شناسهٔ خبر: 56539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نمایندگان ایران و فرانسه چهارشنبه دیدار می‌کنند

فابیوس:پیشنهاد ما به ایران چندصد سانتریفیوژ است اما آنها چندصد هزار سانتریفیوژ می‌خواهند

وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام خبر برگزاری نشست دوجانبه نمایندگان ایران و فرانسه در روز چهارشنبه آینده اعلام کرد که ایران خواستار چند صدهزار سانتریفیوژ است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان ایران و فرانسه روز چهارشنبه برای رایزنی و پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، دیداری دوجانبه خواهند داشت. این خبر را «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که به الجزایر سفر کرده، روز دوشنبه اعلام کرد.

آقای فابیوس که در نشست خبری صحبت می‌کرد با اعلام این خبر، گفت: «بعد از این مذاکرات، گفت‌وگویی هم بین ایرانی‌ها و روس‌ها صورت می‌گیرد. ممکن است با دیگران هم باشد. به هر حال، کشورهایی که در موردشان می‌دانم، آمریکا، روسیه و فرانسه است.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها به ما اعلام کردند که قرار است چنین گفت‌وگوهایی صورت گیرد و ما هم گفتیم که ما نیز مذاکراتی با ایرانی‌ها خواهیم داشت. قرار شد که بعد از این گفت‌وگوها، پیش از ملاقات مجدد ایرانی در روز ۱۶ ژوئن، مشورتی با ۶ کشور داشته باشیم.»

 

وزیر امور خارجه فرانسه امروز سه شنبه نیز در گفت‌وگو با شبکه فرانس اینتر در اظهاراتی اعلام کرد که موضوع بسیار مشکلی که در مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد بحث سانتریفیوژهاست که ایرانی‌ها نمی‌خواهند در خصوص آن به اندازه کافی سازش داشته باشند.

 

وی افزود: «ما در خصوص یک موضوع اصلی با یکدیگر اختلاف داریم و آن بحث تعداد سانترفیوژهاست. ما می‌گوییم که ایران باید چند صد سانتریفیوژ داشته باشند اما آنها می‌گویند باید چند صد هزار سانتریفیوژ داشته باشند و این در حالیست که اگر تمایلی برای دستیابی به بمب اتم وجود نداشته باشد، داشتن چند صد هزار سانتریفیوژ بی فایده و بی مورد است.»

 

فابیوس در ادامه با اشاره به حصول پیشرفت ناشی از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ خاطرنشان کرد: «ایرانی‌ها باید صرفنظر از سلاح هسته‌ای را بپذیرند.مسئله‌ای که طی هفته‌های آینده مطرح خواهد بود این است که ایران از سلاح هسته‌ای صرفنظر کند.»

 

مذاکرات دوجانبه ایران و فرانسه در حالی اعلام می‌شود که گفت‌وگوهای مستقیم ایران با آمریکا و روسیه پیش از این اعلام شده بود. اولین روز از گفت‌وگوهای تهران-واشنگتن، روز دوشنبه با حضور نماینده اتحادیه اروپا در شهر ژنو برگزار شد. قرار است این گفت‌وگوها فردا نیز ادامه یافته و پس از آن نمایندگان ایران برای دیدار با هیئت‌های روس و فرانسوی به شهر رم سفر می‌کنند.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) روز ۲۶ خرداد در شهر وین برگزار می‌شود. نشست قبلی طرفین بدون پیشرفت محسوس پایان یافت و همین امر طرف‌ها را به برگزاری نشست‌های دوجانبه واداشته است. بر اساس توافق موقت ژنو، هفت کشور متعهد شده‌اند برای دستیابی به راهکاری جامع جهت پایان دادن به مناقشه هسته‌ای تا روز ۲۹ تیر، مذاکره کنند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۳۲۰۰۰۰۰۱۹#sthash.tAHR۵Cjr.dpuf

برچسب‌ها:

نظر شما