شناسهٔ خبر: 56338 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

باید‌ها و نباید‌های جام جهانی 2014 برزیل

جام جهانی در آستانه آغاز بیستمین دوره بازی‌های جام جهانی فوتبال در برزیل، سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا‌ در اطلاعیه‌ای مقررات گمرکی را برای سفر به این کشور اعلام کرد.

به گزارش نماینده، مقررات امور مالیاتی و گمرکی برزیل در طول مسابقات جام جهانی فوتبال مربوط به حمل و ورود‌ وجه نقد، لوازم شخصی، انواع مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارو، وسایل خبرنگاری و رسانه‌ای، جهانگردان و به ویژه تماشاگران جهت رفاه حال هموطنان ایرانی که در ایام مسابقات جام جهانی در کشور برزیل حضور خواهند داشت به این شرح اعلام می‌شود:
 
۱-  هر مسافر در هنگام ورود می‌تواند تا سقف ۱۰۰۰۰ ریال یا معادل ۵ هزار دلار پول همراه داشته باشد و بیشتر از این مبالغ نیازمند اظهاریه‌ در فرودگاه خواهد بود.

۲-  لوازم شخصی همراه مسافر همچون کامپیوتر، دوربین، تبلت‌ و... چنانچه در جمع ارزشی بیش از ۵ هزار دلار داشته باشد نیز باید اظهار شود. توضیح این که وسایل حرفه‌ای مانند دوربین فیلم‌برداری خبرنگاران نیز شامل همین قانون می‌شود.
 
۳-  ورود هر گونه مواد غذایی نیازمند کسب مجوز  لازم از وزارت خانه‌های کشاورزی و در صورت لزوم وزارت بهداشت برزیل است.

۴-  ورود دارو برای مصارف شخصی و هیئت‌های ورزشی فقط با نسخه پزشک معتبر مجاز است.

۵-  درباره کالا‌هاو اشیاء مدت دار همراه مسافرین (منظور کالاهای با عمر بیش از یک سال) تاکید شده است که این کالا‌ها مشمول قانون ترخیص موقت شده و فرد وارد کننده ملزم است تا در هنگام ترک از کشور آن را نیز خارج، اهدا یا مصدوم کند.
ورود حیوانات صرفا با کسب مجوز قبلی امکان پذیر است.
 
۶-  تولیدات حیوانی که ورود آن‌ها به برزیل ممنوع است. نباتات، شیر، پنیر، گوشت کنسرو شده و عسل نیازمند گواهی سلامت از مبداء است.
 
 توتون قلیان که اجزای آن از عسل باشد، نوشابه‌ و دیگر محصولات نباتی صنعتی بسته بندی شده یا کنسرو شده مانند کالباس و کنسرو‌های دیگر با ارائه گواهی بهداشتی می‌توانند وارد شوند. روغن، شکلات، چای، قهوه، شکر و سیگار منع قانونی ندارد.
 
۷-  کلیه خبرنگاران و افراد وابسته به گروه‌های رسانه‌ای می‌توانند به عنوان بار همراه تجهیزات نو و کهنه خود شامل عکس، دوربین فیلمبرداری و عکاسی ، باطری‌های لازم و دیگر متعلقات‌آن، دوربین دو چشمی، تلفن، تلفن همراه و دیگرابزار‌های جانبی مانند رایانه دستی را که برای انجام امور حرفه ای نیاز دارند، همراه داشته باشند. ورود تمامی این وسائل از طریق قانونی ترخیص موقت امکان پذیر بوده و صاحب آن موظف است در هنگام خروج تمامی آن‌ها را همراه خود خارج کند.
 
۸-  هر گونه بسته بندی پستی که به صورت غیر همراه و از طریق پست توسط این گروه‌های رسانه ای وارد شود شامل مقررات ویژه ترخیص کالاها خواهد شد. مدت زمان نگهداری کالاها و وسائل‌ مربوط  بستگی‌ به اعتبار روادید و تا حداکثر ۹۰ روز است.
 
کارشناسان بخش رسانه‌ای و خبرنگاران با پرداخت هزینه های گمرکی(۶۰ درصد ارزش کالا به علاوه هزینه ارسال و بیمه) می‌توانند بار غیر همراه تا ارزش ۳۰۰ هزار دلار را وارد برزیل کنند. علاوه بر مالیات فدرالی‌ ورود کالا، هر ایالت نیز مالیات‌های ایالتی بر گردش کالا را اخذ می‌کند. تنها کتاب، نشریات ادواری و اسناد شامل معافیت مالیاتی هستند.
 
قانون گمرکی برزیل فرقی را برای ترخیص موقت و یا دائم کالا‌های غیر همراه از طریق پست قائل نشده است و به استثنای موارد شامل معافیت اعلامی، دیگر کالاهای وارداتی غیر همراه توسط خبرنگاران ، شامل مالیات می‌شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما