاشیه مراسم تحلیف «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی «الشرق الاوسط»، اعلام کرد که با امیر «سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان دست داده و سلام «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران را به وی ابلاغ کرده است.

امیر عبداللهیان تأکید کرد که با ولیعهد عربستان به توافق رسیده که رایزنی‌های ایران و عربستان به منظور مقدمه چینی برای سفر «جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به عربستان در سطح معاون وزیر خارجه آغاز خواهد شد.

پیشتر «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان از همتای ایرانی خود برای سفر به عربستان و مشارکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت به عمل آورده بود که وزیر خارجه ایران به دلیل تداخل زمان این نشست با مذاکرات هسته‌ای ایران به عربستان سفر نکرده بود.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: عربستان کشوری مهم در منطقه است و به همراه ایران دارای توانمندی‌های است که نمی‌توان دسته کم گرفت بر همین اساس دو کشور باید برای حل مشکلات خاورمیانه همکاری کنند.

امیر عبداللهیان گفت: روابط دو کشور عادی است، درباره برخی تحولات منطقه اختلاف نظرهایی میان تهران و ریاض وجود دارد و ما همواره تأکید کرده‌ایم که آماده گفت‌وگوی جدی برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها هستیم و بر همین اساس به دنبال مقدمه چینی برای فراهم کردن شرایط دیدار ظریف و سعود الفیصل هستیم .

وی همچنین درباره روابط تهران و قاهره گفت که ایران همواره علاقه‌مند به بهبود روابط با قاهره و بالاتر بردن سطح آن بوده که با شروط مطرح شده از سوی دولت مصر این مسئله امکان پذیر نشده است.

معاون وزیر خارجه تأکید کرد که ایران به دنبال بهبود روابط با مصر البته بدون هیچگونه پیش شرطی است و امیدوار است که اگر روابط دو جانبه به سطح حجم و اندازه قدرت دو کشور برسد و شاهد دیدارهای دوجانبه رؤسای جمهور دو کشور نیز باشیم.

امیر عبداللهیان خواستار ایجاد آشتی ملی در مصر و در میان همه گروه‌های این کشور شد و به قاهره توصیه کرد که گفت‌وگوها را در نزدیک ترین فرصت ممکن از سر بگیرند زیرا همکاری ترکیه و مصر برای حل مشکلات خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

منبع: فارس

 

نظر شما